/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
Simpelt javascript
Fra : Henrik Hartig


Dato : 22-08-05 13:58

Hej ng
Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
ikke virker?


// JavaScript Document

var dag = new Array("Søndag", "Mandag", "Tirsdag", "Onsdag", "Torsdag",
"Fredag", "Lørdag");
var maaned = new Array("Januar","Februar", "Marts", "April", "Maj",
"Juni", "Juli", "August", "September", "Oktober", "November", "December");

var LastModDate = new Date(document.lastModified);

// f.eks. julaften "søndag den 24. december
var ldag = dag[LastModDate.getDay()];         // dagen (søndag)
var ldato = LastModDate.getDate();            // datoen (24.)
var lmaaned = maaned[LastModDate.getMonth()];    // Måned (december)

var test = "HEJ MED DIG";

document.write("Senest opdateret:");
document.write("<br>");

document.write(ldag +" den " +ldato +". " +lmaaned);

document.write(test);

På min hjemmeside kendes variblerne ikke, bortset fra min test variabel.
www.henrikhartig.dk

Er det, måske, fordi jeg kører et javascript i en jsp-fil?

Venligst

Henrik

 
 
Christian Hansen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Christian Hansen


Dato : 22-08-05 14:21

Henrik Hartig wrote:
> Hej ng
> Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
> ikke virker?
>

Det virker uden problemer her - testet i firefox/linux og IE/windows.

mvh Christian

Henrik Hartig (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 22-08-05 14:20

Christian Hansen wrote:
> Henrik Hartig wrote:
>
>> Hej ng
>> Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
>> ikke virker?
>>
>
> Det virker uden problemer her - testet i firefox/linux og IE/windows.
Er det min hjemmeside den virker på, eller har du selv føjet scriptet
ind på din egen?
>
> mvh Christian
Mærkeligt.
Her er hvad den skriver hos mig (firefox/linux)


Senest opdateret:
undefined den NaN. undefinedHEJ MED DIG

Allan Vebel (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 22-08-05 15:27

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> skrev:

> Er det min hjemmeside den virker på

Ja, det fungerer fint på din hjemmeside.

> Senest opdateret:

Du skal bare rettet månedsnavnene til lille
begyndelsesbogstav.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Henrik Hartig (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 22-08-05 15:44

Allan Vebel wrote:
> Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> skrev:
>
>
>>Er det min hjemmeside den virker på
>
>
> Ja, det fungerer fint på din hjemmeside.
>
>
>>Senest opdateret:
>
>
> Du skal bare rettet månedsnavnene til lille
> begyndelsesbogstav.
>
Tak skal i have begge to. Men nu breder mystikken sig:

På min bærbare:
firefox, windows: ok, virker
explorer windows: ok, virker

firefox, LInux - SUSE 9.2
Senest opdateret:
undefined den NaN. undefinedHEJ MED DIG

konquerer, Linux - SUSE 9.2:
Senest opdateret:
Torsdag den 1. JanuarHEJ MED DIG
(forkert dato)




På min stationære
Konquerer, Linux - Mandrake 10.0
Senest opdateret:
Torsdag den 1. JanuarHEJ MED DIG
(forkert dato)



MYSTISK MYSTISK MYSTISK - Men ok, fejlen må ligge et sted hos mig selv -
VIRKER Jo både i windows og linux hos Christian Hansen, så koden er ok.

Hvis I ikke kan finde en fornuftig forklaring, siger jeg mange tak - det
vigtigste er at koden er i orden..
/henrik


Henrik Hartig (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 22-08-05 15:52

Allan Vebel wrote:
> Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> skrev:
>
>
>>Er det min hjemmeside den virker på
>
>
> Ja, det fungerer fint på din hjemmeside.
>
>
>>Senest opdateret:
>
>
> Du skal bare rettet månedsnavnene til lille
> begyndelsesbogstav.
>
Det sidste er jeg lidt i tvivl om. Der er jo et punktum før det store
bogstav:
22 ". A" ugust
Muligvis har du ret. Jeg er generelt ked af at danskere bliver dårligere
og dårligere til det danske sprog, så jeg ville da meget gerne have
opklaret, hvad der er rigigt, og hvad der er forkert - omend det er
noget udenfor denne nyhedsgruppe

Allan Vebel (21-08-2005)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 21-08-05 16:59

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> skrev:

>> Du skal bare rettet månedsnavnene til lille
>> begyndelsesbogstav.
>>
> Det sidste er jeg lidt i tvivl om. Der er jo et punktum før
> det store bogstav: 22 ". A" ugust

Det er vist noget tekstbehandlingsprogrammerne har indført,
de er sat op til at skrive alt med stort efter punktum.

> Jeg er generelt ked af at danskere bliver dårligere og
> dårligere til det danske sprog

Punktummet skal sige at det er den "toogtyvende". På
dansk skrives månedsnavnet med småt, men på engelsk
skrives det med stort.

> omend det er noget udenfor denne nyhedsgruppe

Derfor sætter jeg FUT til news:dk.kultur.sprog

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk



Kim Ludvigsen (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-08-05 16:29

Den 22-08-05 14.58 skrev Henrik Hartig følgende:

> Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
> ikke virker?

Afvikler du JavaScriptet fra din egen computer eller via hjemmesiden?
Hvis det første er tilfældet, er det sikkert et problem med
rettighederne til lokal afvikling af JavaScript.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.
http://kimludvigsen.dk

Henrik Hartig (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 22-08-05 17:36

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 22-08-05 14.58 skrev Henrik Hartig følgende:
>
>> Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
>> ikke virker?
>
>
> Afvikler du JavaScriptet fra din egen computer eller via hjemmesiden?
> Hvis det første er tilfældet, er det sikkert et problem med
> rettighederne til lokal afvikling af JavaScript.
>
Det ved jeg faktisk ikke.
Hvordan finder jeg ud af det?

Kim Ludvigsen (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 23-08-05 09:45

Den 22-08-05 18.35 skrev Henrik Hartig følgende:
> Kim Ludvigsen wrote:
>
>> Afvikler du JavaScriptet fra din egen computer eller via hjemmesiden?
>> Hvis det første er tilfældet, er det sikkert et problem med
>> rettighederne til lokal afvikling af JavaScript.
>>
> Det ved jeg faktisk ikke.
> Hvordan finder jeg ud af det?

Det er meget nemt. Ligger html-filen med din JavaScript-kode på din egen
computer, eller ligger den på en fremmed computer i form af en webserver
et sted på internettet?

Windows sætter grænser for, hvad JavaScript får lov til, når det ligger
på din egen computer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fintun Windows XP med TweakUI.
http://kimludvigsen.dk

Benny Nissen (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Benny Nissen


Dato : 23-08-05 10:09

Kim Ludvigsen wrote:

> Det er meget nemt. Ligger html-filen med din JavaScript-kode på din egen
> computer, eller ligger den på en fremmed computer i form af en webserver
> et sted på internettet?
>
> Windows sætter grænser for, hvad JavaScript får lov til, når det ligger
> på din egen computer.

Kan (delvist) slåes fra under Tools -> Internet Options -> Advanced.
Check "Allow active content to run in files on My Computer" under Security.


--
Benny Nissen

Henrik Hartig (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 23-08-05 11:18

Kim Ludvigsen wrote:
> Den 22-08-05 18.35 skrev Henrik Hartig følgende:
>
>> Kim Ludvigsen wrote:
>>
>>> Afvikler du JavaScriptet fra din egen computer eller via hjemmesiden?
>>> Hvis det første er tilfældet, er det sikkert et problem med
>>> rettighederne til lokal afvikling af JavaScript.
>>>
>> Det ved jeg faktisk ikke.
>> Hvordan finder jeg ud af det?
>
>
> Det er meget nemt. Ligger html-filen med din JavaScript-kode på din egen
> computer, eller ligger den på en fremmed computer i form af en webserver
> et sted på internettet?

Den ligger hos www.Dansite.dk. For et par år siden lavede jeg lidt for
http://www.soeborggaard.com/ (b-one)
bl.a. javascriptet http://www.soeborggaard.com/SidstOpdateret.js

Det fungerede upåklageligt - rettede du et komma på en side, blev "sidst
opdateret... " også rettet.

Men på min egen - Dansite - virker selvsamme script ikke

>
> Windows sætter grænser for, hvad JavaScript får lov til, når det ligger
> på din egen computer.
>


Lasse Reichstein Nie~ (22-08-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 22-08-05 18:12

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:

> Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
> ikke virker?

Husk at sige:
- hvad du har gjort (her er koden godt, men browser er også
være relevant - nok til at vi kan genskabe problemet)
- hvad du forventer (her nok at den skriver en anden dag end 1. januar 1970)
- hvad der faktisk sker (for mig skriver den "Torsdag en 1. Januar")

> var LastModDate = new Date(document.lastModified);

Er du sikker på at serveren sender "last modified" rigtigt?
Er du sikker på at den er på et format der forstås af "Date"?

I Opera kan jeg se at "document.lastModified" er "January 1, 1970 GMT".
I IE 6 er den "08/22/2005 19:06:32".
I FireFox er den "Monday, August 22, 2005 19:09:27".

Det ser altså ud til at "lastModified" ikke er angivet overhovedet,
og at nogle browsere beslutter sig for at bruge "lige nu" i stedet.
Det bliver det ikke rigtigt af :)
Opera bruger åbenbart "0-tiden" i stedet (new Date(0)).

> På min hjemmeside kendes variblerne ikke, bortset fra min test variabel.

Har du rettet i filen? For nu viser IE dags dato.

> Er det, måske, fordi jeg kører et javascript i en jsp-fil?

Det skulle ingen indflydelse have for hvad browseren gør. JSP-filen
kører rent på servern. Men, du kan måske få den til at sætte
Last-modified-headeren konsekvent.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Henrik Hartig (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 23-08-05 01:06

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:
>
>
>>Kan nogen hjælpe mig med at fortælle hvorfor nedenstående javascript
>>ikke virker?
>
>
> Husk at sige:
> - hvad du har gjort (her er koden godt, men browser er også
> være relevant - nok til at vi kan genskabe problemet)
> - hvad du forventer (her nok at den skriver en anden dag end 1. januar 1970)
> - hvad der faktisk sker (for mig skriver den "Torsdag en 1. Januar")
>
Læs mit svar til Allan Vebel, der har jeg skrevet om browser osv.
Hvad jeg forventer af scriptet: Ved at kigge på min hjemmeside, står der
"senest opdateret .....", så jeg forventer scriptet viser datoen for
hvornår jeg har ændret på min hjemmeside.
>
>>var LastModDate = new Date(document.lastModified);
>
>
> Er du sikker på at serveren sender "last modified" rigtigt?
> Er du sikker på at den er på et format der forstås af "Date"?
>
> I Opera kan jeg se at "document.lastModified" er "January 1, 1970 GMT".
> I IE 6 er den "08/22/2005 19:06:32".
> I FireFox er den "Monday, August 22, 2005 19:09:27".
>
> Det ser altså ud til at "lastModified" ikke er angivet overhovedet,
> og at nogle browsere beslutter sig for at bruge "lige nu" i stedet.
> Det bliver det ikke rigtigt af :)
> Opera bruger åbenbart "0-tiden" i stedet (new Date(0)).
>
Ja, jeg har også fundet ud af den bruger "lige nu tiden". Og jeg aner
ikke hvad jeg skal gøre. Fandt et link, som gjorde forvirringen total:
http://hem.passagen.se/bohjohan/test/tste_dat.htm
>
>>På min hjemmeside kendes variblerne ikke, bortset fra min test variabel.
>
>
> Har du rettet i filen? For nu viser IE dags dato.

ja, jeg har rettet i den, men det virker stadig ikke. Nyeste version kan
findes
http://www.henrikhartig.dk/SidstOpdateret.js

>

>
>>Er det, måske, fordi jeg kører et javascript i en jsp-fil?
>
>
> Det skulle ingen indflydelse have for hvad browseren gør. JSP-filen
> kører rent på servern. Men, du kan måske få den til at sætte
> Last-modified-headeren konsekvent.
>
> /L

Hilsen
Henrik

Jens Gyldenkærne Cla~ (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 23-08-05 17:06

Henrik Hartig skrev:

> ja, jeg har rettet i den, men det virker stadig ikke. Nyeste
> version kan findes http://www.henrikhartig.dk/SidstOpdateret.js

Et link til den side hvor du bruger scriptet på er mere relevant.
Hvis det fx er <http://www.henrikhartig.dk/>, er det ikke scriptet
der er noget galt med - kigger jeg på "modified" under Page Info i
Firefox, får jeg samme dato/tid som scriptet giver - nemlig dags
dato. Tjekker man headerne, kan man se at der ikke sendes nogen
Last-Modified-header fra serveren.

En sandsynlig årsag er at din side genereres af serveren (fx som en
php-side eller en ssi-side). I disse tilfælde vil last-modified
normalt være ikke-eksisterende (eller evt. bare sat til dags dato).

Prøv at se om problemet også opstår på en flad html-side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Henrik Hartig (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 23-08-05 17:20

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Henrik Hartig skrev:
>
>
>>ja, jeg har rettet i den, men det virker stadig ikke. Nyeste
>>version kan findes http://www.henrikhartig.dk/SidstOpdateret.js
>
>
> Et link til den side hvor du bruger scriptet på er mere relevant.
> Hvis det fx er <http://www.henrikhartig.dk/>, er det ikke scriptet
> der er noget galt med - kigger jeg på "modified" under Page Info i
> Firefox, får jeg samme dato/tid som scriptet giver - nemlig dags
> dato. Tjekker man headerne, kan man se at der ikke sendes nogen
> Last-Modified-header fra serveren.
>

Jeg bruger scriptet på www.henrikhartig.dk

> En sandsynlig årsag er at din side genereres af serveren (fx som en
> php-side eller en ssi-side). I disse tilfælde vil last-modified
> normalt være ikke-eksisterende (eller evt. bare sat til dags dato).
>
.. og hvad kan jeg så gøre?

> Prøv at se om problemet også opstår på en flad html-side.

Hvad mener du med en "flad" html-side? Det scriptet skal kunne køre på
en .jsp-side

Lasse Reichstein Nie~ (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Lasse Reichstein Nie~


Dato : 23-08-05 17:52

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:

> Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

>> En sandsynlig årsag er at din side genereres af serveren (fx som en
>> php-side eller en ssi-side). I disse tilfælde vil last-modified
>> normalt være ikke-eksisterende (eller evt. bare sat til dags dato).

> .. og hvad kan jeg så gøre?

Sørge for at din JSP-side sender Last-modified headeren med. Hvordan
du gør det skal du nok tjekke en JSP-grupper for :)

Scriptet virker. Det viser den dato som "document.lastModified"
indeholder. Det er bare at den er forkert fordi browseren ikke ved
hvornår dokumentet sidst er modificeret, fordi serveren ikke siger
det.

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Henrik Hartig (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Hartig


Dato : 23-08-05 17:56

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:
>
>
>>Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
>
>
>>>En sandsynlig årsag er at din side genereres af serveren (fx som en
>>>php-side eller en ssi-side). I disse tilfælde vil last-modified
>>>normalt være ikke-eksisterende (eller evt. bare sat til dags dato).
>
>
>>.. og hvad kan jeg så gøre?
>
>
> Sørge for at din JSP-side sender Last-modified headeren med. Hvordan
> du gør det skal du nok tjekke en JSP-grupper for :)
>
> Scriptet virker. Det viser den dato som "document.lastModified"
> indeholder. Det er bare at den er forkert fordi browseren ikke ved
> hvornår dokumentet sidst er modificeret, fordi serveren ikke siger
> det.
>
> /L
ok, tak

Jens Gyldenkærne Cla~ (23-08-2005)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 23-08-05 23:16

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Sørge for at din JSP-side sender Last-modified headeren med.
> Hvordan du gør det skal du nok tjekke en JSP-grupper for :)

En anden mulighed er at lade serversidescriptet udskrive datoen
direkte på siden. Jeg ved ikke om det kan gøres i JSP - men det vil
jeg tro. Det kan laves ganske let i asp eller med shtml/SSI.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177482
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408387
Brugere : 218883

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste