XMLHTTP & charset/encoding
Fra : Sune

Dato : 30-08-05 19:41

Hej,

Jeg har bøvlet lidt med at hente data fra en ekstern side via XMLHTTP, men
har problemer med at mine data er med bl.a. ÆØÅ som bliver replaced med "?"
pga. UTF-8.
Jeg har søgt på Google og utallige sites og set mange med problemet og næsten
lige så mange med gode forslag - dog indtil videre uden held. Jeg har forsøgt
med response.charset, setRequestHeader og et par andre ting, dog uden held.

Er der nogen der har forslag eller kender til alternative muligheder for
at hente dataene?
På forhånd tak.
Sune

Fra : terje

Dato : 31-08-05 08:10

Denne enkle koden kan vise æ,ø og å:

Dim oHTTP
Dim sUri

sUri = "http://www.bt.dk/"

Set oHTTP = Server.CreateObject("MSXML2.ServerXMLHTTP")

With oHTTP
.Open "GET", sUri, False
   .Send
   Response.Write .ResponseText
End With

Jeg vet det finnes ulike xmlhttp objekter man kan benytte. Fordeler og
ulemper ved de ulike objektene/versjonene er jeg usikker på, men kan du
ikke bygge din kode med utgangspunkt i dette? Det fungerer i alle fall

terje

Fra : Sune

Dato : 31-08-05 12:43

> [...]
> Dim sUri
> sUri = "http://www.bt.dk/"
>
> Set oHTTP = Server.CreateObject("MSXML2.ServerXMLHTTP")

Hej terje,

Tak for dit forslag.
Det virker fint med f.eks. bt.dk som bruges i dit eksempel, men med siden
jeg skal bruge virker det desværre ikke (siden har ikke selv angivet tegnsæt,
og af samme årsag sker det også nogen gange at sidens ÆØÅ bliver erstattet
i andre webbrowsere).
Jeg har prøvet at tilføje .setRequestHeader "Content-Type", "text/xml; charset=iso-8859-1"
til dit eksempel, det gør dog desværre ingen forskel.

Er der andre forslag?
Sune

Fra : terje

Dato : 31-08-05 20:44

Sune wrote:
> [...]
> angivet tegnsæt, og af samme årsag sker det også nogen gange at sidens
> ÆØÅ bliver erstattet i andre webbrowsere).

Jeg tror du må vise oss koden du benytter.

terje

Fra : Sune

Dato : 31-08-05 12:54

> Prøv at kigge på siderne
>
> http://asp.stocholm.dk/xmlhttp /
> http://asp-faq.dk/article/?id= 57

Jesper Stockholm:
Dit indlæg er af underlige årsager ikke blevet leveret til min klient, men
da jeg ville give en ven linket til tråden på Google Groups så jeg det heldigvis
der :), det er også derfor at jeg ikke kan svare direkte til dit indlæg men
i stedet svarer til mit eget.

Anyway, min server vil ikke køre den kode du henviser til, ved du hvordan
jeg får installeret MSXML2.ServerXMLHTTP.4.0 på den? (det er en win2003 web
ed. jeg har).

På forhånd tak.
Sune

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 01-09-05 13:26

Sune <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> wrote in

> [...]
>
> Anyway, min server vil ikke køre den kode du henviser til, ved du
> hvordan jeg får installeret MSXML2.ServerXMLHTTP.4.0 på den? (det er

Jeg kender desværre ikke noget til administration af Win2003 WebEd, men du
kan jo starte med at kigge på http://tinyurl.com/3jo3r

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Sune

Dato : 01-09-05 13:38

> Jeg kender desværre ikke noget til administration af Win2003 WebEd,
> men du kan jo starte med at kigge på http://tinyurl.com/3jo3r
Underligt, denne gang kom dit indlæg frem :)
Tusind tak for forslaget, jeg har dog i mellemtiden fundet frem til en løsning
via w3sockets der henter siden og klarer tegnsættet uden problemer.
Så det kører heldigvis nu.
Sune