Comx...
Fra : Towli

Dato : 27-07-05 11:03

Fra : BJ

Dato : 27-07-05 11:09

"Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> skrev i en meddelelse
news:42e75bbe$0$18646$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=29107#

Det er jo flot.

Nu er de på størrelse med Esbjerg bynet.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Towli

Dato : 27-07-05 11:30

> "Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er jo flot.
>
> Nu er de på størrelse med Esbjerg bynet.

Hvad menes der med at DBnet lejer sig ind? jeg var da overbevist om at de
åsse ejede deres eget fibernet. (?)

Fra : Kaare

Dato : 27-07-05 17:21

> Hvad menes der med at DBnet lejer sig ind? jeg var da overbevist om at de
> åsse ejede deres eget fibernet. (?)

DBnet "lejer" fiber fra bla. Global Connect, når vi snakker ud til kunderne.
Det er dyrere for DBnet på den måde, men det giver samtidig mulighed for
boligerne at benytte sig af fiberen i fremtiden, hvis de skulle blive
utilfredse med DB. Det giver ejendommen større råderet over forbindelsen i
fremtiden... og koster næsten det halve i oprettelse.
DB har vel at mærke fiberen for sig selv, men selve ejerskabet - og
vedligehold - står eks. Global Connect for.

/Kaare

Fra : Towli

Dato : 27-07-05 22:02

> [...]
> DB har vel at mærke fiberen for sig selv, men selve ejerskabet - og
> vedligehold - står eks. Global Connect for.

Jomen i vores ejendom gravede de som død og helvede ude i vejen, da vi
skulle tilsluttes DBnet. Var det ikke deres eget fiber, der her blev lagt
ned? Eller fungerer det sådan at DBnet beder Global Connect om at etablere
fiber forbindelse til vores ejendom?

Mange tak for svarer i øvrigt !

/T

Fra : Kaare

Dato : 28-07-05 19:19

> [...]
> ned? Eller fungerer det sådan at DBnet beder Global Connect om at etablere

Det er korrekt. Når en ejendom beslutter sig for at få DBnet ind, kontakter
DB en fiber udbyder (eks. Global Connect). De lægger fiberen ind.

Det betyder at hvis en forening en dag vil skifte udbyder, kan DB afhente de
switche der sættes op, og en anden udbyder kan sætte noget op, og benytte
sig af fiberudbyderens tilslutning. Det er selvfølgelig ikke helt så
ligetil, da en aftale mellem DB og fiberleverandøren jo så skal overdrages
eller opsiges. Hvor besværligt det måtte blive kan jeg ikke udtale mig om,
da det endnu aldrig er sket. :)

> Mange tak for svarer i øvrigt !

Du må endelig spørge løs. :)

/Kaare

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 05:03

Kaare <nothing@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
> Det er dyrere for DBnet på den måde, men det giver samtidig mulighed for
> boligerne at benytte sig af fiberen i fremtiden, hvis de skulle blive

Svjv ejer ejerforeninger og boligselskaber da selv nettet inden for
ejendommen, også i ComX. Ellers er det da ikke interessant.

Man skal aldrig binde sig stærkt til én leverandør, og skal derfor selv
eje fibernettet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kaare

Dato : 28-07-05 19:24

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> Svjv ejer ejerforeninger og boligselskaber da selv nettet inden for
> ejendommen, også i ComX. Ellers er det da ikke interessant.

Det er næsten også altid rigtigt. I enkelte tilfælde har en forening dog
ønsket at eks. DB står for det interne netværk - men det er bestemt ikke
standarden. Hvor tit ComX evt. står for det interne netværk ved jeg ikke.

> Man skal aldrig binde sig stærkt til én leverandør, og skal derfor selv
> eje fibernettet.

Ahh.. mon ikke du tænker på det interne kobber netværk? Fibernetværket skal
trods alt ud til et knudepunkt, og koster typisk omkring 1000 kr per meter i
københavn. Men jeg synes bestemt ikke at en forening bør være låst til 1
udbyder - det kunne jo blive et potentielt mareridt. Af samme årsag benytter
DB eks. Global Connect, der ikke selv driver ISP virksomhed. De er derfor
kun interesseret i infrastrukturen, og behandler derfor alle kunderne
(ISPerne) ens.
ComX er jo så af en anden holdning (eller at fiber kan blive mange penge
værd ved et salg i fremtiden). Det er jo så mit eget personlige skøn.

/Kaare

Fra : Per Rønne

Dato : 28-07-05 21:03

Kaare <nothing@nowhere.invalid> wrote:

> Ahh.. mon ikke du tænker på det interne kobber netværk?

Sikkert.

> Fibernetværket skal trods alt ud til et knudepunkt, og koster typisk
> omkring 1000 kr per meter i københavn.

Jeg troede efterhånden at fibernettet blev ført ud i de enkelte
lejligheder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kaare

Dato : 28-07-05 22:22

> Jeg troede efterhånden at fibernettet blev ført ud i de enkelte
> lejligheder.

Dog ikke. Det kunne selvfølgelig godt lade sig gøre, men ville koste noget
mere i installation. Energiselskaberne graver til gengæld fiberen helt ind
til villaer og rækkehuse. Men kobber kablerne bør jo heller ikke være
længere end max 90 meter, og så bliver det jo lidt svært ude på landet.

/Kaare

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 05:06

> [...]

> til villaer og rækkehuse. Men kobber kablerne bør jo heller ikke være
> længere end max 90 meter, og så bliver det jo lidt svært ude på landet.

OK. Ja, den teknikken går jo hele tiden frem, og prisen falder, men det
kan altid være svært at vide /hvor/ langt man er nået, hvis man ikke
holder specifikt øje med det.
--
Per Erik Rønne

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 09:44

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> OK. Ja, den teknikken går jo hele tiden frem, og prisen falder, men det
> kan altid være svært at vide /hvor/ langt man er nået, hvis man ikke
> holder specifikt øje med det.

Jeg tror bestemt ikke ComX er interesseret i at lægge fiber ud til de tyndt
befolkede områder på landet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 10:23

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror bestemt ikke ComX er interesseret i at lægge fiber ud til de tyndt
> befolkede områder på landet.

Endnu en grund til ikke at bosætte sig hvor kragerne vender.

Men alligevel er der fok der foretrækker at bo i syvende kartoffelrække.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 10:31

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Endnu en grund til ikke at bosætte sig hvor kragerne vender.

Det er vel ikke politisk korrekt at gøre opfordring til at affolke
landområderne..

> Men alligevel er der fok der foretrækker at bo i syvende kartoffelrække.

Jep, mange gange er det byfolk som ikke kan forstå fuglene og bønderne
larmer..

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Per Rønne

Dato : 29-07-05 10:49

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke politisk korrekt at gøre opfordring til at affolke
> landområderne..

Det er jo derfra folk flygter, mens ejerboligpriserne i København stiger
- fordi der er mangel på ejerboliger.
--
Per Erik Rønne

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 13:30

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo derfra folk flygter, mens ejerboligpriserne i København stiger
> - fordi der er mangel på ejerboliger.

Så må de hellere skynde sig at flygte tilbage.

Priserne kunne vel gå hen og ende som fritidshusene.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-05 11:08

> [...]

> KLIP

> Så må de hellere skynde sig at flygte tilbage.
>
> Priserne kunne vel gå hen og ende som fritidshusene.

Når man er abonnent på Den kongelige Opera er man næppe tilbøjelig til
at flytte til provinsen.
--
Per Erik Rønne

Fra : BJ

Dato : 03-08-05 00:18

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når man er abonnent på Den kongelige Opera er man næppe tilbøjelig til
> at flytte til provinsen.

Det er fuldt forståeligt og vi fra provinsen giver gerne et tilskud, så I
kan få den oplevelse med..

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-08-05 10:08

BJ wrote:

> Det er fuldt forståeligt og vi fra provinsen giver gerne et tilskud, så I
> kan få den oplevelse med..

Hmm.. De sidste tal jeg så antydede, at der via den kommunale udligning
røg rigtigt mange penge fra hver borger i København til provinsen hver
måned.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-05 10:31

Thomas Jensen <thomas@my-email.dk> wrote:

> Hmm.. De sidste tal jeg så antydede, at der via den kommunale udligning
> røg rigtigt mange penge fra hver borger i København til provinsen hver
> måned.

Jep. Det drejer sig i alt om to-cifrede milliardbeløb.

Men det er naturligvis ikke et argument for at DR ikke skulle sende
/samtlige/ opførelser på DKT på eksempelvis DR2, eventuelt om natten
{harddiskoptagere med DL DVD-brændere er forlængst opfundet, og også
tv-tunere til computere ...}
--
Per Erik Rønne

Fra : BJ

Dato : 03-08-05 11:38

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep. Det drejer sig i alt om to-cifrede milliardbeløb.

Det er vel blot rentefri afdrag på tidligere tiders gæld.

Det er da herligt Hr. Møller kan forære jer et dejligt hus, trods al den
ballade i frembragte desangående.

Der er vi lidt anerledes i provinsen, vi skue ej given hest i munden, men
bukker og siger tak..

> [...]
> /samtlige/ opførelser på DKT på eksempelvis DR2, eventuelt om natten
> {harddiskoptagere med DL DVD-brændere er forlængst opfundet, og også

Det ville da være et fremragende tiltag.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 29-07-05 13:56

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:42e9f78d$0$178
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

Så må man jo gøre noget selv! Prøv at se her... hvorfor ikke hos dig/jer?

http://djurslands.net/nettet/intro/

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 14:02

"Niels Kristian Jensen" <midlertidigDYT2005@internetDYTgruppen.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns96A297F5ACEmidlertidig2005inter@62.243.74.163...

KLIP

> Så må man jo gøre noget selv! Prøv at se her... hvorfor ikke hos dig/jer?

Vi har et fint og velholdt kabeltv-net i Bredballe:

http://www.bredballe-antennelaug.dk/

> http://djurslands.net/nettet/intro/

Der er vist ikke ret mange på nettet og giver det ikke underskud..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 09:42

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sikkert.

Det er der bestemt også mange foreninger, der selv ejer.

Vi gør til eksempel.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 09:47

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Man skal aldrig binde sig stærkt til én leverandør, og skal derfor selv
> eje fibernettet.

Jeg forstår, mange skal betale mellem 10.000 og 20.000 kr. for en
fiberinstallation.

Sådanne priser har aldrig været på tale i de sidste 30 år, når man
installerer kobber/COAX.

Jeg tror ikke, der nogen sinde kommer økonomi i en fiberinstallation.

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Kaare

Dato : 29-07-05 13:57

> Jeg forstår, mange skal betale mellem 10.000 og 20.000 kr. for en
> fiberinstallation.

Det er ikke usædvanligt at de koster mellem 10.000 kr og 15.000 kr... men
husk også hvad det giver i øget ejendomsværdi. Det er jo ikke en ren udgift.

> Sådanne priser har aldrig været på tale i de sidste 30 år, når man
> installerer kobber/COAX.

Tjaa, mange steder har man så valgt at lave en fast aftale med leverandøren
i eks. 20 år. Det skyldes jo at startinvesteringerne skal hives hjem igen.

> Jeg tror ikke, der nogen sinde kommer økonomi i en fiberinstallation.

Det gør der bestemt.Men det er noget der kommer til at tage sin tid. Vi
snakker en hel del år før det sker, men det er også derfor vi skal igang nu
(eller meget snart) for at kunne være med. Optimalt var vi startet for ca 2
år siden.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 14:14

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke usædvanligt at de koster mellem 10.000 kr og 15.000 kr... men
> husk også hvad det giver i øget ejendomsværdi. Det er jo ikke en ren
> udgift.

Det giver ikke én eneste øget krone i ejendomsværdi, hvis det gør, skal du
betale forhøjet ejendomsskat.

> Tjaa, mange steder har man så valgt at lave en fast aftale med
> leverandøren i eks. 20 år. Det skyldes jo at startinvesteringerne skal
> hives hjem igen.

Mange steder har man betalt nettet ved/med tilslutningsafgiften.

> [...]
> nu (eller meget snart) for at kunne være med. Optimalt var vi startet for

Kald mig Mads om ikke ComX sælger indenfor 5 år for overhovedet at redde
lidt penge hjem.

Fibernettene som finansieres af el-forbrugernes surt opsparede penge (du kan
også sige for høje el-priser) kommer el-forbrugerne til at betale i sidste
ende.

Hvorfor skal el-forbrugerne ellers betale 1.5 milliard kroner for et nyt
sø-kabel..?

--
Bjørn J.
~~let's misbehave~~

Fra : Kaare

Dato : 29-07-05 15:13

> Det giver ikke én eneste øget krone i ejendomsværdi, hvis det gør, skal du
> betale forhøjet ejendomsskat.

Hvis bare regnestykket var så enkelt, men det er det jo "desværre" ikke.

> Mange steder har man betalt nettet ved/med tilslutningsafgiften.

Ja, og mange steder har man ikke. Udgiften for etablering er den samme, og
ikke så vanvittig meget anderledes.

> Kald mig Mads om ikke ComX sælger indenfor 5 år for overhovedet at redde
> lidt penge hjem.

Om de sælger inden for den periode skal jeg ikke kunne sige, men med
investorer bag sig er det jo en mulighed. Dog siger ComX at de allerede nu
tjener penge.

> Fibernettene som finansieres af el-forbrugernes surt opsparede penge (du
> kan også sige for høje el-priser) kommer el-forbrugerne til at betale i
> sidste ende.

Igen er regnestykket ikke så simpelt. Jeg hørte iøvrigt ingen sure miner da
eksempelvis NESA frasolgte sin fiberafdeling, og gav milliarder i
pengekassen. Verden er ikke nødvendigvis så ensidig som mange mennesker går
og udtaler sig om. Man bekymrer sig kun om at det KAN slå fejl. At det
aldrig har gjort det tidligere (vi taler om fiber, ikke tomater og lignende)
er ikke så interessant - åbenbart.
Det må ærligt talt være op til selskaberne at forvalte de penge de nu har.

Kald mig Mads om store indtjeninger i fremtiden pludselig vil gøre at der
aldrig har fandtes skeptiske synspunkter om denne investering.

> Hvorfor skal el-forbrugerne ellers betale 1.5 milliard kroner for et nyt
> sø-kabel..?

Ville de være bedre at telefoni-forbrugerne betalte istedet?
.... undskyld, men er det ikke de samme mennesker?

Undskyld hvis nogle af mine kommentarer lyder lidt skarpe, men jeg har hørt
mange af disse kommentarer før - og jeg begynder langsomt at ændre min tone
i mine svar.

/Kaare

Fra : BJ

Dato : 29-07-05 15:54

"Kaare" <nothing@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kald mig Mads om store indtjeninger i fremtiden pludselig vil gøre at der
> aldrig har fandtes skeptiske synspunkter om denne investering.

I din udredning glemmer du helt, der er andre udbydere og lokalt ejede
velfungerende anlæg.

> Ville de være bedre at telefoni-forbrugerne betalte istedet?

Så skal tefonselskaberne da først købe el-selskaberne.

> ... undskyld, men er det ikke de samme mennesker?

Nej.

> Undskyld hvis nogle af mine kommentarer lyder lidt skarpe, men jeg har
> hørt mange af disse kommentarer før - og jeg begynder langsomt at ændre
> min tone i mine svar.

Jeg kan sagtens leve med en evt. ændring i din tone.

Du er sikker i din sag, jeg er sikker i min.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~