Sekundary IDEkanal tom, uanset jumperering
Fra : _paul

Dato : 02-09-05 23:02

Jeg har en Dell PIII PC, som gerne skulle kunne boote fra CD.
Men Bios (Phønix på Intel bundkort) kan ikke se de 2 CDdrev som er
tilsluttet IDE2 (på IDE1 er der 2 harddiske).

WinXP til gengæld kan sagtens se og bruge drevene. Det er en Plextorbrænder
og en Pioneer DVDdrev.

Jeg har prøvet alle mulige cableselect eller master-slave jumpermuligheder.
Altid står der 'None' under secondary master og slave.
Til sidst prøvede jeg helt uden jumpers. Det fik XP til at se dobbelt: nu er
der 4 CDdrev i Denne computer!!!

Vi har 3 af den slags Dell PC. Problemet forkommer kun på den ene.

Fra : _paul

Dato : 03-09-05 08:30

Ups.
2 af de 4 drev er softwareskabte (virtuelle drev). Der er altså ikke noget
med at XP ser dobbelt....

Fra : _paul

Dato : 03-09-05 15:07

> [...]
>
> Jeg har prøvet alle mulige cableselect eller master-slave
> jumpermuligheder. Altid står der 'None' under secondary master og slave.

Sommetider er det nok at skrive et spørgsmål ned for selv at finde svaret.
Jeg opdagede at None i Bios kan ændres til Auto.
Det var løsningen.