ADSL2+ 10Mbit 395,-
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-08-05 21:42

Hejsa

Selvom jeg ikke ligefrem selv er på udkig efer højere hastighed på
kobber. Faldte jeg alligevel over dette [1]

DB10, Dansk Bredbånd med ADSL2+ 10Mbit download 768Kbit upload
inkluderet IP telefoni, oprettet på rå kobber i hovedstaden til 395,-
måned

[1] http://www.dbnet.dk/1142.aspx

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-08-05 08:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Hejsa

DB10, Dansk Bredbånd med ADSL2+ 10Mbit download 768Kbit upload
inkluderet IP telefoni, oprettet på rå kobber i hovedstaden til 395,-
måned

Det ser da super godt ud - der er vil ingen bedre alternativer når man ikke
er medlem af en boligforening, eller ejerforeningen ikke vil vil lave fælles
internet.

Mvh
TKJ

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-08-05 08:42

"Thomas Jensen" <tkj0805@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser da super godt ud - der er vil ingen bedre alternativer når man
> ikke er medlem af en boligforening, eller ejerforeningen ikke vil vil lave
> fælles internet.

Jeg var også ved at falde ned af stolen. Anede ikke der fandtes så godt
et alternativ! Skal straks undersøge mulighederne for at få det.

Fra : Flemming

Dato : 16-08-05 09:05

Palle Jensen wrote:

> Jeg var også ved at falde ned af stolen. Anede ikke der fandtes så
> godt et alternativ! Skal straks undersøge mulighederne for at få det.

Har lige ringet ind til deres kunde service, og han troede kun det var et
forsøgs projekt på østrebro. Man han kunne da godt se at det stod der ikke
noget om, og han undrede sig over hvorfor man overhoved kunne komme ind på
den side
Nå, men nu har jeg udfyldt en dbestilling, så vi se hvad der sker.

Mvh. Flemming

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-08-05 09:58

> [...]
> den side
> Nå, men nu har jeg udfyldt en dbestilling, så vi se hvad der sker.

Har også talt med dem.

Det er kun DB10 servicen som er til "ikke-forenings-kunder*". Altså rå
kobber
løsninger. DB10 produktet er kun et "afgrænset geografisk område", som
i praksis er et område på Østerbro.

Praktisk talt er det i den store sammenhæng ikke interessant for så mange

* Foreningskunder skal have rullet fiber ud til døren.

--
Palle Jensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-08-05 11:32

Nej det er da ikke helt rigtigt...

Før TDC overhovedet blev til TDC og landet var delt op i flere
forskellige regionale selskaberne.. Der var priserne da sat sammen
hvordan de gennemsnitlige omkostninger er i regionen?!

Det er da billigere at grave kabler ned på den Jyske hede, end at
skære asfalat, tage fliser op og afspære veje, hvor så at derefter
at reperere alt det man ødelægger på vejen hvorefter at genetablere
det hele igen. Når man graver i hovedstader.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-05 13:14

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i

>Nej det er da ikke helt rigtigt...

Hvem og hvad svarer du på?

Kig gerne på www.usenet.dk undet ciatetteknik for at lære, hvordan man
citerer korrekt.

Claus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-08-05 14:53

jO TAK men ligenu bruger jeg google groups, og der er vist ikke
mulighed for at tage orginal tekst med. Jeg svarer Claus Tersgov, det
giver headeren vel også udtryk for at der svares på netop det´
indlæg.

4306ec1f$0$18648$14726298@news.sunsite.dk og så kan man vel se i
newsreaderen hvilket indlæg der er blevet svaret på`?

Fra : Renè H

Dato : 22-08-05 17:26

[...]

det lokale elværk skrev for 1 mdr. siden at vi ville blive tilbudt
fiber.men når man så går påderes hjemmeside står der under mit område
at de forventer at det blilver nedlagt om 7-10 år.
så er det jeg mener at det kan være lige meget..

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-08-05 18:08

Hej Rene

Jamen hvis elselskabet tilbyder jer fibertilslutning er det vel det man
kan regne med, og ikke en hjemmeside der måske ikke er den mest
opdaterede??

Kan jo være at en anden i området har givet el-selskabet en god
grundt til at levere, og de så tilbyder andre i samme område at blive
tilkoblet når man alligevel er igang??

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-08-05 11:37

Hej Palle

Synes jeg på et tidspunkt så på siden der stod i som du siger et
afgrænset område i hovedstaden, men kan ikke finde det mere. Men det
du siger er at kunder der måtte bo i en boligblok e.l ikke kan få
DB10 ?

Og er DB10 10Mbit DSL link, så den reelle hastighed er på omkring
8,5Mbit. eller øger man downstream til omkring 12Mbit så man reelt
har 10Mbit? DBnet siger jo at de garantere 10Mbit, og hastigheden som
real er lidt højere.. Kan jo godt være man vil forstætte denne linie
på DSL området.. Selvom DSL kunder ikke for så meget som en forening
der er gået sammen.. Fx har jeg selv 2/2Mbit til 110,- måned og for
reelt 6/6Mbit

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-08-05 11:43

> [...]

>afgrænset område i hovedstaden, men kan ikke finde det mere. Men det
>du siger er at kunder der måtte bo i en boligblok e.l ikke kan få

Nej. Dem som kan få DB10 er indtil videre kun folk som bor i et
testområde på Østerbro. (Rosenvænget tror jeg det var). Planen er
at alle skal kunne få det med tiden, og også individuelle pga. at
der udnyttes rå kobber.

> [...]
>på DSL området.. Selvom DSL kunder ikke for så meget som en forening
>der er gået sammen.. Fx har jeg selv 2/2Mbit til 110,- måned og for

Det ved jeg så ikke. Interessen for det tekniske dalede et par niveauer
da jeg måtte erkende at jeg ikke kunne få produktet

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-08-05 00:00

On 16 Aug 2005 03:37:10 -0700, "Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com>
wrote:

> Synes jeg på et tidspunkt så på siden der stod i som du siger et
> afgrænset område i hovedstaden, men kan ikke finde det mere.

http://www.dbnet.dk/1145.aspx siger: "db10 er et nyt produkt fra Dansk
Bredbånd, der kun tilbydes til husstande i et geografisk afgrænset
område i København."

De har sikkert kun udstyret på en enkelt central (endnu?).

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-05 12:47

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> [...]
> område i København."
> De har sikkert kun udstyret på en enkelt central (endnu?).

Man kan kun forundres over, at de poster penge efter en så begrænset
teknologi?

Jeg vil mene, at den lave upload vil være en hæmsko.

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-08-05 23:45

On Wed, 17 Aug 2005 13:46:55 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Man kan kun forundres over, at de poster penge efter en så begrænset
> teknologi?

Ja, det ligger temmelig langt fra DBnets netværkskoncept (der er
godt).

> Jeg vil mene, at den lave upload vil være en hæmsko.

Kobber er dødt, uanset hvad de (nogen) påstår.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-08-05 15:52

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Kobber er dødt, uanset hvad de (nogen) påstår.

Min svoger siger, at han har set på BBC, at der er kommet noget nyt, som på
sigt vil tillade meget store hastigheder 10-30Mbit på eksisterende kobber..

Jeg aner intet om det, men mon det er rigtigt?

Uanset hvordan man ser på det, så er der stadig enorme områder, hvor kobber
er eneste (rentable) mulighed, så hvis teknologien kan udvikles, så er der
også et marked. Men du har ret, at med den teknologi, vi kender i dag, så er
kobber dødt.

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-05 23:26

On Thu, 18 Aug 2005 16:51:50 +0200, "Claus Tersgov"

> Min svoger siger, at han har set på BBC, at der er kommet noget nyt, som på
> sigt vil tillade meget store hastigheder 10-30Mbit på eksisterende kobber..

Det er sandt. Desværre er der kun tale om download-hastigheder og selv
30 Mbps er alt, alt for lidt til multiple TV-signaler i god kvalitet.

> Uanset hvordan man ser på det, så er der stadig enorme områder, hvor kobber
> er eneste (rentable) mulighed, så hvis teknologien kan udvikles, så er der
> også et marked.

Det var også dyrt at trække kobber rundt, men det har jo været en OK
investering. Storebæltsbroen var også dyr og kommer til at tjene sig
selv hjem hurtigere end beregnet. Find selv flere eksempler.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-05 09:42

> [...]

> investering. Storebæltsbroen var også dyr og kommer til at tjene sig
> selv hjem hurtigere end beregnet. Find selv flere eksempler.

Ja, ja, Asbjørn

Du glemmer bare, at kobberet blev trukket af samfundsejede virksomheder ud
fra særlige økonomiske ideologier, så alle betalte samme pris uanset
omkostninger.

Det er jo præcis årsagen til, at der i dag kun er fiber i tæt bebyggede
områder!

Der er ingen virksomheder, som vil betale for alle dem, som bor uden for
byerne...

Claus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 20-08-05 10:51

On Sat, 20 Aug 2005 10:42:19 +0200, "Claus Tersgov"

> Ja, ja, Asbjørn

Jeg mener helt oprigtigt, at selv hvis man *plastrer* Danmark til med
fiber, så skal pengene nok komme hjem igen. Det kan ganske givet ikke
laves med en 5 års afskrivning, men pengene skal *nok* komme hjem.

Det er interessant at se, der er en del firmaer, der mener det samme
og godt kan få forretningsplanerne til at hænge sammen.

> Du glemmer bare, at kobberet blev trukket af samfundsejede virksomheder
> ud fra særlige økonomiske ideologier, så alle betalte samme pris uanset
> omkostninger.

Det er sjovt, at man kan sige næsten det samme om elselskaberne... En
del af dem er da stadig ejet af brugerne, og de trækker fiber rundt
til fast pris (i deres respektive områder).

> Det er jo præcis årsagen til, at der i dag kun er fiber i tæt bebyggede
> områder!

Når du siger "tæt bebygget", mener du så fx Vestsjælland (NVE / FTH
Bredbånd) og Præstø (SEAS / DBnet)?

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-05 13:13

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev

> Når du siger "tæt bebygget", mener du så fx Vestsjælland (NVE / FTH
> Bredbånd) og Præstø (SEAS / DBnet)?

Jeg mener alle de steder, hvor det er rentabelt at grave ned. Men der er
bare masser af steder i landet, hvor man ikke vil bruge penge på at lægge
fiber. F.eks. bor min søster netop i præstø, hvor de lige har gravet i
vejen. Men trods det, at de har gravet hele vejen op i længden, så er der
ikke lagt fiber ned. Elselskabet har simpelthen kun udskiftet luft til
jordkraft.

Og sådan er det mange steder. Det varer mindst tyve år, før vi ser
landsdækkende fiber, hvis det overhovedet sker.

Claus

Fra : f00ge

Dato : 16-08-05 13:38

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> wrote in message

>DB10, Dansk Bredbånd med ADSL2+ 10Mbit download 768Kbit upload
>inkluderet IP telefoni, oprettet på rå kobber i hovedstaden til 395,-
>måned

Virkelig et godt produkt. Langt over, hvad TDC osv vil gå med til (for
tiden).

Når det er sagt, så ærger det mig stadig, at vi igen skal have disse
asynkrone forbindelser. 10mbit ned og 768kbit op! suk!
Jeg har 4mbit/768kbit lige pt. Jeg har ikke brug for mere download
hastighed. Det er upload, jeg savner. Så selv med ADSL2 kommer jeg ikke
længere op. (Ja, ok måske 3mbit engang i fremtiden, når det kan købes for
penge, men stadig mege, megett lidt i forhold til download)

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-08-05 13:53

f00ge <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

> Når det er sagt, så ærger det mig stadig, at vi igen skal have
> disse asynkrone forbindelser. 10mbit ned og 768kbit op! suk!

Det er en begrænsning i ADSL teknikken.

--
Jesper Lund

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-08-05 00:02

On Tue, 16 Aug 2005 14:37:48 +0200, "f00ge"
<f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

> Når det er sagt, så ærger det mig stadig, at vi igen skal have disse
> asynkrone forbindelser. 10mbit ned og 768kbit op! suk!

Du mener "asymmetrisk", ikke "asynkron".

Jeg er i øvrigt enig, men det er altså udtryk for, at de gamle kobber-
teknologier er døde. Det er fiber, der er vejen frem, og det ved alle
udbyderne også; det er bare ikke dem alle, der vil indrømme det endnu.

-A
--
The Usenet Sect -- Resistance is futile. You will assimilate ò-|

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-08-05 16:53

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> crashed Echelon writing

> DB10, Dansk Bredbånd med ADSL2+ 10Mbit download 768Kbit upload
> inkluderet IP telefoni, oprettet på rå kobber i hovedstaden til 395,-
> måned

Nogen som kender mere til produktet udover access til Internet, såsom
dynamisk/statisk IP, central NAT/proxy eller fuld public forbindelse
direkte ud til kunden?

--
Bjarke Andersen

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 16-08-05 19:53

jeg kar lige sakset og fået det hele fra DB ned i forståelig form :

http://www.findsvar.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1818

MJ

Fra : Palle Jensen

Dato : 16-08-05 20:45

On 16 aug 2005, Mogens Jørgensen wrote in
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> http://www.findsvar.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=arti
> cle&sid=1818

Men vær opmærksom på at der pt. ikke er nogender kan få det. Altså
man er en del af den "testgade" på Østerbro. Det er derfor
meningsløst at beskrive produktet i detaljer med priser og det hele,
som om det er et produkt der er tilgængeligt for alm. borgere.

--
Venlig hilsen / Regards
Palle Jensen

Fra : Mogens Jørgensen

Dato : 16-08-05 21:28

On 16 Aug 2005 19:45:27 GMT, Palle Jensen <reklamer.nej.tak@gmail.com>
wrote:

> [...]
>meningsløst at beskrive produktet i detaljer med priser og det hele,
>som om det er et produkt der er tilgængeligt for alm. borgere.

Det der er meningløst, er dine sure opstød, når man forsøger at
fortælle det til interesserede, da det sikkert har almen interesse.

Bare fordi du ikke er interesseret, kan du jo holde din galde for dig
selv.

Faktisk fortalte supporten mig efter, at jeg havde snakket med dem, at
de forventede en større udbredelse, da de ellers ikke kunne se hvorfor
det skulle tage 10 uger.

MJ

Fra : Palle Jensen

Dato : 17-08-05 07:08

"Mogens Jørgensen" <admin@yyy-easywebdesign-xxx.org> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det der er meningløst, er dine sure opstød, når man forsøger at
> fortælle det til interesserede, da det sikkert har almen interesse.

Hvad snakker du om? Det er ikke noget galde. Jeg tale med firmaet
sammenlagt en halv time i går, og vi var iøvrigt enige om at de havde
slået det lidt lovende op. Jeg skriver det jeg skriver for at alle ikke -
som jeg selv gjorde - skal hive armene i vejret og tro dagen er reddet.

> Bare fordi du ikke er interesseret, kan du jo holde din galde for dig
> selv.

Du har for højt blodtryk. Jeg har ikke noget galde.

> Faktisk fortalte supporten mig efter, at jeg havde snakket med dem, at
> de forventede en større udbredelse, da de ellers ikke kunne se hvorfor
> det skulle tage 10 uger.

Det fortalte de også mig. De fortalte mig også at udbredelsen ville
foregå lynhurtigt. Og?

Fra : Kaare

Dato : 15-09-05 00:53

"Palle Jensen" <PHJensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det fortalte de også mig. De fortalte mig også at udbredelsen ville
> foregå lynhurtigt. Og?

Jeg beklager at jeg ikke har set denne tråd tidligere.

ADSL2+ projektet er indtil videre et pilot projekt. Det er både for at
afprøve udstyr, pålideligheden af teknologien og samarbejde med eks. TDC.
Disse erfaringer vil herefter benyttes til at vurdere om det skal opsættes
på nationalt plan.

Linket i kigger på er fra www.db10.dk og der er ikke henvist fra hovedsiden
da det er for "de indviede". Umiddelbart var det desværre ikke til at
gennemføre testen med VDSL, som ellers havde været at foretrække. DBs fordel
er at de (vi) har fiber mange steder i landet, og derfor vil kunne udrulle
linier med høj kapacitet på meget kort tid.

Men hvis der er for store vanskeligheder indvolveret er det muligvis ikke
værd at fortsætte projektet til andre steder. Af samme årsag er det ikke
blevet slået stort op, eller haft en pressemeddelelse.

Pt. er det muligt at blive abonnent hvis man bor inden for ca 500 meter
rosenvængets central.

Det er dog på alle måder stadig en fordel at få fiber til bygningen hvor det
er muligt. På den måde sikres både færrest forstyrrelser i forbindelsen, og
hurtig udbedringstid i tilfælde af problemer. Det er altid besværligt når
flere partnere skal involveres (og hvor ikke alle har lige stor interesse i
at løse problemet).

Skulle I have nogle spørgsmål, er I selvfølgelig mere end velkommen til at
spørge.

/Kaare

Fra : Flemming

Dato : 16-08-05 22:05

Palle Jensen wrote:

> [...]
> meningsløst at beskrive produktet i detaljer med priser og det hele,
> som om det er et produkt der er tilgængeligt for alm. borgere.

Jeg har da bestilt, "bestillings materialet", så må vi se om de fortryder
senere.
(Bor ikke på Østerbro)

Mvh. Flemming

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-08-05 06:47

On 2005-08-16, Mogens Jørgensen <admin@yyy-easywebdesign-xxx.org> wrote:

Mogens,

> jeg kar lige sakset og fået det hele fra DB ned i forståelig form :
>
> http://www.fin [...]

Hvis du ønsker at debattere et emne, så gør det her i stedet for links
til din hjemmeside - hvis du vil poste links til din hjemmeside, så brug
opslagsgrupperne og ikke debatgrupperne.

FUT: dk.admin.netikette (som jeg ikke selv deltager i)

PFT,
--
Andreas

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-05 19:27

Hej Claus

Jeg mener da også at telefon-kobber stadigt har et stort marked.
Selvom det jo stadigt er Telestyrelsen mener det skal koste kassen.

Jeg mener det er VDSL der er det mest fremskredne teknologi på DSL
området.. Det er jo noget med 35/35Mbit man kan nå med en km eller
noget i den stil fra centralen.

Mener fx også det er det som Cybercity venter på at kunne udbyde. Da
ADSL2+ ikke som sådan er særligt godt på upload området.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-08-05 19:47

> [...]
>
> Mener fx også det er det som Cybercity venter på at kunne udbyde. Da
> ADSL2+ ikke som sådan er særligt godt på upload området.

Men er der ikke noget med (som jeg mindes at have læst hos telestyrelsen et
sted), at VDSL og ADSL(2+) ikke kan eksistere sammen, grundet af de
frekvenser de anvender?
Og der skulle så tages et valg om DK skulle satse på ADSL2+ eller VDSL,
hvoraf det første blev resultatet.

Kan osse være jeg har haft for livlig nattedrømme.

--
Bjarke Andersen

Fra : Renè H

Dato : 18-08-05 20:53

> [...]
> hvoraf det første blev resultatet.
>
> Kan osse være jeg har haft for livlig nattedrømme.

da er da ellers kørt forsøg med over 200 mbit/s

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-05 21:45

Jo det siger TDC jo, da det er ADSL2+ de også satser på.. Man kunne
da tænkte sig at VDSL udstråler mere, og derfor kan forstyrre, men
det kan alt det andet vel også.