Opdatering af sider åbnet i Firefox
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-09-05 08:09

Hvad gør jeg for at *alle* mine websider automatisk åbnes i deres
seneste udgave, altså nyeste opdatering, når man via Firefox besøger
mit websted og cykler lidt omkring på det?

Tilsyneladende - når jeg selv prøver det af - er det kun *nogen* gange
en underside åbnes i nyeste udgave, mens der ikke er problem andre
gange eller med andre sider. Et tilsvarende problem har jeg ikke med
IE6.

Det kan da ikke være rigtigt man hver eneste gang skal trykke på
"Genindlæs nuværende side"-knappen for at være sikker på at man
glor på det nyeste ...

Mvh.: Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 08:49

Jørgen Grandt skrev:

> Hvad gør jeg for at *alle* mine websider automatisk åbnes i
> deres seneste udgave, altså nyeste opdatering, når man via
> Firefox besøger mit websted og cykler lidt omkring på det?

Spørger du som slutbruger (hvordan får jeg min browser til at gøre
X) eller som webdesigner (hvordan får jeg alle browsere der besøger
mit site til at gøre X). Jeg gætter på det første (det andet
spørgsmål hører til i en webdesign-gruppe).

> Tilsyneladende - når jeg selv prøver det af - er det kun
> *nogen* gange en underside åbnes i nyeste udgave, mens der
> ikke er problem andre gange eller med andre sider.

Kom med nogle konkrete eksempler - fortæl hvilken side det drejer
sig om, hvornår den er opdateret, hvornår du besøgte den sidste
gang før opdateringen, og hvornår du besøgte den efter
opdateringen.

Browsere cacher alt hvad de kan - og det er generelt en rigtig god
ting (tm). Det betyder dels at browseren hurtigere kan vise siden
og dels at serveren bliver mindre belastet. Caching kan foregå på
mange niveauer - i nogle tilfælde (typisk inden for samme
browsersession), vil browseren slet ikke spørge serveren om en ny
version. I de fleste tilfælde vil browseren dog anmode om siden,
men fortælle serveren at den har en cachet kopi liggende. Hvis
serveren så svarer at siden ikke er ændret efter denne dato, bruger
browseren den cachede udgave.

Normalt er der ingen grund til at ændre ved browserens håndtering
af cache - men hvis man virkelig vil undgå caching, kan man prøve
følgende (i Firefox):

Tools => Options => Privacy => Cache => Use 0 Kb

about:config => filtrer på "cache" =>
browser.cache.check_doc_frequency = 2 (~ hent altid fra nettet - se
mere på siden her:
<http://www.extensionsmirror.nl/lofiversion/index.php/t1595.html>)

- og evt.:

browser.cache.memory.enable = false,
browser.cache.disk.enable = false
network.http.use-cache = false

Men som nævnt er det ikke en fremgangsmåde jeg vil anbefale.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-09-05 09:19

Jens Gyldenkærne Clausen skrev bl.a.:

> [...]
> mit site til at gøre X). Jeg gætter på det første (det andet
> spørgsmål hører til i en webdesign-gruppe).

Jeg spørger som designer - og går nok over i en sådan gruppe så.

Det er svært at give et konkret eksempel, for de sidste 2-3 sider der
var tale om har jeg "genindlæst". Men jeg husker undersiden
http://www.grandts.dk/Aarhus/Aarhus.htm.
Da jeg havde redigeret i den og uploaded den og ville tjekke den i
IE6 var den ingen problemer, hvorimod den i Firefox åbnedes i den
forrige udgave - altså som den så ud før redigeringen. Mærkeligt,
syntes jeg. For hvad er det så ikke andre besøgende får at se når de
"kommer igen"?

Mvh.: Jørgen Grandt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-05 09:39

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> forrige udgave - altså som den så ud før redigeringen. Mærkeligt,
> syntes jeg. For hvad er det så ikke andre besøgende får at se når de

Nybegyndere har slet ikke en cachet side, og erfarne brugere ved
at det er den man risikerer at få at se.

Det var meget firkantet sagt, men pointen er god nok. Man må lære
at begå sig på nettet, og ét aspekt deraf er at forholde sig til
cacheproblemer i sin browser.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-09-05 09:43

Den 05-09-05 09.48 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> about:config => filtrer på "cache" =>
> browser.cache.check_doc_frequency = 2 (~ hent altid fra nettet - se
> mere på siden her:
> <http://www.extensionsmirror.nl/lofiversion/index.php/t1595.html>)

Mon ikke /\/\axx på den pågældende side har misforstået noget?

2 skulle vist være: hent altid fra cacheen, jf
http://kb.mozillazine.org/Firefox_:_FAQs_:_About:config_Entries

How often to check the remote page for a newer version than what might
be in the cache
0: Check once per browser session
1: Check every time I view the page
2: Never check (always use cached page)
3 (default): Check when the page is out of date (automatically determined)

--
Mvh. Kim Ludvigsen
34 tips & tricks til Internet Explorer.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 11:44

Kim Ludvigsen skrev:

> Mon ikke /\/\axx på den pågældende side har misforstået noget?

Sikkert.

> 2 skulle vist være: hent altid fra cacheen, jf
> http://kb.mozillazine.org/Firefox_:_FAQs_:_About:config_Entries

Tak for korrektionen. Jeg skal lære at tjekke mine googlinger lidt
bedre før jeg viderebringer dem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-09-05 11:57

Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> redigeringen. Mærkeligt, syntes jeg. For hvad er det så ikke
> andre besøgende får at se når de "kommer igen"?

Langt de fleste vil kun se den rigtige (opdaterede) side. Hvis man
skal løbe ind i det problem du har oplevet, skal man have besøgt
samme side to gange inden for et kort tidsinterval - typisk inden
for samme dag, eller inden for samme browsersession (altså uden at
lukke browseren mellem de to besøg).

Sådan en besøgsmønster er helt normalt når man sidder og udvikler
sin egen side - her går man jo jævnligt ind og kontrollerer hvordan
den nu ser ud. Men det er *ikke* et besøgsmønster der på nogen måde
er normalt for slutbrugere (andet end på helt specielle sidetyper -
fx onlineauktioner).

Hvis indholdet på din side opdateres flere gange dagligt, kan det
være relevant at pille ved caching - det sker fx på nyhedstjenester
o.l. Men hvis det er statiske sider, skal man holde sig langt væk
fra at ændre ved cacheindstillingerne. Det vil mere til gene
(længere load-tid, højere serverbelastning) end til gavn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-09-05 14:32

> [...]

> samme side to gange inden for et kort tidsinterval - typisk inden
> for samme dag, eller inden for samme browsersession (altså uden at

Tak for forklaringer. Nu er jeg rolig igen.

Mvh.: Jørgen Grandt