ADSL2
Fra : f00ge

Dato : 03-08-05 02:46

Hvornår vi mon kan forvente, at ADSL2 kommer til os alm. dødelige i lille
DK?

Fra : zapster

Dato : 03-08-05 06:12

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
> Hvornår vi mon kan forvente, at ADSL2 kommer til os alm. dødelige i lille
> DK?
Det kan du da få nu. Webpartner.dk har adsl2+ i det meste af kbh. området.

\zapster

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-08-05 10:23

zapster wrote:

> Det kan du da få nu. Webpartner.dk har adsl2+ i det meste af kbh. området.
>
> \zapster

Når han skriver "alm dødelige", antyder han nok at prisen
spiller en væsentlig rolle.

Martin.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-08-05 16:58

Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> crashed Echelon writing

> Når han skriver "alm dødelige", antyder han nok at prisen
> spiller en væsentlig rolle.

Tja, jeg syntes nu prisen fint matcher adsl priserne fx. jay.net
http://www.jay.net/adsl2+/

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 03-08-05 19:25

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> crashed Echelon writing

> Tja, jeg syntes nu prisen fint matcher adsl priserne fx. jay.net
> http://www.jay.net/adsl2+/

Desværre stadig kun med 768 Kb i upstream speed.
Jubiii 10 Mbit men kun under 1/10 af det op, så er der jo ikke rigtigt nogen
grund til at skifte.

Selv "normale" folk, er begyndt at klage over at de ikke kan sende
billederne og videoen fra den sidste "familiekomsammen", uden at det skal
stå i flere dage.
(ok ok det er godt nok kun lige i USA, og de skriver kun om hastigheder på
256 Kb men alligevel.)

http://news.com.com/Ups+and+downs+of+consumer+broadband/2100-1034_3-5810534.html?tag=nefd.lede

/Thomas

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 03-08-05 19:36

"Thomas O. Thomsen" <chip@fscl.nospam.(dk)> wrote in message

> "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message

Ikke fordi jeg vil rakke ned på Jay.net .. der er helt sikkert en ganske
udemærket udbyder ... men .. :)

Fra deres Fordele ved ADSL2+ : Ideel til IP-telefoni
... hmmm tilbyder de QoS ? (og sætter man normalt ikke ca. 25 % af til
Voice .. det giver så kun 192 Kbit ud til Voice ..
det er ikke mange samtaler man kan føre for det i ordentlig kvalitet )

/Thomas

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 03-08-05 21:29

dk skrev:

> Fra deres Fordele ved ADSL2+ : Ideel til IP-telefoni
> ... hmmm tilbyder de QoS ? (og sætter man normalt ikke ca. 25 % af til
> Voice ..

Der er ikke nogen grund til at sætte en fast del af.

> det giver så kun 192 Kbit ud til Voice ..
> det er ikke mange samtaler man kan føre for det i ordentlig kvalitet )

Med 768Kbit kan man vel have en halv snes samtaler afhængigt af codec..

Problemet er nok mere at det sætter ens QoS system på prøve bl.a. fordi
alene ACK pakkerne fra 10Mbit den anden vej kan tage en god bid af
båndbredden.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-08-05 22:25

On Wed, 3 Aug 2005 20:24:44 +0200, "Thomas O. Thomsen"
<chip@fscl.nospam.(dk)> wrote:

> Desværre stadig kun med 768 Kb i upstream speed.

Tja, DSL er basalt set noget gammelt skrammel, som det kun kan gå for
langsomt at slippe af med. Fiber ud til alle hjem er det eneste, der
giver nogen mening.

Full duplex gigabit vil være passende.

-A

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 06-08-05 13:09

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Tja, DSL er basalt set noget gammelt skrammel, som det kun kan gå for
> langsomt at slippe af med. Fiber ud til alle hjem er det eneste, der
> giver nogen mening.
>
> Full duplex gigabit vil være passende.

Det er et simpelt spørgsmål om økonomi! Du kan få alt hvad du vil betale for

-Steen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-08-05 14:54

On Sat, 6 Aug 2005 14:08:38 +0200, "Steen Garbers Enevoldsen"
<steenge@yahoo.dk> wrote:

> Det er et simpelt spørgsmål om økonomi! Du kan få alt hvad du vil
> betale for

Nej, det kan jeg desværre ikke. Det kan de i Præstø, Holbæk og andre
steder, men her i Lyngby er der ingen, der har fået nosset sig sammen
til det.

-A

Fra : Karsten Schmidt / DL~

Dato : 06-08-05 19:59

> Nej, det kan jeg desværre ikke. Det kan de i Præstø, Holbæk og andre
> steder, men her i Lyngby er der ingen, der har fået nosset sig sammen
> til det.

Jeg vil gerne påtage mig at levere dig full duplex gigabit på hvilken
som helst adresse i danmark, hvis du vil betale det jeg kræver.

--
Karsten Schmidt
dlx.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-08-05 16:56

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> crashed Echelon writing

> Hvornår vi mon kan forvente, at ADSL2 kommer til os alm. dødelige i
> lille DK?

jay.net og webpartner som nævnt leverer allerede

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Soerensen

Dato : 03-08-05 17:44

Bjarke Andersen wrote:
> "f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> crashed Echelon writing

> jay.net og webpartner som nævnt leverer allerede

Nu tilbyder hverken jay.net eller webpartner adsl2 til private. Hvilket
nok er det f00ge efterlyser.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-08-05 17:48

Jens Soerensen <spamkonto1234@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Nu tilbyder hverken jay.net eller webpartner adsl2 til private. Hvilket
> nok er det f00ge efterlyser.

Hvis jay.net ikke gør, syntes jeg det er vildt underligt de hænger reklamer
op i fx SuperBest som reklamerer for ADSL2 :)

Eller som Martin Svanenik fra jay.net skrev til mig da jeg henvendte mig
for et par måneder siden:

"Tag dig ikke af at der på siden står at den primært henvender sig til
virksomheder, hvis du har lyst til at få installeret en ADSL2+ så gør vi
meget gerne det, hvis muligt."

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Soerensen

Dato : 03-08-05 22:14

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> "Tag dig ikke af at der på siden står at den primært henvender sig til
> virksomheder, hvis du har lyst til at få installeret en ADSL2+ så gør vi

Nu har jeg ikke handlet i superbest de sidste par år, og på linken sendt
andetsteds i tråden fremgik det, at de kun solgte adsl2 til
virksomheder, men det er da glædeligt at private også kan købe adsl2

Det undrer dog mig lidt, at ikke fremgår af jaynet.dk at de faktisk
tilbyder adsl2.

Fra : f00ge

Dato : 03-08-05 22:24

Er ADSL2 anderledes mht latency, sammenlignet med ADLS(1)?

Udover hastigheden, er der nogen egentlig forskel på de to?

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 04-08-05 06:49

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
> Er ADSL2 anderledes mht latency, sammenlignet med ADLS(1)?
>
> Udover hastigheden, er der nogen egentlig forskel på de to?

Det er meningen at ADSL2 og ADSL2+ skal kunne gå æangt højere op i
hastighed.
Jeg mener at have set nogle forskellige eksempler på sammensætning af
hastigheder.
Fx. 24 MB ned og 3.5 MB op.

Men vi ser nok aldrig de høje op hastigheder til private.

/Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-08-05 17:02

"Thomas O. Thomsen" <chip@fscl.nospam.(dk)> crashed Echelon writing

> [...]
> hastighed.
> Jeg mener at have set nogle forskellige eksempler på sammensætning af

Langt og langt ADSL2 kan klare op til 12Mbit og ADSL2+ 25Mbit og upload
enten af 1Mbit eller 3,5Mbit alt efter hvilken protokol der anvedes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-05 22:32

On Thu, 4 Aug 2005 07:49:05 +0200, "Thomas O. Thomsen"
<chip@fscl.nospam.(dk)> wrote:

> Fx. 24 MB ned og 3.5 MB op.
>
> Men vi ser nok aldrig de høje op hastigheder til private.

Hvorfor tror du ikke det? For en del udbydere vil kobberteknologier
være den eneste måde at konkurrere, så hvis kunden har mulighed for at
købe 10 Mbps fuld duplex på fiber ét sted, så er det sandsynligt, de
vil blive tilbudt 10 Mbps fuld duplex på kobber et andet.

-A

Fra : Thomas O. Thomsen

Dato : 05-08-05 06:27

> [...]
> købe 10 Mbps fuld duplex på fiber ét sted, så er det sandsynligt, de
> vil blive tilbudt 10 Mbps fuld duplex på kobber et andet.

He det er sjovt du siger det.
Jeg har nemmelig ikke set nogen der tilbyder 10 Mbit i begge retninger (uden
at man sidder bag en firewall der siger deny any any ).
(Ok ok jeg har hellerikke undersøgt 100% .. )
Men det jeg så, var en eller anden udbyder, der tilbød at ligge en fiber
ind.
Når man så skulle have Inet, tlf og tv på den så skulle man købe det hos et
andet firma.
Og alle de Inetudbydere man kunne vælge havde valgt aDSL hastighder med
hensyn til up og downstream (hvad jeg lige kan huske).

Men jeg håber du får ret, og vi får noget konkurence på rigtige "bredbånd".
(Også til yderområderne).

/Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-08-05 06:41

> Jeg har nemmelig ikke set nogen der tilbyder 10 Mbit i begge retninger
> (uden at man sidder bag en firewall der siger deny any any

Godt nok ikke kobber hele vejen, men ComX og bredbandsbolaget. Mener osse
DB leverer uden deny.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Hansen

Dato : 05-08-05 07:59

"Thomas O. Thomsen" <chip@fscl.nospam.(dk)> skrev i en meddelelse

> Jeg har nemmelig ikke set nogen der tilbyder 10 Mbit i begge retninger
> (uden at man sidder bag en firewall der siger deny any any ).
> (Ok ok jeg har hellerikke undersøgt 100% .. )

Comx levere 20 mbit hver vej til 599 om måneden.

Mvh

Anders Hansen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-08-05 22:31

On Wed, 3 Aug 2005 23:24:25 +0200, "f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net>
wrote:

> Er ADSL2 anderledes mht latency, sammenlignet med ADLS(1)?

Når der signalleres med højere hastighed (flere bit per sekund), kan
serialiseringsdelay'et naturligvis også være lavere.

-A

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 06-08-05 13:08

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
> Er ADSL2 anderledes mht latency, sammenlignet med ADLS(1)?
>
> Udover hastigheden, er der nogen egentlig forskel på de to?

Som andre også har nævnt tilbyder ITU-T G992.5 (ADSL2plus) højere bit rate -
op til 24.48 Mbps downstream med S=1/3 - Flere chipsets tillader dog framer
settings med S<0.33 hvor bit rates kan komme op i nærheden af ca. 30 Mbps.

Upstream bit rate er omkring 1.3 Mbps for annex A/B (ADSL2plus over
POTS/ISDN) og op til ca 3Mbps for annex M hvor subcarriers for hhv. annex A
og B lægges sammen.

Der udover er der en række forbedringer i ADSL2 (som også gælder for
ADSL2plus, der er en udvidelse ad ADSL2), hvoraf de vigtigste (frit fra
hukommelsen) er:

- Multiple latency paths. Man kan specificere op til 4 forskellige latency
paths som en del af differentieret QoS til f.eks. triple-play services.
- 1 bit konstellationer giver bedre performance på lange loops
- Annex L (RE-ADSL) udnytter PSD masken mere effektivt på lange loops =
bedre rækkevidde.
- Packet TPS-TC - giver mulighed for transport af Ethernet frames uden ATM
overhead
- Forbedret framing struktur giver mulighed for online reconfiguration
(OLR), såsom seemless rate adaptation og dynamic rate repartitioning.
- Bedre og mere detaljeret OAM parametre.
- Loop diagnostics mode (giver mulighed for at lave en detaljeret og meget
nøjagtig måling af loopets karakteristika).
- TSSi shaping giver mulighed for at custom shape PSD masken (bedre spectral
compatibility)
- L2/L3 power mode - "dvale mode" reducerer strømforbruget betragteligt (i
centralsiden)
- Meget bedre interoperabilitet mellem forskellige fabrikater
- IMA tilføjet til ATM TPS-TC laget giver mulighed for line bundling.

- og en række flere som jeg ikke umiddelbart kan komme i tanke om. De fleste
af ovenstående forbedringerr kan naturligvis ikke umiddelbart mærkes som
end-user - Det er mere for operatørernes skyld.

Mvh Steen