Informere bruger om skærmopløsning med for~
Fra : Kristoffer

Dato : 26-08-05 13:34

Hej alle!

Er der nogle derude som har et bud på, hvordan jeg med et
javascript fortæller brugeren hvilken skærmopløsning han/hun
bruger, og i tilfælde af den er under 1024 x 768 skriver
opløsningen i rød-farve, og ellers skriver den i grøn?

Håber nogle kan hjælpe

Mange hilsner

Kristoffer

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-08-05 13:45

Kristoffer <spam@zagitus.com> skrev:

> Er der nogle derude som har et bud på, hvordan jeg med
> et javascript fortæller brugeren hvilken skærmopløsning
> han/hun bruger

Prøv at se
http://script.dk/sourcecode.jsp?resourceId=195

> og i tilfælde af den er under 1024 x 768 skriver opløsningen
> i rød-farve, og ellers skriver den i grøn?

Mon ikke brugeren selv ved hvilken opløsning brugeren
bruger? Hvad så med dem der bruger 1024 x 768, og har et
browservindue der er mindre?

Det er helt normalt at jo større skærmopløsningen er, jo flere
mindre vinduer. Det er vanskeligt at tage højde for med et
script.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kristoffer

Dato : 26-08-05 14:11

Hej..

> Prøv at se
> http://script.dk/sourcecode.jsp?resourceId=195

Det script viderestiller blot til en given side, det var ikke
lige det som var i min plan. Ønsker blot det skal informere i en
bestemt farve.

> Mon ikke brugeren selv ved hvilken opløsning brugeren
> bruger? Hvad så med dem der bruger 1024 x 768, og har et
> browservindue der er mindre?

Lige i det her tilfælde er det nødvendigt at informere om det,
fordi det ikke er sikkert brugeren ved det! Det er ikke alle som
er lige meget inde i computer-verdenen

Håber der er nogle derude, som kan hjælpe..!

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-08-05 15:09

Kristoffer <spam@zagitus.com> skrev:

> Det script viderestiller blot til en given side, det var ikke
> lige det som var i min plan.

Det var meningen at du selv skulle skrive videre op det.

> Ønsker blot det skal informere i en bestemt farve.

Hvad med

<script type="text/javascript">
if (window.screen.width == 1024) {
var res = "<p style='color:green;'>Du kører med 1024x768</p>";
}
if (window.screen.width == 800) {
var res = "<p style='color:red;'>Du kører med 800x600</p>";
}
if (window.screen.width == 640) {
var res = "<p style='color:red;'>Du kører med 640x480</p>";
}
</script>

og

<script type="text/javascript">
document.write(res);
</script>

nede i teksten hvor du vil have den?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kristoffer

Dato : 30-08-05 14:15

Blev desværre lige syg, så derfor først "svar" nu..

> [...]
> }
> if (window.screen.width == 640) {
> var res = "<p style='color:red;'>Du kører med 640x480</p>";

Med en lille omskrivning (window.screen.width > 1024) og
(window.screen.width < 1022) fik jeg det til at fungere på en
okay måde. Scriptet "alarmerer" kun, hvis opløsningen bliver
mindre end 1024, og jeg undlader at fortælle hvad brugerens
opløsning er. Er jo i og for sig også ligegyldigt - bare den ikke
er for lav

Mange tak for hjælpen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-08-05 15:55

Allan Vebel skrev:

> [...]
> }
> if (window.screen.width == 640) {
> var res = "<p style='color:red;'>Du kører med 640x480</p>";

- hvad så med dem der bruger andre opløsninger?

Jeg vil foreslå noget a la:

   var h = window.screen.height;
   var b = window.screen.width;

   var farve = (b < 1014) ? "red" : "green";

   var res = "<p style='color:" + farve + "'>Din opløsning: "
       + b + 'x' + h + "</p>";

   document.write(res);
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 30-08-05 14:34

Kristoffer <spam@zagitus.com> writes:

> Med en lille omskrivning (window.screen.width > 1024) og
> Scriptet "alarmerer" kun, hvis opløsningen bliver
> mindre end 1024, og jeg undlader at fortælle hvad brugerens
> opløsning er.

Igen, skæmens størrelse er ganske ligegyldig. Hvis der er noget der
er interessant, så er det browserens størrelse. En web-side har
ikke andet at gøre godt med end det.

Personlig vil jeg næppe gøre noget ved at en side fortæller mig at
min browser har den forkerte størrelse. Hvis jeg kan bruge siden,
så er den ikke for lille, og ellers kan jeg godt selv se det (og
gå igen, for jeg gider ikke ændre browserens størrelse :).

/L

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 26-08-05 17:26

In news:<430f0c44$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>
Kristoffer typed:
> [...]
> bruger, og i tilfælde af den er under 1024 x 768 skriver
> opløsningen i rød-farve, og ellers skriver den i grøn?

Og så lige spørgsmålet, hvad er formålet, ud over at tryne brugere der
har en anden skærmopløsning end den som du udvikler til? Rød tekst du er
dum, grøn tekst du er god nok. Det er i øvrigt en dårlig ide at bruge
farver til at formidle et budskab, hvis budskabet ikke samtidig også
leveres på anden måde. Hvorfor det ikke er en god ide og hvorfor man
ikke skal udvikle til en bestemt skærmopløsning det er der sørme også
svar på her.

http://www.w3.org/TR/2005/WD-WCAG20-20050630/

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg