Opdatering på harsware
Fra : ttoet

Dato : 17-08-05 11:30

Hej.

Min hjemmebyggede computer er gået i udu efter kun 3 år. (Jeg mistænker
stærkt et kraftigt tordenvejr der slog HPFI relæet et par gange). Problemet
er indkredset til enten bundkort eller processor, og hvis jeg alligevel skal
til at rode med de dele kan jeg lige så godt gå hele vejen og bygge den op
fra grunden igen.

Imidlertid er min viden gået hen og blevet lidt rusten. Er der nogen venlige
personer der vil give mig en hånd med at blive opdateret på HW området?

Først og fremmest er der bundkortområdet. Det ryger i luften med forskellige
sokkeltyper. 754 - 939 - 940 osv. (Ja. det er allerede besluttet at det skal
være AMD).
Hvad er den direkte forskel på de tre typer? Kan det være ét fedt om jeg
vælger 754 eller 939 da de begge alligevel er outdated når 940 soklen er
endelig implementeret fra AMD's side? (Grunden til spørgsmålet er at jeg har
kig på et bundkort fra MSI der hedder K8N NEO3-F og som lyder fornuftigt til
mit formål).

Netværk er vel minimum gigabit? Og hvad med Firewire, er det ved at være et
must også?

Dernæst er der grafikkortet. Jeg kan vel regne med at PCI-e skulle være
rimelig fremtidssikret? (Hvis man da kan tale om det i computersammenhæng
). SLI er ikke noget jeg påtænker at komme til at rode med.

Hvilket kort giver på nuværende tidspunkt "best bang of the bucks" hvis
computeren skal kunne bruges til både spil (ikke de mest ekstreme. Det er
jeg for gammel til . billedbehandling og måske lidt videoredigering.
(Det sidste vil ikke være afgørende, dog).

På harddiskområdet er den vel den nye standard SATA der kommer til at
dominere området fremover?

RAM området har jeg ikke så meget tjek på. Er der ikke noget med at man på
visse bundkort kan koble 2 RAM klodser sammen så de giver en lidt større
performance? Er det noget der virkelig rykker eller er gevinsten marginal?

Processoren jeg har kig på er en Athlon 64 3400+. Er det helt hen i vejret?

Er der nogen planer om at ATX standarden bliver udskiftet i nær fremtid?
(Jeg ved godt at der er noget der hedder BTX, men er det ikke noget med en
ministandard?).

Floppy er vel helt yt, eller hvad?

Hmmm, jeg kan ikke lige komme på mere at spørge om, men det er ikke en
garanti for at jeg har dækket det hele så giv endelig lyd om alt det jeg
ikke ved jeg skal spørge om .

Thoeger

Fra : Finn

Dato : 17-08-05 14:37

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Problemet er indkredset til enten bundkort eller processor, og hvis jeg
> alligevel skal til at rode med de dele kan jeg lige så godt gå hele vejen

har du chekket med din forsikring ? jeg har lige fået en check på 5.300,-
til rep af min efter tordenvejr

Finn

Fra : ttoet

Dato : 17-08-05 15:23

"Finn" <finn@kkmateriel.dk> skrev i en meddelelse
> har du chekket med din forsikring ? jeg har lige fået en check på 5.300,-
> til rep af min efter tordenvejr

Problemet kan ikke direkte henføres til tordenvejret. Det er opstået gradvis
siden da og kulminerede med en BSOD hvorefter jeg ikke har kunnet få
forbindelse med HD'en. Med en ny HD får jeg desværre også de pågældende
BSOD'er men kan dog stadig køre på den. (Nu håber jeg den holder .

Al anden HW har været pillet fra og alle drivere er skiftet for at finde
årsagen ligesom jeg har kørt en 24 timers memorytest. Det eneste der nu er
tilbage af fejlkilder er processor og bundkort.

Thoeger

Fra : ttoet

Dato : 17-08-05 15:27

"ttoet" <ttoet@invalid> skrev i en meddelelse

Ups!

Jeg opdagede lige at jeg var i bundkortgruppen og ikke HW gruppen. Sorry

(Og så hedder det for øvrigt "hardware" og ikke "harsware" .

Thoeger

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-05 12:31

> [...]

> endelig implementeret fra AMD's side? (Grunden til spørgsmålet er at jeg
> har kig på et bundkort fra MSI der hedder K8N NEO3-F og som lyder
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Lad mig komme med lidt snik-snak.
Jeg mener at den mest fremtidssikre sokkel er 939.
Effektiv datahastighed er:
940=12,8 Gigabyte/sek.
939=14,4 Gigabyte/sek.
754=9,6 Gigabyte/sek.

940 og 939 hypertransporthastghed er 2 Gigahertz.
754 hypertransporthastighed er 1,6 Gigahertz.

Og så et stort minus med 940. Den kræver registreret RAM! 939 er efter hvad
jeg har set, nyere end 940 og kan nok betragtes som afløseren for denne. AMD
støtter udviklingen af 939 mest.
Jeg har selv et 754 ASUSboard.
Hvad er 940 så beregnet til. Der kan svares kort: AMD Opteron processoren
kræver 940.
Jeg har lige repareret et MSI bundkortssystem 939 og er rystet over
kvaliteten af tilbehør. SATAkablet forårsagede systemnedbrud. Det var bare
så tyndt. Jeg forærede et SATAkabel fra mit ASUSboard. Til sammenligning
lignede det et "jordkabel" overfor en "antenneledning".
Jeg turde ikke købe MSI.

Min kammi sagde at de billige Asrock-kort får megen ros fra forskellig side.
Selv sværger jeg til Chaintech og ASUS som de "solide valg". Asus har
løbende biosopdateringer til boardene. Et FIC-board jeg lige ledte efter
biosopdate til var ikke opdateret siden 2003! Opdateringerne gearer jo til
brug af de nye processorer som fremkommer og kan dermed være med til at
"fremtidssikre" for små opgraderinger.
Chaintech-boardet som min kone nu besidder (sokkel A) havde det flotteste
tilbehør jeg har set:
Gule runde ATA-og diskettekabler. Linux på CD udviddelsesmoduler o.s.v.
Endvidere var alle forbindelser og stik belagt med 24 karat guld. Jeg har
aldrig haft stabilere board. Eller et der var så smukt.Aldrig et eneste
blackout.

God fornøjelse med dit nye projekt.

Hilsen
Jens