USB2 vil ikke rigtigt som jeg vil
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-08-05 00:08

Hejsa

Har lige installeret Win XP på min computer med et Asus A8N-SLI Premium, som
skulle have usb2 via nforce4 chipsettet. I enhedshåndteringen er der en
"USB-controller (Universal Serial Bus)" med gule ? og !. Der er også en
"Standard OpenHCD USB-værtscontroller" og en "USB-rodhub" som er
installeret. Når jeg sætter min USB-stick til, så siger windows noget med,
at den kun køre USB1 og at jeg burde sætte den i en USB2 port. Altså jeg
tror ikke at den er installeret.

På Asus driverdisken står der:
---
Windows XP USB2.0 Driver Installation:
Please using Windows XP SP1 (Service Pack 1) or later versions, you DO NOT
need to
install this driver, because they already contain software support for USB
2.0.
---
og der er i øvrigt ingen driver

På nVidias side står der:
---
Windows XP users must install Service Pack 1, at a minimum, prior to
attempting to install this package. Failure to do so will result in the
inability to support USB 2.0.
---

Jeg har installeret SP2 og så de nyeste drivere fra nVidia, men det virker
ikke. Hvad gør jeg galt?

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 22-08-05 00:50

Frank K. Jensen wrote:

> Jeg har installeret SP2 og så de nyeste drivere fra nVidia, men det
> virker ikke. Hvad gør jeg galt?

Er det en installation helt fra bunden eller har du kørt en repair fra
tidligere hardware?

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-08-05 07:13

> Er det en installation helt fra bunden eller har du kørt en repair fra
> tidligere hardware?

Helt fra bunden. Først Win XP uden SP, så SP2, så nVidia driver.

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 22-08-05 08:51

Frank K. Jensen wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Helt fra bunden. Først Win XP uden SP, så SP2, så nVidia driver.

Jeg genkender problemet fra andre bundkort, men har ikke set det efter jeg
slipstreamende min XP med sp2.

Jeg tror der går noget galt ved opdateringen med servicepack'en og det er
det du slås med nu. Prøv og slet alle USB enheder i enhedshåndteringen,
genstart og lad XP oprette dem påny.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-08-05 17:28

> [...]
>
> Jeg tror der går noget galt ved opdateringen med servicepack'en og det er
> det du slås med nu. Prøv og slet alle USB enheder i enhedshåndteringen,

Det var tricket Men nu fik jeg et andet problem :-/ Det tager vildt
langt tid at starte windows op nu. Den står med windows logo og loader i 45
sek! Harddisken blinker hele tiden, men det lyder ikke som om at den
arbejder helt vildt. Hvad kan det være?

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 22-08-05 17:58

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> loader i 45 sek! Harddisken blinker hele tiden, men det lyder ikke
> som om at den arbejder helt vildt. Hvad kan det være?

Prøv og gennemgå dine diskenheder i enhedshåndteringen og kontroller at de
kører de protokoller de skal.

Hvis det viser sig at være ok, så prøv at hive alle dine USB enheder ud og
se om det ændrer noget. Opgaven er så at finde den enhed som får windows til
at hænge under opstart.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-08-05 19:21

> Prøv og gennemgå dine diskenheder i enhedshåndteringen og kontroller at de
> kører de protokoller de skal.

Det skulle jeg mene at de gør.

> Hvis det viser sig at være ok, så prøv at hive alle dine USB enheder ud og
> se om det ændrer noget. Opgaven er så at finde den enhed som får windows
> til at hænge under opstart.

Jeg har ingen USB enheder tilsluttet.

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 23-08-05 00:41

Frank K. Jensen wrote:

> Jeg har ingen USB enheder tilsluttet.

Jeg har lige prøvet og installere XP helt fra bunden på samme bundkort som
dit, for at se om der er hovsaer undervejs, men det forløb uden problemer af
nogen art uden så meget som en gul klat i logbogen, og systemet starter op i
løbet af ca. 15 sekunder fra POST.

Rækkefølgen var:

Windows XP Pro Sp2
nVidia drivere v. 6.66 (Uden lyddriverne)
Lyddrivere fra Asus.
ATI Displaydrivere
Opdateringer fra WU.

Udover bundkortet er bestykningen:

Athlon 64 3800+ Venice
PowerColor Radeon X850XT PE
3 x 74GB WD Raptors
Alps Floppydrev
Asus E616P2 DVD-Rom drev
Asus DRW1608P DVD Brænder
Sea Sonic S12-500 PSU

Den eneste forskel jeg kan se er, at du er startet med en XP uden
servicepack, hvor du så har lagt Sp2 på, og derefter installeret driverne.
Hvad der så lige går galt hos dig kan jeg ikke rigtig gennemskue, men
løsningen er nok at fremstille en slipstreamet XP med Sp2.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-08-05 08:45

> [...]
> af nogen art uden så meget som en gul klat i logbogen, og systemet starter

Jeg genstartede flere gange i går, for at være sikker på, at det ikke var
fordi, den var ved at installerer et eller andet. Men efter en godt nats
søvn, starter den nu fint op igen, logo-loade skærmen er der i 12 sek. nu.

Hmmm.... er ved at være lidt træt af underlige fejl :-/ men det forlænger jo
glæden ved at skulle installere en ny pc

Tak for hjælpen,
mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 23-08-05 09:02

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> Hmmm.... er ved at være lidt træt af underlige fejl :-/ men det
> forlænger jo glæden ved at skulle installere en ny pc

Der er stadigvæk noget galt da 12 sek. med logoet er alt for lang tid. Hos
mig er det kun synligt i et par sekunder. Er der gule eller røde events i
systemets logbog?

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-08-05 09:29

> Der er stadigvæk noget galt da 12 sek. med logoet er alt for lang tid. Hos
> mig er det kun synligt i et par sekunder. Er der gule eller røde events i
> systemets logbog?

Du har også Raptor diske, jeg har en alm. 7200 rmp disk. Desuden har jeg
ikke defraged den efter installation, det kan vel også give lidt.

Hvordan ser man logbog?

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 23-08-05 09:52

Frank K. Jensen wrote:

> Du har også Raptor diske, jeg har en alm. 7200 rmp disk. Desuden har
> jeg ikke defraged den efter installation, det kan vel også give lidt.

Så stor er forskellen ikke. Prøv og læg mærke til om der i det hele taget er
diskaktivitet når logoet står fremme.

> Hvordan ser man logbog?

I Kontrolpanelet under Administation er der en ikon som hedder Logbog.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-08-05 10:54

> Så stor er forskellen ikke. Prøv og læg mærke til om der i det hele taget
> er diskaktivitet når logoet står fremme.

Argh! Jeg ville genstarte for at se, men nu hakker den i flere minutter på
HD'en og kommer med en stak af følgende fejl i log'en:

---
Hændelsestype: Advarsel
Hændelseskilde: Disk
Hændelseskategori: Ingen
Hændelses-id: 51
Dato: 23-08-2005
Klokkeslæt: 11:42:48
Bruger: Ikke tilgængelig
Computer: FRANKS
Beskrivelse:
Der blev fundet en fejl på enheden \Device\Harddisk2\D under en
paging-handling.
---

ARGH! Hvad sker der? Det gjorden ikke i morges, men jeg kan se at den har
gjord det flere gange tidligere.

mvh Frank

Fra : Hans

Dato : 23-08-05 10:59

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> paging-handling.
> ---
>
> ARGH! Hvad sker der? Det gjorden ikke i morges, men jeg kan se at den

Det kunne godt se ud som om disken er ved at gå i sort. Det kan udmærket
forklare alle de problemer du har haft. Det vil nok være en god idé at hente
drive fitness test programmet hos producenten.

Hans

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-08-05 16:15

> Det kunne godt se ud som om disken er ved at gå i sort. Det kan udmærket
> forklare alle de problemer du har haft. Det vil nok være en god idé at
> hente drive fitness test programmet hos producenten.

Kan man se hvilken disk det er ud fra "\Device\Harddisk2\D"?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-08-05 16:35

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Kan man se hvilken disk det er ud fra "\Device\Harddisk2\D"?

Har fundet ud af at det er min nye Seagate 7200.8 SATA disk, ved ta slå op i
"computeradministration/diskhåndtering" og se at den hedder disk 2.

Jeg starter lige en ny tråd i d.e.h.drev.

mvh Frank