Begrænsning på båndbredde
Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 09:18

Er det muligt at sætte noget udstyr på som kan fordele internetforbindelsen
bedre eller sætte et max på hvor meget en computer i et netværk kan bruge af
den samlede båndbredde på ens internetforbindelse. Vi har en forbindelse på
512/256 kb/s og jeg kunne godt tænke mig at have et max på 300 kb/s på én
eller flere af de tre computere som er sat på forbindelsen. Kan man lave
sådan noget og er det dyrt ? Pt. er der sat en router på af fabrikatet
D-Link DI 604 men den kan man vel ikke gøre så meget ved eller hyr ?

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Giraf

Dato : 14-08-05 11:00

Kim Larsen wrote:
> [...]
> sådan noget og er det dyrt ? Pt. er der sat en router på af fabrikatet
> D-Link DI 604 men den kan man vel ikke gøre så meget ved eller hyr ?

er det ikke det QoS er til for? Men kræver vist man bruger windows xp.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 11:33

"Giraf" <jss@iee.dk> skrev i en meddelelse

> er det ikke det QoS er til for? Men kræver vist man bruger windows xp.

Hvad skal man installere det under i Lan-menuen ? Klient, tjeneste eller
protokol ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 12:02

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> wrote:

>Hvad skal man installere det under i Lan-menuen ? Klient, tjeneste eller
>protokol ?

Nu er jeg ikke den helt store ørn til netværk....

Men jeg mener at QoS bruges til at sikre en given TCP/IP forbindelse en
passende båndbredde....

Dit ønske er vel nærmest det omvendte: Du vil begrænse båndbredden for
en given maskine...

Som jeg ser det, har du to løsningsmuligheder:

1) Du supplerer bredbåndsrounteren med en switch med båndbreddestyring.
Jeg vil tro du kan få sådan en fyr for omkring 2000 kroner

2) Du erstatter bredbåndsrouteren med en linux maskine. Dermed får du
fuld kontrol over netværket. Det kan gøres næsten gratis, en gammel
486'er kan bruges. Men du skal nok regne med at bruge en del timer på
opsætningen...

<mlr>

Fra : Giraf

Dato : 14-08-05 17:09

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> fuld kontrol over netværket. Det kan gøres næsten gratis, en gammel
> 486'er kan bruges. Men du skal nok regne med at bruge en del timer på

Man kan vel også bruge netlimiter på hver maskine

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 17:48

Giraf <jss@iee.dk> wrote:

>Man kan vel også bruge netlimiter på hver maskine

Den netlimiter jeg kender, lukker adgangen til netværket efter en
fastsat online tid.

Der er ikke tale om egentlig båndbreddestyring. Men nærmere en styring
af ungernes internet forbrug...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 19:58

> Der er ikke tale om egentlig båndbreddestyring. Men nærmere en styring
> af ungernes internet forbrug...

Hmm....her fungerer netlimiter fint.......

man kan sætte max. båndbredde for hvert enkelt program eller overall for
maskinen.....

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-08-05 20:03

"Ivan [7100]" <ig (elefantnæseA) tunet i dk> wrote:

>Hmm....her fungerer netlimiter fint.......
>
>man kan sætte max. båndbredde for hvert enkelt program eller overall for
>maskinen.....

Der er åbenbart flere programmer der kalder sig netlimiter...

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 12:57

"Ivan [7100]" <ig (elefantnæseA) tunet i dk> skrev i en meddelelse

> Hmm....her fungerer netlimiter fint.......
>
> man kan sætte max. båndbredde for hvert enkelt program eller overall for
> maskinen.....

Hvordan (hvorhenne) får man fat i sådan en Netlimiter ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-08-05 13:31

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i

> Hvordan (hvorhenne) får man fat i sådan en Netlimiter ?

http://tucows.cybercity.dk

Se også under onlinetimers og den slags. Jeg ved, at der er flere af slagsen
rundt omkring under forskellige overskrifter.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 15:25

> [...]
> slagsen
> rundt omkring under forskellige overskrifter.

Tak for info

Fra : Giraf

Dato : 14-08-05 12:08

Kim Larsen wrote:
> "Giraf" <jss@iee.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal man installere det under i Lan-menuen ? Klient, tjeneste eller
> protokol ?

Det er vist en protocol, og skulle gerne være der i forvejen hvis du
bruger xp. Medmindre det er noget der kom med i service pack 1 eller 2,
er ikke helt sikker.