lige et par spørgsmål... ( MSI K8N Neo2 Pl~
Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-08-05 22:25

Vil nogen forklare mig lidt om RAID?

Jeg har 1x512 mb pc3200 ram og vil gerne have endnu 1x512, så jeg får 1 gb
ram i maskinen (har jeg osse nu - men kører kun PC2100, da kun de 512 er
PC3200) - kan jeg købe hvad som helst og få dem til at køre sammen, eller
hvordan fungerer det?

jeg har 2 diske - 1 ata100 og 1 ata133 - seagate og maxtor.

sata er vel et helt andet koncept og kræver helt nye diske hvis jeg har
forstået det korrekt?

kan jeg bruge mine gamle ata diske og samtidig have sata diske i og udnytte
deres hastighed? - er sata noget med 2 diske der kører sammen eller det bare
hurtigere ata diske - groft sagt?

forklar endelig så meget i gider - jeg overvejer dette kort fremfor nyere
modeller - dels for at genbruge mit radeon 9600XT som jeg stadig er tilfreds
med - med en 64bit cpu tror jeg kortet kan lidt endnu.

jeg har læænge udsat at opgradere fordi jeg ikke spiller overdrevet meget -
og faktisk er det først nu efter at have spillet den nye F.E.A.R. demo at
jeg igen er begyndt at tænke i de baner - men savner viden om diskene og
rammene og hvad jeg kan bruge og hvad jeg skal købe.

håber på nogenlunde følgende setup:

athlon 64 3400+ eller 3500
MSI K8N Neo2 Platinum
2x512 pc 3200 (som gerne skal arbejde maksimalt sammen)
sata måske?
og genbruge mit 9600XT

hvad kan i give af gode råd?

på forhånd tak!
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Johan Andersen

Dato : 18-08-05 07:27

sniper_Nolight wrote:

> Vil nogen forklare mig lidt om RAID?

Redundant Array of Inexpensive Disks.
Raid-0 og Raid-1 er de mest almindelige. Jeg glemmer altid, hvilken, der
er hvad, men i det ene set-up (mirrorring) er den ene disk en kopi af
den anden, i det andet tilfælde splittes data ud på to eller flere
diske, så man teoretisk set kan fordoble hastigheden. I praksis giver
det kun en lille hastighedsforøgelse; det er i hvertfald manges
erfaring.

Jeg har mere eller mindre droppet ambitionerne om at bruge RAID. Jeg
tror ikke, det er besværet værd.

> [...]
> PC3200) - kan jeg købe hvad som helst og få dem til at køre sammen, eller

2 stk PC3200 burde kunne køre ved den hastighed, hvis bundkortet
understøter det. Den RAM med langsomste timings, sætter grænsen for
hvilke timings, du kan køre med.

> jeg har 2 diske - 1 ata100 og 1 ata133 - seagate og maxtor.
>
> sata er vel et helt andet koncept og kræver helt nye diske hvis jeg har
> forstået det korrekt?

SATA bruger et helt andet (tyndere/smallere) kabel og skal naturligvis
understøttes af både bundkortet og harddiskene.

> kan jeg bruge mine gamle ata diske og samtidig have sata diske i og udnytte
> deres hastighed?

Ja, hvis bundkortet understøtter begge standarder.

> - er sata noget med 2 diske der kører sammen eller det bare
> hurtigere ata diske - groft sagt?

Ikke hurtigere diske, men lidt hurtigere interface. Men ingen diske
udnytter hastigheden af interfacet. Flaskehalsen ligger internt i
diskene.

Mvh
Johan

Fra : sniper_Nolight