Hostname resolving
Fra : Peder Pedersen

Dato : 15-08-05 15:06

Hej Gruppe,

Mit lokalnetværk med 4-5 maskiner har kørt upåklageligt i lang tid.
En Lynksys Router er gateway til Internet og DHCP server.
Maskinerne er konfigureret med et navn og er alle i samme arbejdsgruppe.
Pludselig her til morgen kunne maskinerne ikke se hinanden v.h.a. deres
maskinnavne. Kun ved anvendelse af IP adressen virker det. D.v.s.

ping maskine1 - giver fejlen: "Ping-anmodning kunne ikke finde værten
maskine1"
ping 192.168.1.103 - giver ingen fejl.

Alle maskiner kører Windows XP og anvender TCP/IP m.v.
Har prøvet at slukke Norman-firewall, men det hjælper ikke.

Tingene virkede jo i sidste uge - underligt - og jeg har ikke pillet ved
noget.

Kan nogen se hvad der er galt - eller give mig fif til hvordan jeg
finder fejlen og løser problemet.

Tak Peder

Fra : ///M

Dato : 15-08-05 15:39

Peder Pedersen wrote:
> ping maskine1 - giver fejlen: "Ping-anmodning kunne ikke finde værten
> maskine1"
> ping 192.168.1.103 - giver ingen fejl.

Du mangler DNS.
Hvad siger "ipconfig" om DNS server?
Ved ikk om det er relateret men MS har frigivet et sæt opdateringer for
ganske få dage siden (tror det var i fredags) - det kunne være dem der
driller dit setup, selvom de principielt ikke burde ødelægge den funktion.

///M

Fra : Peder Pedersen

Dato : 15-08-05 16:08

"///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> for ganske få dage siden (tror det var i fredags) - det kunne være dem
> der driller dit setup, selvom de principielt ikke burde ødelægge den

ipconfig meddeler der er 2 DNS servere 193.162.153.164 og 194.239.134.83
Det er jo nogle servere hos TDC mener jeg - jeg har i hvert fald ikke de
maskiner i mit netværk. Jeg har også mistanke til noget MS opdatering eller
også må det være TDC der har ændret i deres DNS ting. Jeg har tidligere
vedligeholdt en etc/host fil - men det vil jeg gerne undgå.

Hilsen Peder

Fra : ///M

Dato : 16-08-05 09:51

Peder Pedersen wrote:
> [...]
> noget MS opdatering eller også må det være TDC der har ændret i deres
> DNS ting. Jeg har tidligere vedligeholdt en etc/host fil - men det

Jeg undrer mig over at ingen af eksperterne lægger mærke til dette indlæg.
Det er jo klart at han ikke kan pinge sine maskiner på maskinnavn når hans
DNS server er TDC's...
Han kører jo med router, hvorfor denne bør være angivet som DNS server i
hans DHCP-indstillinger.
Det er mit råd anyway...

///M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-05 11:44

On Tue, 16 Aug 2005 10:51:26 +0200, "///M" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg undrer mig over at ingen af eksperterne lægger mærke til dette indlæg.
> Det er jo klart at han ikke kan pinge sine maskiner på maskinnavn når hans
> DNS server er TDC's...

Nej, det er ikke klart. Windows vil normalt resolve navnet lokalt med
et broadcast.

-A

Fra : jamen

Dato : 15-08-05 16:21

///M wrote:
> Du mangler DNS.

NetBIOS over TCP behøver ikke DNS. Her blive navne resolved via broadcasting

Fra : jamen

Dato : 15-08-05 16:26

Peder Pedersen wrote:

> [...]
> maskinnavne. Kun ved anvendelse af IP adressen virker det. D.v.s.
>
> ping maskine1 - giver fejlen: "Ping-anmodning kunne ikke finde værten

Det gælder alle maskinerne?

NetBIOS kan (de)aktiveres sådan:
http://www.petri.co.il/disable_netbios_in_w2k_xp_2003.htm

> Har prøvet at slukke Norman-firewall, men det hjælper ikke.

Du har kontrolleret, at den indbyggede firewall i Windows ikke er blevet
aktiveret?

Fra : Peder Pedersen

Dato : 15-08-05 16:43

jamen <jamen@invalid> wrote in news:4300b362$0$157
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> http://www.petri.co.il/disable_netbios_in_w2k_xp_2003.htm

NetBios indstillingen står til "Standard" - altså hvis ikke DHCP
serveren angiver en så skal der aktiveres NetBios over TCP/IP. Tror du
jeg helt skal deaktivere netBios ?

Jeg har også lagt mærke til at IPCONFIG angiver noget om en
"forbindelses specifik DNS Suffix". Se herunder:

Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : maskine1
Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : opasia.dk

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : opasia.dk
Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : RTL8139
Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-E0-
Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.103
Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164
194.239.134.83
Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 15. august 2005
14:56:28
Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 16. august 2005
14:56:28

Det der med "opasia.dk" er noget jeg får fra TDC og opasia.dk svarer
ikke på en "ping" - men derfor kan den selvfølgelig godt være der
alligevel.

Fra : Peder Pedersen

Dato : 15-08-05 16:45

jamen <jamen@invalid> wrote in

> Du har kontrolleret, at den indbyggede firewall i Windows ikke er
> blevet aktiveret?

Hmmmm - den indbyggede firewall i XP er aktiveret ligesom min Normann.
Har slået den fra (Windows) og det ændrer intet.

Peder

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-08-05 06:43

On 15 Aug 2005 15:45:21 GMT, Peder Pedersen <peder@nospam.dk> wrote:

> Hmmmm - den indbyggede firewall i XP er aktiveret ligesom min Normann.
> Har slået den fra (Windows) og det ændrer intet.

Prøv at slå begge dele fra, bare så du ved, om det er din personlige
firewall. Det er det meget ofte, når folk har problemer med deres net.

-A

Fra : Peder Pedersen

Dato : 16-08-05 11:16

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Prøv at slå begge dele fra, bare så du ved, om det er din personlige
> firewall. Det er det meget ofte, når folk har problemer med deres net.
>
> -A
Hej Asbjørn,
Ja - endnu engang er et uforklarligt problem grundet i Norman
firewallen. Utroligt man ikke lærer det :)
Tak for dit input - på samtlige mine maskiner var dukket en firewall
regel op der forhindrede ind/udgående UDP trafik.
Problemet løst (indtil næste gang).

Peder