Problemer med to routere på et netværk
Fra : Philip Tietje

Dato : 14-08-05 18:18

Hej!

Jeg har et lille hjemmenetværk hvor der en router (3com officeconnect
wireless 11b /dsl gateway) koblet til mit adslmodem herefter over til
naboens computer og over til min anden router (hama dr-20 broadbandrouter)
med to pc tilkoblet (win xp sp2 maskiner). Selvom jeg har deaktiveret dhcp
funktionen i min hama router og forsøgsvis i min 3com kan jeg ikke komme
kontakt med resten af netværket bag min hama router. Er der flere ting jeg
skal være opmærksom på ? Er der nogen der har lign erfaringer?

Mvh Philip Tietje

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 19:01

"Philip Tietje" <Philip@tietje.dk> wrote:

> [...]
>kontakt med resten af netværket bag min hama router. Er der flere ting jeg
>skal være opmærksom på ? Er der nogen der har lign erfaringer?

Din netværks opsætning er udmærket hvis hensigten er at beskytte dit
lokalnet mod naboen's nysgerrige blik...

Men som jeg forstår det, har du selv computere på begge sider af hama
routeren - det går ikke. Du skal i hvert fald ikke forvente at
computerne på WAN-siden kan kigge ind på LAN-sidens maskiner...

<mlr>

Fra : Philip Tietje

Dato : 14-08-05 19:44

Det kan jeg muligvis leve med. Men er der ikke en mulighed for at trække et
internetsignal ud af hama routeren. Det har jeg også problemer med - jeg har
prøvet adskillige indstillinger på begge routere.
Man kunne selvfølgelig bare købe en switch og så er det det. Men det
fordelagtige ved hama´en er, at den kan fungere som printserver. Så
alternative investeringer bliver bekostlige.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 20:00

> [...]

>internetsignal ud af hama routeren. Det har jeg også problemer med - jeg har
>prøvet adskillige indstillinger på begge routere.

Ok..

Det burde ikke være vanskeligt - Du skal bare sikre, at de to routeres
DHCP-servere uddeler ip-adresse i hvert sit segment...

Uddeler 3-COM f.eks i 192.168.0.x segmenten, sættes HAMA til at uddele i
192.168.1.y segmentet.

HAMA's WAN-side skal opsættes som DHCP-client, så den får oplysninger om
ip-adresse, gateway og dns-servere fra 3-COM'en...

Og så burde det faktisk fungere....

<mlr>

Fra : Philip Tietje

Dato : 15-08-05 17:04

Tak for hjælpen - det virker !

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 14-08-05 20:52

"Philip Tietje" <Philip@tietje.dk> writes:

> [...]
> kontakt med resten af netværket bag min hama router. Er der flere ting jeg

Hama routeren må ikke skjule netværket bag en enkelt IP-adresse
(kaldes NAT). Den skal fungere som helt almindelig dum switch.

--
Thorbjørn Ravn Andersen