IBM Deskstar i higpoint raid stået af...
Fra : Jens U. K.

Dato : 01-09-05 15:44

Hejsan

Haves:
- et abit mb st6-raid med onboard higpoint ide-raid-controller hpt370
hedder chippen vist...
- 2 stk. IBM Deskstar 60gxp på 20GB i raid1/spejlning, hvoraf den ene disk
er stået af...

Ønskes:
- et system der virker

Skal jeg finde en identisk erstatningsdisk for at få spejlningen og pc'en
til at virke igen, eller kan jeg bruge en hvilken som helst disk større
end 20GB?

Alternativt... kan jeg tage den levende disk og "kopiere" den ("duplicate
mirror disk" hedder det i raid-bios'en,) over på en ny, større disk (WD
78GB f.eks.). Sætte denne nye disk som master og så have en anden WD 78GB,
der sættes som slave sammen med den første, "kopiere" masteren og derefter
sættes op i raid1 igen? Vil jeg så kun have 20GB til rådighed - det er jo
det som den oprindelige disk var formatteret til.

Nogen der har erfaringer med og ider til noget af ovenstående?!

/Jens Ulrik

PS: Ved svar, så sæt followup-to til den relevante af de to grupper jeg
har postet til.

Fra : CopyCat

Dato : 03-09-05 14:32

> - 2 stk. IBM Deskstar 60gxp på 20GB i raid1/spejlning, hvoraf den ene disk
> er stået af...

Ja undskyld mig .,

Men hvordan kan man finde på at sætte ikke bare en men 2 af de kortest
levende diske op i raid ?? ..

Der er vel ikke en eneste 75GXP eller 60GXP disk der har overlevet mere end
1 år .. (bortset fra måske dine)

~~Frank .,

Fra : Michael Friis

Dato : 03-09-05 16:17

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> skrev i en meddelelse

> [...]
> levende diske op i raid ?? ..
>
> Der er vel ikke en eneste 75GXP eller 60GXP disk der har overlevet mere

Copycat, hvilket mærke/disk skal man så købe, hvis de skal holde i flere år?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-09-05 16:54

"Michael Friis" <MichaelFriis34@FJERNMIGhotmail.com> wrote:

>Copycat, hvilket mærke/disk skal man så købe, hvis de skal holde i flere år?

Det rigtige svar kan vi nok først give dig om 3 - 5 år

Alle de store disk-producenter har haft serier af diske med problemer.
Det er prisen man betaler når udviklingen går i den hastighed...

Moralen er: Stol aldrig på en harddisk - backup, backup, backup

<mlr>

Fra : CopyCat

Dato : 12-09-05 02:50

> Copycat, hvilket mærke/disk skal man så købe, hvis de skal holde i flere
år?

Det er der vel kun 2 svar på ..

1. En hvilken som helst Western Digital ..

2. En Scsi disk ..

Og så hellere have 1 hurtig disk ,. .,end 2 IDE diske i raid ..

jeg har godtnok ikke haft så mange diske der er døde ..
2 IBM's (1,5 år)
1 Seagate (2 år)
1 Hitachi (ombytter for IBM 60GXP) 1 uge ..

og jeg havde også 2 nyere 200Gb maxtor .. som jeg ikke turde stole på pga.
de blev så varme at man kunne spejle æg på dem ..

~~Frank .,

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-09-05 09:21

"CopyCat" <Not@vailable.Sorry> wrote in message

> Ja undskyld mig .,
> Men hvordan kan man finde på at sætte ikke bare en men 2 af de kortest
> levende diske op i raid ?? ..

Ja, så må du også undskylde mig...
Jeg vil dælma da hellere køre med to diske i RAID1 end en disk!

> Der er vel ikke en eneste 75GXP eller 60GXP disk der har overlevet mere
> end
> 1 år .. (bortset fra måske dine)

Jeg synes nok at kunne huske at der er gået nogen rygter om de diske...

/Jens Ulrik

Fra : claus b. p.

Dato : 04-09-05 04:11

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> [...]
> det som den oprindelige disk var formatteret til.
>
> Nogen der har erfaringer med og ider til noget af ovenstående?!

Har ikke prøvet raid1 på 2 uligt store diske, men det burde virke. Hvis du
bruger Windows mirror funktion virker det.
Har du spejlet til en større disk, du så bruger som primær, kan du udvide
partitionen med Microsoft "diskpart". Men en anden mulighed er at bruge fx.
"ghost" til at kopiere disken med. Det program kan finde ud af at kopiere
disken til en større uden at man bagefter mangler noget.

/Claus