min upload hos Cybercity?
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 19:13

Har på et tidspunkt læst her i ng at hos Cybercity, får man mere end hvad
man har bestilt/betaler for.. hvis man kun har bestilt 128 eller 256 i
upload?! Kan det passe?
Noget med at deres min. upload er noget højere i praksis?

Mvh.
DN

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-07-05 20:06

In article <42dbf125$0$64206$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Daniel wrote:
> [...]
> upload?! Kan det passe?
> Noget med at deres min. upload er noget højere i praksis?

Ja, det er korrekt. De plejer at smide lidt oveni dem med helt lille upload.
Mener 50% ekstra upload på 128 og 256k upstream. Ellers kan man ikke rigtigt
udnytte sin downstream.

Fra : René Jacobsen

Dato : 23-07-05 22:52

Povl H. Pedersen wrote:
> Ja, det er korrekt. De plejer at smide lidt oveni dem med helt lille upload.
> Mener 50% ekstra upload på 128 og 256k upstream. Ellers kan man ikke rigtigt
> udnytte sin downstream.

Her er lidt klippe-klistre fra min router mens jeg downloader en fil via
ftp fra sunsite:

Node-Lnk Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s
Up Time
1-PPPoA Up 147341 217855 0 4374 229852
13:48:43

Altså 1,8 Mbit/s i download og 35 Kbit/s i upload-

Her downloader jeg 4 filer samtidig:

Node-Lnk Status TxPkts RxPkts Errors Tx B/s Rx B/s
Up Time
1-PPPoA Up 139500 203012 0 4590 229340
13:41:07

Altså 1,8 Mbit/s i download og 37 Kbit/s i upload.

Altså intet der overhovedet nærmer sig bare 128 Kbit/s i upload mens jeg
downloader med hvad den kan trække(forbindelsen er på 2048/384 Kbit/s).

Så du må lige prøve at uddybe hvordan det hænger sammen med at man har
brug for mere end 128 Kbit/s i upload for at udnytte sin download?

René

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-05 20:49

In article <42e2bbdd$0$18647$14726298@news.sunsite.dk>, René Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Så du må lige prøve at uddybe hvordan det hænger sammen med at man har
> brug for mere end 128 Kbit/s i upload for at udnytte sin download?

Grunden til at du ikke kan køre fuld download og fuld upload på samme
tid er, at når du downloader data, så skal du hver gang du modtager en
lille smule data (max 1536 bytes) sende 48 bytes retur for at fortælle
den anden ende at du har modtaget data.

Når du uploader smatidig med du downloader, så sker der det, at
de små datapakker kommer ind i køen med de store datapakker du sender.

Dvs hvis du skal sende et svar på at du har modtaget en datapakke på
1536 bytes, og du lige er startet på at sende 1536 bytes i en pakke, så
går der altså tid inden du kan fortælle den anden ende den må fortsætte.

Man kan pille på sin maskine så køen for ting der skal sendes bliver
meget mindre end den for modtagelsen. resultatet er så, at når køen
er fyldt, så slås dit upload og download program om at komme til, og
her vil downloadprogrammets små pakker så vinde lidt oftere. Du kan også
mindske din maskimale upload pakkestørrelse.

Såfremt du har 2048/384, så ville jeg sætte transmit / x-mit window size
til ca. 1/6 af af dit receive window size i din IP stack. Så vil det
køre MEGET BEDRE med en maskine alene på linien.

Fra : René Jacobsen

Dato : 26-07-05 06:24

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
> tid er, at når du downloader data, så skal du hver gang du modtager en
> lille smule data (max 1536 bytes) sende 48 bytes retur for at fortælle

Ja lige præcis. Og så skal jeg vel i teorien kun bruge;

(2048/1536)*48 = 64 Kbit/s for at udnytte min download på 2048 Kbit/s.
Det er kun det halve af 128 Kbit/s og download hastigheden kan derfor
sagtens udnyttes selv om Cybercity ikke opgraderer upload.

> [...]
> 1536 bytes, og du lige er startet på at sende 1536 bytes i en pakke, så
> går der altså tid inden du kan fortælle den anden ende den må fortsætte.

Det må da være et "problem" lige meget hvor hurtig en forbindelse man har.

> [...]
> til ca. 1/6 af af dit receive window size i din IP stack. Så vil det
> køre MEGET BEDRE med en maskine alene på linien.

Det er vist kun hvis man har et meget voldsomt forbrug eller hvis man
kan lide at nørde at det er aktuelt ;)

René

Fra : Martin Schultz

Dato : 19-07-05 09:26

Daniel <DN> skrev 2005-07-18:
> [...]
> upload?! Kan det passe?
> Noget med at deres min. upload er noget højere i praksis?

Du kan selv tjekke din upload. sh in wan0 på cisco routerne og kig under
system status på Zyxel modellerne.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : René Jacobsen

Dato : 23-07-05 22:26

Daniel wrote:
> Har på et tidspunkt læst her i ng at hos Cybercity, får man mere end hvad
> man har bestilt/betaler for.. hvis man kun har bestilt 128 eller 256 i
> upload?! Kan det passe?

Jeg har for ca. 2 år siden bestilt 256/128 Kbit/s. Det er helt
automatisk og uden prisstigning steget til 2048/384 Kbit/s.

René

Fra : Kim

Dato : 25-07-05 09:22

René Jacobsen wrote:

> Jeg har for ca. 2 år siden bestilt 256/128 Kbit/s. Det er helt
> automatisk og uden prisstigning steget til 2048/384 Kbit/s.
>
> René

Hej

Har selv CyberCity og er lidt nysgerrig med hensyn til, hvad du idag
betaler for din CC forbindelse.

Mvh

Kim

Fra : René Jacobsen

Dato : 25-07-05 16:30

Kim wrote:

> Har selv CyberCity og er lidt nysgerrig med hensyn til, hvad du idag
> betaler for din CC forbindelse.

Det samme som dengang: 360 kr/md.

Jeg ved ikke hvad Cybercity giver de gratis opgraderinger efter. Men
*hvis* det skulle have noget med forbrug at gøre(større gratis
opgradering til dem med lavt forbrug) kan jeg oplyse at jeg ikke har et
stort forbrug. Det er vel et sted i mellemklassen. Ikke noget hardcore
peer-to-peer 24/7 der udnytter forbindelsen 99,9%.

I det sidste brev jeg fik stod der jeg ville blive opgraderet til
2048/256 Kbit/s. Min router siger dog 2048/384 Kbit/s. Tidligere har jeg
også fået mere end hvad jeg blev lovet i brevene.

I øvrigt har jeg lige fået skiftet min router gratis. Den gamle kunne
kun klare ca. 1 Mbit i download på den kvalitet kobber jeg har. Den nye
kører fint 2048/384 Kbit/s. Så jeg er en meget tilfreds CyberCity kunde.

Her er hvad der står i de breve jeg har modtaget:
05-09-2003 Har bestilt og fik leveret 256/128 Kbit/s
16-12-2003 Opgradering til 512/128 Kbit/s
01-11-2004 Opgradering til 1024/128 Kbit/s
14-02-2005 Opgradering til 1024/256 Kbit/s
22-07-2005 Opgradering til 2048/256 Kbit/s

René