At gemme en downloaded fil...
Fra : Tine Gade

Dato : 09-08-05 14:22

Hejsa

Jeg har forsøgt at finde en metode til at tvinge PC'en/browseren
til at gemme en fil lokalt på PC'en, i stedet for at åbne den.
Det vil dog ikke lykkedes, uanset hvilken type og hvilket indhold
filen har. Undtaget er zip-filer.

Jeg kan dog ikke zippe mine filer, jeg kan heller ikke benytte
hverken asp eller php.

Findes der en metode, evt. vha javascript, så filen gemmes og
ikke åbnes?

Omveje mv er velkomne!!! Jeg kan ikke benytte metoden med at
højreklikke og vælge "gem som", det forventes mine brugere ikke
at kunne administrere!

Tine

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-08-05 15:44

Tine Gade <tinegade@webspeed.dk> skrev:

> Jeg kan ikke benytte metoden med at højreklikke og
> vælge "gem som", det forventes mine brugere ikke
> at kunne administrere!

Du kan bare skrive det i klar tekst i forbindelse med dit
link. Kan folk ikke læse, har de heller ikke brug for at
kunne downloade en fil

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 03:29

hvis det er selve PHP scriptets output der skal gemmes, skriver du flg.
i toppen af det

header('Content-Disposition = attachment; filename="test.txt" ')

bemærk at det er vigtigt at have "" rundt om filnavnet

Hvis det derimod er en fil på serveren, som folk skal kunne gemme, men
som automatisk åbnes, skriver du:

<?
$filename=$_REQUEST["filename"]; //henter filnavn ind som GET param.
header('Content-Disposition = attachment; filename="'.$filename.'" ')
readfile $filename; læser indholdet af filen og sender det ud//
?>

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-08-05 03:31

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> header('Content-Disposition = attachment; filename="'.$filename.'" ')
> readfile $filename; læser indholdet af filen og sender det ud//

sorry, troede det var PHP gruppen jeg sad og kiggede i, well hvis du har
PHP adgang kan du gøre som ovenstående, opret en fil kaldet getfile.php
med inhold fra det sidste stump kode der...

når folk skal downloade en fil, skal du bare lave et link til

http://dinside.dk/getfile.php?filename=den_fil_Der_skal_hentes.txt