"Rigtig" internetforbindelse på kollegie
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-08-05 13:18

Jeg er blevet tilbudt kollegieværelse og skal i den forbindelse have mig
min egen internetforbindelse, hvilket jeg håber I kan forstå, når I
læser flg:

https://www.nybro.dk/nybronet/dk/regler/regler.pdf

Jeg har pt. en webspeed forbindelse som jeg har har været meget tilfreds
med, men der er ikke de store chancer for at jeg kan få webspeed hvor
jeg flytter hen. Jeg har prøvet at oprette mig på TDC ADSL og hos
CyberCity, dvs. udfyldt skemet og trykket OK, dog uden at fuldføre de
næste skridt. Her ser den ikke ud til at brokke sig over at der ikke kan
leveres til adressen. Jeg kan ikke finde nogen "kan jeg få ADSL" hos
hverken CC eller TDC, så hvis det lykkedes mig at angive adresse og
trykke videre, skal jeg så regne med at være sikker på at kunne få en
forbindelse hos én af dem?

Adressen som der skal installeres på, er Nybrovej 304 1. A024, 2800 Lyngby

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Henning Wangerin

Dato : 31-08-05 18:54

On Wed, 31 Aug 2005 14:18:21 +0200, Esben von Buchwald wrote:

> Jeg er blevet tilbudt kollegieværelse og skal i den forbindelse have mig
> min egen internetforbindelse, hvilket jeg håber I kan forstå, når I
> [...]

Øhhh hvad er det du har noget imod?

Jeg skimmede lige dokumentet, og det så i mine øjne ikke urealistiskt
ud. Prøv at se på betingelserne hos de kommercielle udbydere. De dækker
mange af de samme ting.

> [...]
> få ADSL" hos hverken CC eller TDC, så hvis det lykkedes mig at angive
> adresse og trykke videre, skal jeg så regne med at være sikker på at

Det kan du vist rolig regne med. Jeg går ikke ud fra at kollegiet ligge
ude på Jens Tyndskids mark nummer 634.

Du har krav på at kunne få installere din egen telefon-linie, og dermed
også adsl via den samme.

> Adressen som der skal installeres på, er Nybrovej 304 1. A024, 2800
> Lyngby

Bare bestil den og betal ved kasse et. Så skulle det være i orden.

/Henning

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-08-05 22:04

Henning Wangerin wrote:

> Øhhh hvad er det du har noget imod?
>
> Jeg skimmede lige dokumentet, og det så i mine øjne ikke urealistiskt
> ud. Prøv at se på betingelserne hos de kommercielle udbydere. De dækker
> mange af de samme ting.

Jeg har læst videre på tingene andre steder, og bl.a. skal man have
installeret at windows program til overhovedet at logge på, der er
regler for om man må opsætte WLAN osv.

Og så forbeholder de sig ret til at blande sig i hvad man bruger
internetforbindelsen til. Dette er en sag mellem mig og dem som evt.
føler sig krænket, ikke en sag for dem der leverer det mellemliggende
netværk, medmindre en domstol bestemmer dette.

> Det kan du vist rolig regne med. Jeg går ikke ud fra at kollegiet ligge
> ude på Jens Tyndskids mark nummer 634.
>
> Du har krav på at kunne få installere din egen telefon-linie, og dermed
> også adsl via den samme.

Har jeg også krav på at kunne få en "rigtig" telefonlinje, når der i
forvejen er en telefonlinje til kollegiets interne netværk?

> Bare bestil den og betal ved kasse et. Så skulle det være i orden.

Det må vi håbe
--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Henning Wangerin

Dato : 14-09-05 21:28

On Wed, 31 Aug 2005 23:04:22 +0200, Esben von Buchwald wrote:

Ja undskyld jeg er lidt sent ude, men der har været andre ting på planen

> Jeg har læst videre på tingene andre steder, og bl.a. skal man have
> installeret at windows program til overhovedet at logge på,

Se det er jo så et problem.

> der er regler
> for om man må opsætte WLAN osv.

Tja sætter du din egen router op, og sætter dit AP på indersiden kan
jeg ikke se der er problemr ud fra deres betingelser.

> [...]
> føler sig krænket, ikke en sag for dem der leverer det mellemliggende
> netværk, medmindre en domstol bestemmer dette.

Det kan der så være noget om. Den havde jeg ikke lige fanget.

> Har jeg også krav på at kunne få en "rigtig" telefonlinje, når der i
> forvejen er en telefonlinje til kollegiets interne netværk?

Ja. Det vil jeg mene.

Fra : Anon

Dato : 15-09-05 00:40

Henning Wangerin wrote:
> Se det er jo så et problem.
Ja, desværre er denne faktuelle oplysning forkert. Man skal have en åben
pseudo-tty-less SSH-forbindelse til to forskellige maskiner for at have
adgang til nettet. Den omtalte windows-applikation (som sørger for de to
forbindelser) er skrevet for at lette adgangen for den store skare af
windows-brugere.

> Tja sætter du din egen router op, og sætter dit AP på indersiden kan
> jeg ikke se der er problemr ud fra deres betingelser.
Jooo, men så giver man jo netop "andre adgang til lejemålets
netværksforbindelser"...

Hvis du ikke er enig i reglerne, dvs. hus-ordenen som du underskriver
ved lejekontraktens indgåelse, vil jeg nok foreslå at du måske finder et
andet sted at bo. Vælger du alligevel at acceptere reglerne og stadig er
uenig, kan jeg jo kun opfordre til at tage disse regler op med de
relevante personer (resten af beboerne), når du er flyttet ind.
Personligt har jeg meget svært ved at se det problematiske i, at man
fraskriver sig ansvaret ved ikke at tillade ulovligt materiale på sit
netværk.

> Ja. Det vil jeg mene.
Det er jeg nu ikke så sikker på. Det er et lejemål, hvor det er mit
indtryk at kollegier oftest har nogle relativt strikse regler omkring
"modifikation" af boligen. Men jeg er ikke sikker.

Anon

Fra : Henning Wangerin

Dato : 15-09-05 20:05

On Thu, 15 Sep 2005 01:40:19 +0200, Anon wrote:

> Ja, desværre er denne faktuelle oplysning forkert. Man skal have en åben
> pseudo-tty-less SSH-forbindelse til to forskellige maskiner for at have

Det lyder jo så lidt bedre

> Jooo, men så giver man jo netop "andre adgang til lejemålets
> netværksforbindelser"...

Hvorfor det?
Jeg skrev da ikke noget om at AP'et skal ha adgang ud gennem routeren.
Hvis der er adgang fra dit AP ud til omverdenen for alle og enhver
overtræder du betingelserne, men hves der kun er adgang internt kan jeg
ikke se at der skulle være noget i vejen.

> [...]
> Personligt har jeg meget svært ved at se det problematiske i, at man
> fraskriver sig ansvaret ved ikke at tillade ulovligt materiale på sit

Helt enig.

> Det er jeg nu ikke så sikker på. Det er et lejemål, hvor det er mit
> indtryk at kollegier oftest har nogle relativt strikse regler omkring
> "modifikation" af boligen. Men jeg er ikke sikker.

Jeg er ret sikker på at TDC har leveringspligt også på kollegier,
såvel som alle andre steder, men har ingen referencer på det.

Hvorvidt kollegiet vil sætte sig på bagbenene skal jeg ikke kunne sige,
men jeg tvivler på de har ret til det.
Hvis kollegiet ikke vil ha TDC til at trække flere kabeler kan
de måske levere den interne infrastruktor i form af det eksisterende
pds-kabel fra krydsfeltet til lejligheden - den skal jo ikke bruges
alligevel.

Det er gisninger, men jeg har meget svært ved at se at du kan forhindres
i at få din egen private telefonlinie.

/Henning

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-09-05 20:36

> [...]
> alligevel.
>
> Det er gisninger, men jeg har meget svært ved at se at du kan forhindres

Godt at høre en andens mening, men det er også den opfattelse jeg selv
har fået. Men jeg vil dog lige overveje lidt hvor meget jeg regner med
at få brug for det... en del af mit hostingproblem kan sandsynligvis
klares med et webhotel til 1 € om måneden...

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 15-09-05 20:44

> [...]
> adgang til nettet. Den omtalte windows-applikation (som sørger for de to
> forbindelser) er skrevet for at lette adgangen for den store skare af

OK det lyder lidt mere brugbart... Det kan jeg jo også sætte op på
min linux router så

> Jooo, men så giver man jo netop "andre adgang til lejemålets
> netværksforbindelser"...

Tja, nu kan jeg jeg jo prøve at sætte det op som jeg plejer med WPA-PSK,
så har de jo INGEN muligheder for at bevise hvorledes min WLAN router er
koblet til, og dermed kan de jo ikke anklage mig for at give andre
adgang til deres net... (går ikke ud fra de kan kræve adgang til et WLAN
bare fordi de kan detecte det)

> Hvis du ikke er enig i reglerne, dvs. hus-ordenen som du underskriver
> ved lejekontraktens indgåelse, vil jeg nok foreslå at du måske finder et
> andet sted at bo.

Her taler vi jo ikke om alm. ordensregler i en bolig, men noget der
nærmer sig overvågning - og en random administrator på nettet kan jo
ikke afgøre om jeg foretager ulovligheder, fordi jeg streamer nogle
MP3er på arbejdet, som ligger på min comp som står på kollegiet, og som
jeg har købt og betalt for. Ligeledes skal de ikke blande sig i om det
er Linux ISOer eller hollywood film jeg henter på bittorrent, og jeg
gider ærlig talt ikke slås med dem om den tekniske definition på et
"ulovligt" program mv.

> Vælger du alligevel at acceptere reglerne og stadig er
> uenig, kan jeg jo kun opfordre til at tage disse regler op med de
> relevante personer (resten af beboerne), når du er flyttet ind.
Tror desværre disse regler pålagt kollegiet oppefra, dvs. fra Knet og lign.

> Personligt har jeg meget svært ved at se det problematiske i, at man
> fraskriver sig ansvaret ved ikke at tillade ulovligt materiale på sit
> netværk.

Hvilket ansvar? Har TDC et ansvar lige nu, for den trafik der er på min
linje? det troede jeg ellers var mit eget ansvar, som kunde...

Fra : Anon

Dato : 19-09-05 16:53

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
> koblet til, og dermed kan de jo ikke anklage mig for at give andre
> adgang til deres net... (går ikke ud fra de kan kræve adgang til et WLAN
Umiddelbart kunne jeg forstille mig, at de nok gerne ville have noget
dokumentation for at det ikke er tilsluttet det faste netværk. Jeg ved
ikke præcist hvordan den specifikke netgruppe har tænkt sig at håndhæve
reglerne. Men jeg er lidt i tvivl hvorfor du beklager dig før du har
prøvet §5, stk 2, og snakket med dem? Evt. ville det måske være en idé
at melde sig ind i netgruppen, hvis du gerne vil have indflydelse på
tingene og formuleringerne?

> [...]
> er Linux ISOer eller hollywood film jeg henter på bittorrent, og jeg
> gider ærlig talt ikke slås med dem om den tekniske definition på et
"En random administrator på nettet" er i princippet ligeglad med hvad du
bruger din netforbindelse - men en random administrator er ikke ligeglad
den dag folk kommer udefra og kan dokumentere, at du har foretaget dig
noget ulovligt. Bl.a. fordi hverken en administrator, som arbejder
frivilligt, eller kollegiet har nogen interesse i at blive indblandet
(f.eks. økonomisk) i evt. søgsmål.

Følgende er klippet fra TDC's std. betingelser fra en
bredbåndsforbindelse [1] - jeg ved ikke hos hvilken udbyder du får andre
betingelser?

"14.A. Kundens ansvar:
Kundens brug af kunstneriske, litterære og andre ophavsretsbeskyttede
vær-ker uden samtykke kan udgøre en krænkelse af tredjemands
ophavsrettighe-der. Brug af sådanne værker kan f.eks. ske ved
distribution eller downloading. Det er kundens ansvar, at brugen af
sådanne værker sker med tilstrækkeligt samtykke fra de relevante
rettighedshavere.

14.B. Kundens misligholdelse (TDC's lukkeret)
M. Kunden krænker tredjemands ophavsrettigheder ved downloading,
distri-bution eller lignende."

In princippet er der jo bare tale om en basal ansvarsfraskrivelse - den
burde ikke give problemer, hvis man holder sig på den rigtige side af loven.

> Tror desværre disse regler pålagt kollegiet oppefra, dvs. fra Knet og lign.
Ja, det er til dels rigtigt. Kollegiet har selv besluttet at være medlem
af K-net, dermed også at overholde deres regler. Hvert kollegie som er
medlem af K-net har en plads i dennes bestyrelse, og har således
indflydelse. Det faktum at kollegiet er (bl.a.) pålagt nogle regler fra
K-net, kommer således ikke oppefra, men indirekte fra kollegiet selv.

Se ovenfor.

Anon

[1]
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/vilkaar/pdf/vilkaar_bredbaand_1.pdf

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-09-05 09:28

> Øhhh hvad er det du har noget imod?

Der er et par formuleringer som ikke er særligt heldige:

§3 Download og upload Stk.5. Det er under ingen omstændigheder tilladt at
uploade eller downloade ulovligt materiale. Det gælder for eksempel film,
musik og software som brugeren ikke ejer rettighederne til.
Ejer man rettighederne til Linux eller til patches fra Windows Update ? Nej
det er der andre der gør. LiveTV fra DR etc ejer man heller ikke
rettighederne til. Det må kunne formuleres bedre.

§4 Hacking og spoofing Stk.1. Det er under ingen omstændigheder tilladt at
forsøge at skaffe sig adgang til andres computere eller trådløse netværk,
hverken inden for eller uden for kollegiet. Dette gælder også kollegiets
officielle servere.

Internettet består i at skaffe sig adgang (mest læseadgang) til andres
computere. Det må også kunne formuleres bedre

Niels Dybdahl

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-05 11:19

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> writes:

> Der er et par formuleringer som ikke er særligt heldige:

Ja, hvis man er en anal-fikseret petitesserytter. Ellers forstår man
godt, hvad der menes.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 01-09-05 11:41

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Ja, hvis man er en anal-fikseret petitesserytter. Ellers forstår man
> godt, hvad der menes.

Må jeg minde d'herrer om eksistensen af dk.snak.mudderkastning ?

Hvis I svarer på dette indlæg, så fortsætter "debatten" derovre via
"Follow-up to" faciliteten i news.

mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-09-05 12:14

Niels Kristian Jensen <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> writes:

> Må jeg minde d'herrer om eksistensen af dk.snak.mudderkastning ?

Der er ikke tale om mudderkastning. Læs det en gang til, så forstår du
det måske.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : James Rune Hansen

Dato : 01-09-05 13:11

> Ja, hvis man er en anal-fikseret petitesserytter. Ellers forstår man
> godt, hvad der menes.

PLONK

Fra : SoftMan Brian

Dato : 31-08-05 20:36

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message
> Jeg er blevet tilbudt kollegieværelse og skal i den forbindelse have mig
> min egen internetforbindelse, hvilket jeg håber I kan forstå, når I
> [...]

Hvad er problemet ? hvis det er trafikmængden, kan du bare købe mere hos
jay.net

Hvis du ikke har prøvet k-net, skal du nok gøre dig selv den tjeneste at
prøve det før du bestiller ADSL, så du finder ud af hvor meget ADSL sutter i
sammenligning.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-08-05 22:01

SoftMan Brian wrote:
> [...]
> prøve det før du bestiller ADSL, så du finder ud af hvor meget ADSL sutter i

Kommer an på hvordan du definerer "sutter".

Self. er det rart med en 100mbit forbindelse, men hvis der hverken er
fri trafik (vil ikke betale 50 kr for at downloade en DVD iso fra
udlandet) og ingen muligheder for at køre web/mail/ftp server, og forbud
mod at tilslutte WLAN osv. så er det jo ik så fedt.

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-08-05 22:08

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> writes:

> [...]
> udlandet) og ingen muligheder for at køre web/mail/ftp server, og
> forbud mod at tilslutte WLAN osv. så er det jo ik så fedt.

Hvad koster K-net da? Det forekommer mig, at man kan betale en del
50'ere for den pris en 2Mbps ADSL koster.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Could it possibly get uglier? I used to be a
The RockBear. ((^)) highly respected Watcher and now I'm a wounded

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-09-05 09:29

> forbud
> mod at tilslutte WLAN osv. så er det jo ik så fedt.

Der står da at man kan bruge kollegiets WLAN.

Niels Dybdahl

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-09-05 16:26

Niels Dybdahl wrote:

> Der står da at man kan bruge kollegiets WLAN.

Det er underordnet. Ud over at folk ikke skal sniffe mine passwords på
et formentlig ukrypteret WLAN, er det imod mine principper at en udbyder
skal blande sig i hvad jeg tilslutter til forbindelsen. Uanset om det er
fordi den er forbrugsafregnet og de vil skåne mig for kæmpe regninger
som følge af misbrug, vil jeg hellere selv tage det ansvar, og så sørge
for at have sikret mit netværk! det andet er sgu for plat IMHO

- og det er samme begrundelse deres k-net via jay.net bruger for,
hvorfor indgående porte under 1024 er lukkede - for at undgå at folk
bliver bonget for en masse trafik hvis de har web eller FTP server -
igen tager de friheden fra kunden - hvis jeg ved at min trafik er
forbrugsafregnet, skal jeg da nok holde øje med trafik på serveren og
begrænse denne!

Det kan godt være at jeg lyder som en tosse, men det er ikke ISPens
opgave at "beskytte mig" uden undtagelser, imod det onde internet... Jeg
kan godt selv klare mig, så jeg vil gerne have muligheden for den frihed
der ligger i ikke at være buret inde bag "beskyttelsen" - derfor min
egen linje

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : SoftMan Brian

Dato : 02-09-05 10:37

> [...]
> som følge af misbrug, vil jeg hellere selv tage det ansvar, og så sørge
> for at have sikret mit netværk! det andet er sgu for plat IMHO

Her du prøvet at kontakte netgruppen, og høre om du må få lov at sætte dit
eget accesspoint op? og om du kan få en åben IP? Hvis ikke det er muligt kan
jeg absolut godt følge dig

Jeg har ikke umiddelbart hørt om den med at porte under 1024 er lukket før,
så det er måske en nyere beslutning. Jeg kan forstå det mht. forskernet
forbindelsen, men ikke på dem man selv betaler trafik på.

Fra : Anon

Dato : 20-09-05 22:37

SoftMan Brian wrote:
> og om du kan få en åben IP? Hvis ikke det er muligt kan

Dette kan jeg godt afsløre, at ikke kan lade sig gøre gennem K-net. Kun
de alternative udbydere vil give folk en delvis åben IP...

Anon

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-08-05 21:55

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> writes:

> https://www.nybro.dk/nybronet/dk/regler/regler.pdf

Lyder da meget rimeligt. Nogenlunde i tråd med andre udbydere.

Jeg kan dog godt undre mig over, at de ikke bare bliver koblet på
Forskningsnettet. Mener det er 10 kr/md/værelse og fri trafik.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En fremmed er en idiot,
The RockBear. ((^)) du ikke har smadret endnu."

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 01-09-05 09:32

> skal jeg så regne med at være sikker på at kunne få en
> forbindelse hos én af dem?
> Adressen som der skal installeres på, er Nybrovej 304 1. A024, 2800 Lyngby

Jeg har ikke hørt om at der skullle være problemer i at få sin egen
TDC-telefonlinie på kollegierne i Lyngby. Og hvis du har en telefonlinie,
kan du selvfølgelig få ADSL på den.

Niels Dybdahl

Fra : claus b. p.

Dato : 19-09-05 10:36

> [...]
> Jeg er blevet tilbudt kollegieværelse og skal i den forbindelse have mig
> min egen internetforbindelse, hvilket jeg håber I kan forstå, når I

Jeg har læst betingelserne igennem, og kan ikke finde dit problem! (Måske
med undtagelse af GB begrænsningen)

Med al respekt; du flytter ind på et kollegium, og bliver en del af et
fællesskab, hvor det er nødvendigt at alle i udstrakt grad tager hensyn til
hinanden, for at man kan holde ud at bo så mange sammen så intimt. Reglerne
er lavet at beboergruppen, dvs. dine medkollegianere, ikke for at genere
nogen, men for at undgå at nogle få generer de mange. Kollegiets net er et
fælles netværk, ikke en professionel ISP, og hvis man ikke misbruger det, er
der vel ingen grund til at antage at der skulle blive problemer. søger om
det, hvilket vel ikke er urimeligt. Der står jo at de kun griber ind med
overvågning hvis der konstateres problemer. Det er også muligt at få
tilladelse til trådløst netværk, blot man anDu skal være klar over at der i
mange andre sammenhænge vil være meget større begrænsninger i den personlige
frihed, når du vælger at flytte ind på et kollegie.
Når det er sagt, så skal du også være klar over, at hvis du fx. får en TDC
ADSL, så er TDC også anvarlig for at overvåge denne, og gribe ind hvis der
bliver konstateret ulovlig trafik. Og tro ikke at de ikke gør det!
Selvfølgelig opdager de ikke alt, men de lovgivningsmæssige krav bliver
strammere og strammere. I øjeblikket rumsteres med en EU lovgivning der
påbyder ISP'erne at logge _al trafik_ på deres netværk, og gemme denne log i
flere år. En ganske stor teknisk udfordring.....
I sidste ende er det naturligvis din egen beslutning om du vil have egen
telefon/ADSL, hvis kollegiet giver dig lov, hvilket sandsynligvis kun kræver
at man spørger pænt. Dine medkollegianere er som udgangspunkt også flinke
mennesker.
Men det er vel også værd at overveje om man som studerende vil ofre
500-1000kr. ekstra om måneden på tlefon/ADSL?

Held og lykke med det.

/Claus