Q: Trådløs TDC router som acces point ???
Fra : Ukendt

Dato : 20-08-05 08:04

Har fået en trådløs router i forbindelse med en medarbejder pc. Har allerede
en cisco router fra cybercity til min adsl. Ville evt. gerne bruge den nye
fra tdc, fordi den både har indbygget switch og har en trådlås "port", eller
hvad det nu er... Men den reagerer ikke på "Internet" når jeg tilslutter den
sikket i væggen... Så forestillede jeg mig at jeg kunne ´bruge den nye
router som "access point", og switch, og således helt undlade at benytte
router funktionen i den... Er det muligt, og hvordan skal den i givet fald
tilsluttes (krysede kabler, uplink porte med mere), og kan jeg helt blive
fri for at konfigurere den gennem min browser ???

Fra : MadHatter

Dato : 20-08-05 10:05

On Sat, 20 Aug 2005 09:04:03 +0200, "Morten Bo Jensen"
<giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> wrote:

> [...]

>tilsluttes (krysede kabler, uplink porte med mere), og kan jeg helt blive
>fri for at konfigurere den gennem min browser ???

Nope - Du skal under alle omstændigheder ind i routerens opsætning for
at konfigurere den..

Der er tre løsninger...

1) Erstatte den nuværende cisco med den nye trådløse router. Men det
driller åbenbart. Jeg skal ikke kunne sige om der er specielle forhold
ved cybercity der gør, at du kun kan bruge ciscoen...

2) Du bruger den nye trådløse dims som router - dvs forbinder Cisco'en
til den trådløses WAN-indgang. Hvis den trådløse opsættes som DHCP
client på WAN-siden og LAN-sidens DHCP-server opsætte til at uddele
ip-adresser i et andet segment end det ciscoen bruger, burde det
fungere umiddelbart.

3) Du bruger den nye trådløse som ren switch - dvs forbinder ciscoen
til den trådløses LAN-side. Forinden bør (SKAL) du have de-aktiveret
DHCP-serveren i den trådløse. Husk samtidig at give den en lan
ip-adresse i ciscoen's lan-segment.

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 20-08-05 12:45

"MadHatter" <madhatter@danmark.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> driller åbenbart. Jeg skal ikke kunne sige om der er specielle forhold
> ved cybercity der gør, at du kun kan bruge ciscoen...

Det er der normalt, da routeren skal understøtte CC system med bla.
en ADSL modem tror jeg nok, hvilket de fleste billigere routere ikke
gør. I øvrigt skal den også konfigureres til CC hvis det endelig var.
Der findes en guide ved CC.

> [...]
> til den trådløses LAN-side. Forinden bør (SKAL) du have de-aktiveret
> DHCP-serveren i den trådløse. Husk samtidig at give den en lan

Jeg vil tro at han er nødt til at bruge DHCP serveren måske for at få
den trådløse del til at fungere, men ved det ikke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-08-05 13:02

"Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> wrote:

>Jeg vil tro at han er nødt til at bruge DHCP serveren måske for at få
>den trådløse del til at fungere, men ved det ikke.

Bare der er en DHCP server på lokalnettet (og det er der i cisco'en)
skal det nok fungere...

<mlr>

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 21-08-05 20:04

Ved desværre meget lidt om disse termer (desværre)

Prøver at slå DHCP fra på den trådløse, men famler nok for meget rundt i sub
mask og DNS, som jeg ikke rigtig ved hvad er i praksis

Skal åbenbart tildele routeren (den trådløse) en statisk IP adresse, og det
kunne f.eks. være 10.0.1.8 (hmmm) - Eller 192.168.0.8

Submask skriver jeg 255.255.255.0

Gatway ved jeg ikke hvad er, men gætter på at jeg skal skrive cisco´ens ip
som er 10.0.1.1

DNS ved jeg ikke hvad er...

Når jeg så siger "go", ender jeg med at jeg skal logge ind på routeren med
et brugernavn jeg ikke kan forholde mig til, og med et pasword jeg ikke
kender... Det går ikke så godt

Regner med at jeg skal bruge den trådløse som ren switch, og således få min
bærbare trådløst på nettet via den,- og at den i så fald fungerer som ren
access point.... Er det ikke rigtigt...

Men hvad fanden er det jeg har gang i under konfigurationen af den trådløse
router ???

Fra : Morten Bo Jensen

Dato : 22-08-05 21:46

Åhh nej... Endnu en clueless newbie