Bundkortfejl?
Fra : Sven

Dato : 07-09-05 21:00

Hej.
En bekendt har selv samlet sin PC, og den har faktisk kørt rigtig godt i ca
1 år, men nu er der gået noget galt. Først røg PSU'en, så han købte en ny.
Så røg grafikkortet inden for 1 uge, og han købte et nyt, det nye holdt dog
også kun i knap 1 uge, så stod det grafikkort også af. Jeg har så haft den
herude og har sat et gammelt Geforce 2 i (ikke så betydningsfuldt hvis det
skulle brænde af), fik startet den op, og ind i BIOS for at se om han havde
"pillet" ved AGP volt. Det havde han ikke, så jeg lukkede ned igen. Jeg tog
mit grafikkort ud, og bemærkede, at det var temmelig varmt efter kun at have
vist BIOS-skærmen i ganske få minutter (blæseren på grafikkortet virker).
Det kan vel næsten kun være en bundkortfejl? For meget strøm til "et eller
andet" i AGPporten? Måske forårsaget af den afbrændte PSU i første omgang?
Det er et ASUS A7V Deluxe mobo.
Er det ikke mobo'et, hvad kan det så være?

Sven

Fra : Hans

Dato : 07-09-05 21:22

Sven wrote:
> [...]
> eller andet" i AGPporten? Måske forårsaget af den afbrændte PSU i
> første omgang? Det er et ASUS A7V Deluxe mobo. Er det ikke mobo'et, hvad

A7V er jo ikke en helt ny sag mere, så det kan udmærket være dårlige
elektrolytter, men hvad siger udlæsningen af kortets sensorer med f.eks.
Everest?

Hans

Fra : Sven

Dato : 07-09-05 22:58

> A7V er jo ikke en helt ny sag mere, så det kan udmærket være dårlige
> elektrolytter, men hvad siger udlæsningen af kortets sensorer med f.eks.
> Everest?
>
> Hans

Det er jo lidt svært at se uden grafikkort , men jeg vil da prøve at se
om den kan boote op med mit gamle geforce 2 kort, og se om jeg kan få en
udlæsning.

Sven

Fra : Hans

Dato : 07-09-05 23:04

Sven wrote:

> Det er jo lidt svært at se uden grafikkort , men jeg vil da prøve
> at se om den kan boote op med mit gamle geforce 2 kort, og se om jeg
> kan få en udlæsning.

Hvordan ser elektrolytterne ud i toppen? Buler i udad og er der lækket noget
fra dem? De skal være helt plane i toppen.

Hans

Fra : Sven

Dato : 07-09-05 23:26

> Hvordan ser elektrolytterne ud i toppen? Buler i udad og er der lækket
> noget fra dem? De skal være helt plane i toppen.
>
> Hans

Umiddelbart er der ikke noget at se på elektrolytterne, de ser pæne og hele
ud. Jeg har bootet den op og installeret everest på hans PC, og udlæsningen
er som følger:
GPU Kerne 2,06
GPU Vcc 3,33
GPU AGP 1,54

Det ser da meget normalt ud, gør det ikke? Ikke desto mindre, så bliver
Geforce 2 kortet temmelig varmt. Det er forøvrigt 2 ATI grafikkort han har
brændt af, men det burde vel ikke have noget at sige?

Sven

Fra : Hans

Dato : 07-09-05 23:35

Sven wrote:

> [...]
> bliver Geforce 2 kortet temmelig varmt. Det er forøvrigt 2 ATI
> grafikkort han har brændt af, men det burde vel ikke have noget at

Jeg ville helt klart udskifte bundkortet, alene på mistanke om fejl.

Hans

Fra : Sven

Dato : 07-09-05 23:40

> Jeg ville helt klart udskifte bundkortet, alene på mistanke om fejl.
>
> Hans

Det ender det også med. Han ved så bare ikke hvad han vil have i stedet for.
Jeg har foreslået ham at skifte til PCI-e, nu han alligevel skal have nyt
mobo og nyt grafikkort. Der findes jo mobo's med Nforce 4 og socket 754, fra
flere fabrikanter, men jeg har ingen erfaring med disse (min egen er en
socket 939 med Nforce 4 SLI).

Sven

Fra : Hans

Dato : 08-09-05 00:02

Sven wrote:

> [...]
> med Nforce 4 og socket 754, fra flere fabrikanter, men jeg har ingen
> erfaring med disse (min egen er en socket 939 med Nforce 4 SLI).

Jeg ville ikke vælge en sokkel som er på vej til at blive udfaset, som
tilfældet er med S-754. Det svarer lidt til at investere i gårsdagens
teknologi, da tingene sker stærkt i edbbranchen.

En blød overgang, indtil han ved hvor meget han vil investere, kunne være
dette bundkort fra MSI:

Højtydende og med rigtig god onboard grafik fra ATI. Strømforsyningen skal
dog være ATX 2.0 specificeret, eller også skal der købes en 20 til 24-pins
ATX-Adapter til den eksisterende PSU, med mindre den allerede er beskadiget
af A7V bundkortet.

Hans

Fra : Sven

Dato : 08-09-05 11:46

> Jeg ville ikke vælge en sokkel som er på vej til at blive udfaset, som
> tilfældet er med S-754. Det svarer lidt til at investere i gårsdagens
> teknologi, da tingene sker stærkt i edbbranchen.

Nej, det ville jeg heller ikke, men det er sådan en CPU han har, og med de
grafikkort-udgifter han har haft, har han ikke rigtig råd til også at skulle
købe ny CPU (han har en AMD 64 3200+ 2,2Ghz i dag, som er ca 4 mdr gammel).
Han har kun en ramklods og kan derfor ikke bruge dualram alligevel for
nuværende

> [...]
> dog være ATX 2.0 specificeret, eller også skal der købes en 20 til 24-pins
> ATX-Adapter til den eksisterende PSU, med mindre den allerede er

Strømforsyningen er som tidligere nævnt helt ny (ca 3½ uge) og er en Chill
500W ATX2.0.

Hele PC'en skal holde 1-1½ år til, hvorefter den skal udskiftes, når han er
færdiguddannet, så først til den tid køber han ind til "konge"modellen. Han
spiller aldrig, og hans grafikkort er derfor i den billige ende, han har som
sådan ikke brug for flere kræfter i PC'en, men bare mere stabilitet.

På den anden side, kunne dit bundkortsforslag måske bruges sammen med en
3200+ s939. Det vil jo koste nogenlunde det samme. Og når han så skal
videre, er det vel bare at købe et dual ram sæt?

Sven

Fra : torben jørgensen

Dato : 12-09-05 23:53

undskyld men hvad er det for et program (everest)