Access datoproblem
Fra : Kenneth

Dato : 30-08-05 17:57

Hej!

Bestemmes datoformatet i en Access DB ud fra om serveren har et dansk
eller
engelsk styresystem?

Hvis jeg forsøger at indsætte en dato f.eks. #01-10-2005#, så bliver det
gemt som 10-01-2005 i databasen. Serveren har et engelsk OS.

Den gør det også selvom jeg sætter serveren til dansk format. <%
Session.LCID = 1030 %>. Regional settings står også til dansk.

Men hvis jeg anvender ISO-formatet 'YYYY-MM-DD' så virker det.

Mvh.

Kenneth

Mvh.

Kenneth

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-08-05 19:43

Kenneth skrev:

> Bestemmes datoformatet i en Access DB ud fra om serveren har
> et dansk eller
> engelsk styresystem?

Datoformater er drilske - det kan klart anbefales at undgå at bruge
formater der kan forveksles (mm-dd-yyyy og dd-mm-yyyy).

> Men hvis jeg anvender ISO-formatet 'YYYY-MM-DD' så virker det.

Det er en udmærket løsning. En anden mulighed er at bruge
Dateserial - altså Access' Dateserial, ikke asp's udgave.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth

Dato : 30-08-05 20:01

> Datoformater er drilske - det kan klart anbefales at undgå
> at bruge formater der kan forveksles (mm-dd-yyyy og dd-> mm-yyyy).

Ja, men bestemmes datoformatet ud fra om serveren har
et dansk eller engelsk styresystem?

> Det er en udmærket løsning. En anden mulighed er at bruge > Dateserial -
> altså Access' Dateserial, ikke asp's udgave.

Havde ellers prøvet med ASP's dateserial uden held. Så vil jeg da lige
prøve
at anvende Access' dateserial.

Mange tak for svaret.

Kenneth

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-08-05 23:08

Kenneth skrev:

> Ja, men bestemmes datoformatet ud fra om serveren har
> et dansk eller engelsk styresystem?

Jeg ved det faktisk ikke - men der er en del mulige faktorer:

- Dansk/engelsk styresystem
- Dansk/engelsk udgave af programmet (Access)
- Indstillinger i kontrolpanelet på serveren

Jeg har for længe siden opgivet at eksperimentere med den slags -
man kan forholdsvist let løse problemet med datofunktioner,
eksplicit typecasting eller brug af iso-formatet.

> Havde ellers prøvet med ASP's dateserial uden held. Så vil jeg
> da lige prøve at anvende Access' dateserial.

Bruger man Dateserial i asp, kan man være ret sikker på at den dato
man frembringer, bliver opfattet korrekt i asp. Men hvis datoen
skal overføres via en sql-sætning - og man så bare lader asp-
parseren konvertere datoen til standard tekstform - så har man ikke
vundet noget.

Der er stor forskel på at skrive:

strA = "INSERT INTO tblDato (datofelt) VALUES (#" & _
   DateSerial(2005, 8, 5) & "#)"

- i forhold til

strB = "INSERT INTO tblDato (datofelt) VALUES" & _
    " (DateSerial(2005, 8, 5)"

I strA overføres datoen i tekstform (fx #8-5-2005#), mens den i
strB overføres som et funktionskald (Dateserial(2005,8,5)).
Forskellen er tydelig at se hvis man udskriver sql-sætningen med
response.write.
--
Jens Gyldenkærne Clausen