Erfaring med skift fra Dansk Bredbånd?
Fra : Henning

Dato : 02-09-05 07:55

Vi går og arbejder på en bredbåndsløsning i vores boligforening. Dansk
Bredbånd er klart billigst mht. installation, 6.000,-/lejlighed. Deres
samlede abonnement på tv/telefoni/intrenet er desværre temmelig dyrt i
forhold til ex. ComX. Men - er der erfaringer med at lade DBB stå for
installationen og efter 6 mdr. bindingsperiode at opsige abonnementet
og flytte til en anden udbyder? Så vidt vi kan forstå kommer vi til at
eje kableing, DBB ejer switche og andet aktivt udstyr. Til
sammenligning koster ComX's installation næsten 10.000,-/lejlighed,
til gengæld ejer vi så selv switchen (hvilket vi absolut ikke ser som
en ubetinget fordel). Bindingsperioden hos ComX er tre(!) år!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-05 23:00

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> til gengæld ejer vi så selv switchen (hvilket vi absolut ikke ser som
> en ubetinget fordel). Bindingsperioden hos ComX er tre(!) år!

Hej Du skal lige påregne advokater, dem skal du have til gennemgang af
aftælle, de penge kommer meget hurtig igen.
En god ide er at have en mand til at få aftalen på plads, en som kan
forhandle sig til det bedste.
Den ene ting er det som står på deres hjemmeside, den anden er det i få hjem
og der er meget at hente, hvis I hyrer sådan en kan I også få mange penge
hjem (selv om sådan en kan koste)
3. mere udgift: en som har kendskab til bygerig, en som kan tjekke om
arbejde er nu gjort ordentligt.
Er du nu helt sikkert på at priser hos ComX er billige end hos DBnet? Ja
kan se at det er omvendt. Men forskel er ikke ret stor. Men DBnet har
hurtige internet, de snakker meget om 30/30 for 600 kr.
Telefonen er gratis, hvis man har internet (abonament) Det eneste som halter
er TV. Men Bindingsperioden er meget vigtig, tænk hvad der kan ske i løbet
af 3 år .....

Hilsner
Tomasz

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 02:26

"Tomasz" <tomasz_bla bla_brodzikowski.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aftælle, de penge kommer meget hurtig igen.
> En god ide er at have en mand til at få aftalen på plads, en som kan

Jeg er enig. Det er altid en god ide at have en advokat til at kigge en
kontrakt af denne størrelse igennem. Selvom jeg selvfølgelig mener at
kontrakten er rigmelig, og at DB opfører sig pænt i henhold til den, er det
en god ide at sikre sig at foreningens individuelle interesser er overholdt.

> Den ene ting er det som står på deres hjemmeside, den anden er det i få
> hjem og der er meget at hente, hvis I hyrer sådan en kan I også få mange
> penge hjem (selv om sådan en kan koste)

Ja, og nej. Det er ikke muligt at forhandle store summer hjem medmindre man
tænker på at nogle behov måske er anderledes og derfor ikke har behøver "den
store pakke". Jeg ved selvfølgelig ikke om det er anderledes med ComX, men
hos DB er prisen ganske fast - medmindre man er en meget stor forening.

> 3. mere udgift: en som har kendskab til bygerig, en som kan tjekke om
> arbejde er nu gjort ordentligt.

DB benytter sig af eksterne virksomheder til kablingen, og både den
benyttede virksomhed og DB kontrollerer at kvaliteten er iorden.

> Er du nu helt sikkert på at priser hos ComX er billige end hos DBnet? Ja
> kan se at det er omvendt. Men forskel er ikke ret stor. Men DBnet har
> hurtige internet, de snakker meget om 30/30 for 600 kr.

De udgifter du nævner er ikke forskellige på de to udbydere. Men den normale
installations afgift er typisk det dobbelte hos ComX, da de vil investere i
deres egen fiber.
DBnets hurtigste forbindelse er iøvrigt lige blevet præsenteret og hedder
25/25 Mbit/s for 595 kr pr måned.

> Telefonen er gratis, hvis man har internet (abonament) Det eneste som
> halter er TV. Men Bindingsperioden er meget vigtig, tænk hvad der kan ske
> i løbet af 3 år .....

Ja, bindingsperioden er lang hos ComX, men tænk på de udgifter de har med at
grave deres egen fiber ned. De er nødt til at sikre sig at de får pengene
hjem igen. Så det synes jeg personligt er forståeligt nok. Men det er
samtidig også en af grundene til at DB får andre til at stå for fiberen.

/Kaare

Fra : Niklas Petersen

Dato : 04-09-05 11:58

Kaare wrote:

> [...]
> hjem igen. Så det synes jeg personligt er forståeligt nok. Men det er
> samtidig også en af grundene til at DB får andre til at stå for fiberen.

Set fra foreningens synspunkt, er det vel ikke nogen speciel fordel, at
ComX selv ejer fiberkablingen? Jeg forstår ikke helt, at de tager så
meget mere end andre, fordi de selv vil eje kablingen - det kommer vel
dybest set ikke foreningen ved?

/niklas

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 17:08

"Niklas Petersen" <spam@vestermarken.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> mere end andre, fordi de selv vil eje kablingen - det kommer vel dybest

Bestemt ikke. Men spørgsmålet er om det er iorden at de tager den pris. Det
må vel være deres egen sag... jeg ville bare ikke forvente mange kunder der
vælger den løsning. Som du selv siger giver det ikke foreningen nogle
fordele... ikke nogle jeg kan se i hvert fald.

/Kaare

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 15:48

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> behøver "den store pakke". Jeg ved selvfølgelig ikke om det er anderledes
> med ComX, men hos DB er prisen ganske fast - medmindre man er en meget

Hej igen
Jeg snakker lidt fra erfaring, vi har fået DBnet hjem, det tog os 1 år
forhalinger og grundig gennemarbejde, men så fik vi specja laftale med dem.
Men skal bare hyre dygtige folk til den slags Husk også der er mange
gebyrer ved oprettelse, dem skal du også forhandle.

> DB benytter sig af eksterne virksomheder til kablingen, og både den
> benyttede virksomhed og DB kontrollerer at kvaliteten er iorden.

De er meget pålidelige, det indrømmer jeg. De sagde at i løbet af 4 uger
kommer der kabel til bygningen (113 boliger) og det hele bliver kablet og
kørende til tiden, de gjorde det uden nogle stor problemer.
Men tjekke, det skal man, under alle omstændigheder. Det er kun mennesker
som arbejder der og det er en produkt de leverer til ejendommen ikke til
DBnet.

Et råd til skriv alt ned, ja alt hvad i aftaler eller bare snakker om, især
i starten. De der sælger de vil komme med de vildeste tilbud og trække i
land igen hvis de kan. Ja på den anden side kan de også lave fejl og love
mere end de kan og der starter de virkelige forhandlinger

> [...]
> investere i deres egen fiber.
> DBnets hurtigste forbindelse er iøvrigt lige blevet præsenteret og hedder

Ja det kan jeg se.
De har bare reklameret sig i vores ejendom med 30, ok måske har de skiftet
mening. Men nu skal du også huske på lokal aftaler, I kan forhandle Jer til
noget anden og det vil ikke stå nogle steder på Internettet.
En anden ting: 10, 25 eller 30 mb er bare reklame, men kommer ikke til at
bruge det fuld ud lige nu. Ja det gør man det en gang imellem, men så 10 er
også nok. Om du henter noget i løbet af 2 timer eller ½ time kan være
ligegyldig. Ja har kigget på statistiket af en netværk på Frederiksberg,
hvor der er koblet ca. 100 boliger sammen. Hastigheder er mellem 2 og 10 mb
pr. bolig. Tja til sammen kom de sporadisk lidt over 30 mb/s, ellers afhænge
af tidspunktet på døgnet så kører det mellem 1 og 30 mb/s. Så spørger jeg
hvad skal man bruge 25 derhjemme? Ja synes det er kun reklame ikke noget
anden, bare for at vise at de er de hurtigste. Faktisk, hvis du vil så kan
du få hos DBnet 100 pr lejlighed, så har du også personlig aftale, men det
koster lidt mere.

Det som jeg synes er svineri hos DBnet er deres faste IP adresser, du kan
kun hente 40 GB pr. måned tror jeg, hvis du vil have sådan en. Og så vil de
ikke sætte en nyhedsserver.
Hvordan det står hos Comx ved jeg slet ikke.

Jeg må sige at TV, den halter, det er deres ømmeste punkt, men de siger de
arbejder på aftale med VIASAT, og vil prøve at køre IPTV, vi får se , vi får
se

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Henning

Dato : 04-09-05 16:58

> [...]
>Men skal bare hyre dygtige folk til den slags Husk også der er mange
>gebyrer ved oprettelse, dem skal du også forhandle.
Vores foreløbige aftale er magen til den du kan finde på nettet - dvs.
6000,-/lejlighed, melder man sig på indenfor 30 dage efter
installationen er der ingen gebyrer.

>Det som jeg synes er svineri hos DBnet er deres faste IP adresser, du kan
>kun hente 40 GB pr. måned tror jeg, hvis du vil have sådan en. Og så vil de
>ikke sætte en nyhedsserver.
25,-/md for fast IP - lige i overkanten, synes jeg! Oveni skal man
abonnere på betalingsnyhedsserver - jeg gør det i forvejen pga. TDC's
dårlige service. Men mon ikke Sunsite el.a. kan bruges gratis til
tekst-news?
>Hvordan det står hos Comx ved jeg slet ikke.
Newsserver og fast IP er med i det månedlige abonnement.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 17:15

> Vores foreløbige aftale er magen til den du kan finde på nettet - dvs.
> 6000,-/lejlighed, melder man sig på indenfor 30 dage efter
> installationen er der ingen gebyrer.

Hvad med at skifte telefon, det koster jo penge at oprette den eller flytte
til DBnet fx fra TDC, eller oprettelse af TV ? Fik I det gratis med ?

> Newsserver og fast IP er med i det månedlige abonnement.

Bare det der og stor TV pakke kunne få mig til at skifte til Comx.
Ja nemlig, vil de også have bindingsperiode på 3 år hvis man skifter til dem
fra DBnet ? Og selvfølgelig uden nogle flere omkostninger
Jeg tror det skal undersøges, da deres kabel alligevel ligger udenfor
bygningen

Hilsner
Tomasz

Fra : Henning

Dato : 04-09-05 17:50

On Sun, 4 Sep 2005 18:14:30 +0200, "Tomasz" <tomasz_bla
bla_brodzikowski.dk> wrote:

>"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
>
>Hvad med at skifte telefon, det koster jo penge at oprette den eller flytte
>til DBnet fx fra TDC, eller oprettelse af TV ? Fik I det gratis med ?
Nummerportering fik vi at vide er gratis, hvis vi "springer på" med
det samme. Det samme med TV - men ifølge papirerne jeg har fået
tilsendt er gebyrerne nævnt. Jeg må lige ha' fat på sælgeren!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 17:29

> [...]
> Men skal bare hyre dygtige folk til den slags Husk også der er mange
> gebyrer ved oprettelse, dem skal du også forhandle.

Jeg siger ikke at det er umuligt. Men som du skriver tog det over et år.
Hvilke besparelser kunne beboerne have haft i mellemtiden ved at have haft
det tidligere? Er det så stadig en besparelse? :)

> [...]
> som arbejder der og det er en produkt de leverer til ejendommen ikke til

Det har du ret i. Selvom DB stiller ret store krav, og ikke laver
afleveringsforretning før det er iorden, så bør foreningen altid sørge for
at have deres interesser dækket ind.

> [...]
> trække i land igen hvis de kan. Ja på den anden side kan de også lave fejl
> og love mere end de kan og der starter de virkelige forhandlinger

Det er altid en god ide, og også gerne HVEM man har talt med. I en
virksomhed hvor der hele tiden udvides og udvikles kan der fra tid til anden
være problemer med at adskille teorier og ønsker fra rent faktiske
løsninger.

> [...]
> mening. Men nu skal du også huske på lokal aftaler, I kan forhandle Jer
> til noget anden og det vil ikke stå nogle steder på Internettet.

DB har haft et fornuftigt produkt i 10 Mbit/s linien... men ComX har jo så
præsenteret en 20Mbit /s linie. Derfor var der en del der havde den første
indskydelse at lave en 30 Mbit/s. Ikke desto mindre virkede 25 som et pænere
tal - samtidig med stadig at være den hurtigste. Hvis ComX jo så laver en
hurtigere, må den jo bare sættes højere. :)

> Ja synes det er kun reklame ikke noget anden, bare for at vise at de er de
> hurtigste. Faktisk, hvis du vil så kan du få hos DBnet 100 pr lejlighed,
> så har du også personlig aftale, men det koster lidt mere.

Det er korrekt at det er for at være den udbyder med den hurtigste løsning.
Men hvorfor ikke tilbyde den til dem der rent faktisk ønsker den hurtigste?
Der er jo ingen der bliver tvunget.
Jeg har personligt vænnet mig til 100Mbit/s over det seneste års tid, og jeg
har haft ganske stor glæde af det. Det er dog ikke korrekt at man kan få
100Mbit/s gennem DBnet - ikke medmindre man er virksomhed. Det er kun
erhvervsproduktet der går højere end 25 Mbit. Dette kan ikke forhandles, da
det styres med jernhånd af driftsafdelingen. :)

> [...]
> de ikke sætte en nyhedsserver.
> Hvordan det står hos Comx ved jeg slet ikke.

De 40GB per måned var et forbehold der blev sat da det blev præsenteret.
Trafikken er dog aldrig blevet overvåget, optalt eller opkrævet. Faktisk
udgår dette punkt fra aftalerne. Der var udelukkende tale om behov for at
undersøge hvilke mængder trafik privatkunderne kunne finde på at benytte med
disse typer linier... det er immervæk noget mere end en ADSL. :)
Hvad angår nyhedsserver, så arbejdes der på det. Det skal dog siges at det
pt. ikke er ønsket at lave en selv, da det vil kræve store ressourcer at
drive en suveræn nyhedsserver... og vi har intet ønske om at lave en af
ringere kvalitet.
ComX skulle efter sigende benytte sig af Tele2s nyhedsserver - men det
skulle vist ikke køre optimalt.

> Jeg må sige at TV, den halter, det er deres ømmeste punkt, men de siger de
> arbejder på aftale med VIASAT, og vil prøve at køre IPTV, vi får se , vi
> får se

Der arbejdes meget på at gøre dette punkt bedre. Der arbejdes med ViaSat, og
de har forlænget den midlertidige aftale med yderligere en måned. ComX kom
jo i ret store vanskeligheder med dem. IPTV kører ganske planmæssigt, og
skulle være klar inden årets udgang. Personligt tvivler jeg dog på at ViaSat
kommer med i pakkerne på IPTV, men man kan jo håbe.

/Kaare

Fra : Henning

Dato : 04-09-05 17:53

>ComX skulle efter sigende benytte sig af Tele2s nyhedsserver - men det
>skulle vist ikke køre optimalt.

news.comxnet.dk - den samme som UniC's newsserver. Een af Danmarks
største og mest stabile udbydere/feedere til andre

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 18:02

> news.comxnet.dk - den samme som UniC's newsserver. Een af Danmarks
> største og mest stabile udbydere/feedere til andre

Ja, umiddelbart ser jeg det samme. Jeg undres så bare over de beklagelser
jeg har set over den på usenet. UniC plejer bestemt ikke at slække på
kvaliteten.

/Kaare

Fra : Jacob Vind

Dato : 04-09-05 18:14

Henning wrote:

> news.comxnet.dk - den samme som UniC's newsserver. Een af Danmarks
> største og mest stabile udbydere/feedere til andre

Det er faktisk UNI2's newsserver de benytter, dvs. der er den samme som
Tele2. At dømme ud fra nedenstående ufikse kæde af c-names køber de hos
Colt-telecom som igen køber hos UNI2:

vind vind$ host news.comxnet.dk
news.comxnet.dk is an alias for news.colt-telecom.dk.
news.colt-telecom.dk is an alias for news.uni2.dk.
news.uni2.dk is an alias for thomson.uni2.net.
thomson.uni2.net has address 130.227.3.84

vind vind$ host news.tele2.dk
news.tele2.dk is an alias for thomson.uni2.net.
thomson.uni2.net has address 130.227.3.84

/Jacob.

Fra : Henning

Dato : 04-09-05 17:58

>drive en suveræn nyhedsserver... og vi har intet ønske om at lave en af
>ringere kvalitet.

Hej Kaare.
Jeg er meget glad for dine input - men du burde nok på et tidligere
tidspunkt have fortalt du er ansat af og taler på vegne af Dansk
BredBånd?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 18:08

> Jeg er meget glad for dine input - men du burde nok på et tidligere
> tidspunkt have fortalt du er ansat af og taler på vegne af Dansk
> BredBånd?

Det gjorde jeg i de første indlæg i tråden. Men det kan hurtigt blive svært
uden at lave det som signatur i alle indlæg. Men jeg skifter pt. meget
mellem at skrive personligt og mere officielt. Da jeg jo arbejder med drift
og ikke PR, ville det normalt ikke være korrekt af mig at udtale mig
officielt. Men jeg kan dog fortælle om ting som man også bør få at vide
gennem de korrekte kanaler. I driftsmæssige spørgsmål kunne dette nogle
gange være mig. Så det er jo lidt en gråzone.

.... Skal vi ikke bare sige at jeg arbejder der, og at hverken jeg eller DB,
som virksomhed, har problemer med at være ærlige - også selvom det nogle
gange er hudløst ærlige?

Med venlig hilsen,
Kaare

Ansat hos DB

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 19:32

> Jeg siger ikke at det er umuligt. Men som du skriver tog det over et år.
> Hvilke besparelser kunne beboerne have haft i mellemtiden ved at have haft
> det tidligere? Er det så stadig en besparelse? :)

Ja du har ret, men der er altid forklaring på tingene.
Vi kunne vælge ComX så ville vi få det ret hurtig, de havde lige lagt kabel
ude for vores bygning. DBnet skulle først finde vejen frem (det var det som
tog tid).
For det anden, du kan ikke forestille dig hvor mange fejl man kan finde i
sådan aftale og så kører det bare frem og tilbage. Jeg tror nu også at det
kunne man også finde i aftaler hos ComX
Det sidste ting hvis ikke afgørende var at vi er medlem af en stor
boligselskab. Og der var lige et par sager som gik galt med kabling osv. så
vi skulle lige slappe af og se der kommer ud af det.

> [...]
> virksomhed hvor der hele tiden udvides og udvikles kan der fra tid til
> anden være problemer med at adskille teorier og ønsker fra rent faktiske

Ja det er vigtig, men vi skal også huske at sælger repræsenterer firma og
det de prøver at sælge er bindende for firmaet.

> [...]
> erhvervsproduktet der går højere end 25 Mbit. Dette kan ikke forhandles,
> da det styres med jernhånd af driftsafdelingen. :)

I sin tid var der anden snak, men tiderne ændrer sig jo, nu skal vi se hvad
de fortaler i morgen....

> [...]
> undersøge hvilke mængder trafik privatkunderne kunne finde på at benytte
> med disse typer linier... det er immervæk noget mere end en ADSL. :)

Uh, de kunne lige fortale det til kunder.

> [...]
> pt. ikke er ønsket at lave en selv, da det vil kræve store ressourcer at
> drive en suveræn nyhedsserver... og vi har intet ønske om at lave en af

Forklaring var lidt anderledes eller ingen i startet af året, ja de ville
slet ikke høre om det, der faktisk slet ikke noget interesse, nu kommer vi
til noget anden, måske om 6 måneder kommer der også vilje til at gøre noget
ved det.

> [...]
> og skulle være klar inden årets udgang. Personligt tvivler jeg dog på at
> ViaSat kommer med i pakkerne på IPTV, men man kan jo håbe.

Når så er det også positiv med IPTV, bare der kommer også ViaSat programmer
med .....

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Kaare

Dato : 13-09-05 19:54

"Tomasz" <tomasz_jjssll_brodzikowski.dk> skrev i en meddelelse
> For det anden, du kan ikke forestille dig hvor mange fejl man kan finde i
> sådan aftale og så kører det bare frem og tilbage. Jeg tror nu også at det
> kunne man også finde i aftaler hos ComX

Jeg kan tydeligt forestille mig at der kan være nogle fejl i de første
aftaler. Mange af dem afviger fra den normale standard, og så er det ikke
umuligt at der sker fejl. Det er bestemt altid en fordel at sikre sig at
alle dele af en kontrakt er læst nøje igennem af begge parter... omend den
sælgende part har en tendens til ikke at kigge den igennem igen efter den er
blevet færdig første (eller anden) gang.

> Ja det er vigtig, men vi skal også huske at sælger repræsenterer firma og
> det de prøver at sælge er bindende for firmaet.

Ja, forhåbentlig lover sælger aldrig noget de ikke kan holde. :)

> I sin tid var der anden snak, men tiderne ændrer sig jo, nu skal vi se
> hvad
> de fortaler i morgen....

Der er muligheder for at opgradere linierne i fremtiden. Hastigheden til
hver lejlighed er 100Mbit/s. Men herefter begrænses trafikken på forskellige
måde. Den almindelige internet data trafik er begrænset til den hastighed
man bestiller - her er max produktet 25 Mbit/s til private. Telefoni, IPTV
mm. har herefter resten af de 100Mbit/s til afbenyttelse (dele af
båndbredden er dog reserveret til evt. telefoni).

På dette punkt kan jeg love dig at det ikke ser anderledes ud imorgen. For
at disse ting skal kunne ændre sig vil den tekniske afdeling blive
involveret. Her vil hverken jeg eller den netansvarlige kaste omkring os med
særlige tilbud. :)
Hvis der slækkes på den slags kommer der hurtigt anarki. :)
- Jeg kan kun beklage hvis du nogensinde har fået andet at vide end "i
fremtiden vil vi nemt kunne skrue op til 100Mbit/s på kundernes
forbindelser", hvilket ikke er løgn.

> Uh, de kunne lige fortale det til kunder.

Da det er så spritnyt at det nok ikke har bredt sig til alle i virksomheden
(ikke alle har interesse for det) skal du ikke tro det er en hemmelighed
hvis du får andet at vide. De 40GB falder simpelthen bare fra som et
punkt... et punkt der ikke burde have været der, men virkede nødvendigt på
tidspunktet.

> [...]
> slet ikke høre om det, der faktisk slet ikke noget interesse, nu kommer vi
> til noget anden, måske om 6 måneder kommer der også vilje til at gøre

Jeg har altid haft den intention om at tjenesten skal tilbydes, men ikke
skal opbygges direkte hos os (før vi bliver en del større). Den nuværende
status er at _JEG_ afventer et svar fra en mulig leverandør. Når disse
priser er modtaget vil de blive drøftet med ledelsen Jeg er dog ganske
overbevist om at produktet kommer på den ene eller anden måde, da
virksomheden ønsker at levere flest mulige fornuftige tjenester. Hvor lang
tid der går ved jeg ikke. Men projektet er igang - så må vi håbe at det
kommer igennem i den nærmeste fremtid. Men det er ikke alle i virksomheden
der ved hvad der udvikles på. :)

> Når så er det også positiv med IPTV, bare der kommer også ViaSat
> programmer
> med .....

Den bliver sværere... men der forhandles på livet løs.

/Kaare

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-05 22:06

> Den bliver sværere... men der forhandles på livet løs.

Tak for din svar

Mange hilsner
Tomasz

Fra : Svend

Dato : 14-09-05 05:51

Kaare wrote:
> "Tomasz" <tomasz_jjssll_brodzikowski.dk> skrev i en meddelelse

> Den bliver sværere... men der forhandles på livet løs.

Ha, den er god, jeg kan huske at for flere år siden snakkede jeg med pta
fra nianet, han sagde det samme.

Det var dengang DB ikke var fusioneret med fth, og at fth havde iptv.
Nianet solgte fth access som bredbåndsløsning.

--
Svend

Fra : Kaare

Dato : 14-09-05 11:24

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Ha, den er god, jeg kan huske at for flere år siden snakkede jeg med pta
> fra nianet, han sagde det samme.

Jepper... det er ikke nemt at få den slags igennem. Men et andet sandt
guldkort du måske også har hørt er "vi er nærmere nu end vi har været
tidligere". :)

> Det var dengang DB ikke var fusioneret med fth, og at fth havde iptv.
> Nianet solgte fth access som bredbåndsløsning.

DB har arbejdet på det meget længe, da det altid har været planlagt at køre
et full-scale IPTV produkt. Med ... fusioneringen... af FTH har det
selvfølgelig gjort det nemmere. FTH har stadig IP TV.

Vi må se hvad fremtiden bringer. På dette punkt er det kun et spørgsmål om
tid. :)

/Kaare

Fra : Svend

Dato : 14-09-05 11:49

Kaare wrote:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Jepper... det er ikke nemt at få den slags igennem. Men et andet sandt
> guldkort du måske også har hørt er "vi er nærmere nu end vi har været
> tidligere". :)

Ohh den klinger sødt, fuld af optimisme og gå på mod.

> [...]
> selvfølgelig gjort det nemmere. FTH har stadig IP TV.
>
> Vi må se hvad fremtiden bringer. På dette punkt er det kun et spørgsmål om

Endnu et guldkorn :)

> /Kaare

-
Svend

Fra : Henning

Dato : 04-09-05 09:51

> [...]
>er TV. Men Bindingsperioden er meget vigtig, tænk hvad der kan ske i løbet

Den største prisforskel ligger på tv-pakken. ComX kan tilbyde 5
forskellige pakker, DBB kun to. Grundpakken hos TDC giver vi 55,-/md
for som en del af huslejen. Det bliver svært at forklare folk de nu
skal til at betale 69,-/md hos Dansk Bredbånd - ComX kan tilbyde det
samme til 39,-. Det er ikke mange penge, men skal du sælge løsningen
til en hel forening er det disee ting der bliver kigget på.
Det bliver selvfølgelig opvejet af telefonabonnementet, som er gratis
hos Dansk Bredbånd, forudsat du har internet, ellers koster det
50,-/md. Hm, folk kan selvfølgelig bare sig nej tak... Svært at
genemskue...

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Niklas Petersen

Dato : 04-09-05 00:12

Henning wrote:
> [...]
> til gengæld ejer vi så selv switchen (hvilket vi absolut ikke ser som
> en ubetinget fordel). Bindingsperioden hos ComX er tre(!) år!

Jeg tror nok, at ComX meget gerne vil trække deres eget fiber frem til
foreningen. Desuden benytter de nogle nt-boxe, der fungerer som
firewall/gateway, konvertering af ip-telefoni til analog samt til at
levere digitalt tv( http://shorl.com/jetopodrobepru ). Foreningen ejer
de nt-boxe og I skal formodentlig oxo betale for at få fiber ind. Derfor
er ComX væsentligt dyrere. Om det så er rimeligt, kan man diskutere.

Jeg tror ikke du skal regne med at I "bare" kan skifte til Comx. Hvis
BBB ejer switchene etc, så står I vel dybest set tilbage med noget
intern kabling. ComX vil have 3000,- for at opsætte nt-bokse og trække
fiber ind til vores foreningen, selvom vi allerede har PDS kabling og
switche.

Jeg ville undersøge om ComX virkelig har 3 års bindingsperiode, og
eventuelt se om den er til at forhandle om. Jeg ville være meget
tilbageholdende med at binde mig til en udbyder i 3 år.

Jeg kan anbefale at få et tilbud fra http://www.bolignet.dk - de har
giver en relativt lav pris på installation til min boligforening. Vi har
dog udelukkende modtaget et tilbud, så jeg kan ingenting sige om
kvaliteten af deres produkt, men det ser umiddelbart fornuftigt ud.

Mvh,
Niklas

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 02:35

> [...]
> nt-boxe og I skal formodentlig oxo betale for at få fiber ind. Derfor er
> ComX væsentligt dyrere. Om det så er rimeligt, kan man diskutere.

Tja, jeg synes såmænd at prisen er rimelig. Men jeg synes måske at ComX
burde have alternativer til dem der ikke ønsker at betale så store summer.
Jeg er selvfølgelig af af den holdning at det er en forringelse af produktet
til en højere pris, men som ansat hos DB er det nok ikke altid noget man
skal lægge den største vægt i. :)

> [...]
> kabling. ComX vil have 3000,- for at opsætte nt-bokse og trække fiber ind
> til vores foreningen, selvom vi allerede har PDS kabling og switche.

Der er nok ikke noget der hedder bare. Men det kommer nok mest an på om ComX
på sådan et tidpunkt ville være villig til at benytte den fiber der ville
være trukket på det tidspunkt. Det er trods alt en stor del af den udgift
som de ville have for jeres.

> Jeg ville undersøge om ComX virkelig har 3 års bindingsperiode, og
> eventuelt se om den er til at forhandle om. Jeg ville være meget
> tilbageholdende med at binde mig til en udbyder i 3 år.

Det vil nok være svært at slippe for den bindingsperiode.
Installationsudgiften skal hives hjem igen på den ene eller den anden måde.
Hvis pengetanken samtidig ikke er så stor, vil det være svært at få ændret
på nogle vilkår.

> [...]
> udelukkende modtaget et tilbud, så jeg kan ingenting sige om kvaliteten af
> deres produkt, men det ser umiddelbart fornuftigt ud.

Bolignet er bestemt et af de bedre alternativer. Der findes dog mange
alternativer, nogle bedre end andre. Jeg har dog hørt fine anmeldelser af
løsningen fra bolignet - selvom det er et stykke tid siden jeg hørte dem
(har dog ikke hørt negative siden da heller).

/Kaare

Fra : Niklas Petersen

Dato : 04-09-05 13:03

Kaare wrote:

> [...]
> være trukket på det tidspunkt. Det er trods alt en stor del af den udgift

Jeg har spurgt om ComX kunne levere gennem GlobalConnects GC-BO (
http://www.globalconnect.dk/gcbo ), men fik umiddelbart nej. Sælgeren
fra ComX mente at deres forbindelse, var mindst ligeså
operatør-uafhæning som GCBO, og at de ville kunne leje linien ud til en
eventuelt anden udbyder, såfremt foreningen skulle blive utilfreds med ComX.

ComX er anført som udbyder på GCBOs side, så jeg ville tro de godt kunne
overtage en fiberforbindelse derfra.

/niklas

Fra : Svend

Dato : 05-09-05 12:24

Niklas Petersen wrote:

> [...]
> de nt-boxe og I skal formodentlig oxo betale for at få fiber ind. Derfor
> er ComX væsentligt dyrere. Om det så er rimeligt, kan man diskutere.

Der er ingen firewall i ntboksen, hele firewall delen ligger centralt.
Dvs. boligforeningen fungere som et stort LAN.

> Mvh,
> Niklas

Mvh.
Svend

Fra : Kaare

Dato : 04-09-05 02:16

> [...]
> til gengæld ejer vi så selv switchen (hvilket vi absolut ikke ser som
> en ubetinget fordel). Bindingsperioden hos ComX er tre(!) år!

Hej Henning,

Du kan nok ikke finde nogle erfaringer på dette punkt, da det endnu kun er
teoretisk. DB har endnu aldrig prøvet at en forening forlader deres løsning.
Men skulle det ske, er fiberkablingen typisk foretaget af GlobalConnect, og
det er derfor "rimeligt" tilforladeligt at skifte til en anden udbyder med
adgang til Hørskætten. Hvis ComX derfor var et alternativ burde de også
kunne tilbyde jer en løsning herefter... Jeg ved dog ikke om de vil nægte at
tage Jer som kunder hvis de ikke kan få gravet deres egen fiber ned... men
mon ikke det er ok?
Til switche vil der nok være en udgift på op omkring 500 kr per lejlighed.

/Kaare
PS. Ansat hos DB

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-09-05 08:16

> [...]

> forhold til ex. ComX. Men - er der erfaringer med at lade DBB stå for
> installationen og efter 6 mdr. bindingsperiode at opsige abonnementet

I skal i hvert fald sikre jer, at der er 100% styr på serviceaftalerne og
navnlig hvem, der har ansvar for dit og dat. Løsningen med, at et firma skal
have ansvaret for den aktive hardware og et andet for trafik og QOS giver
problemer før eller siden.

Sådan er det her hvor jeg bor, og det er absolut ikke til gavn for brugerne.

Claus