sata 2. generation (sata300) og den virkel~
Fra : michael bs

Dato : 16-08-05 20:19

Er der nogen herinde der ved noget om dette:

Er der en mærkbar forskel(hastighed)på disse 2 bundkort:
Asus A8v deluxe og Asus A8N (xx)
Det første understøtter mit agp grafikkort, det andet ikke. Kun Pci express.

De skulle iflg tests performe ret ens på nær på et punkt:

Om A8N-SLI/Deluxe, nVidia nForce4, hedder det:

SATA: Ja, 2. generations SATA 3 GB/s (SATA300)
- Er bagudkompatibel til SATA 1.5 GB/s (SATA150)

A8V Deluxe, VIA K8T800Pro er så ikke 2. generations Sata og kører altså med
den halve hastighed.

Spørgsmålet er hvad dette betyder i praksis??

mvh Michael

Fra : Johan Andersen

Dato : 18-08-05 07:05

michael bs wrote:

> [...]
> den halve hastighed.
>
> Spørgsmålet er hvad dette betyder i praksis??

Det er jo blevet sagt ofte, at det ikke betyder noget, fordi ingen diske
pt. har en data-rate, der bare nærmer sig de 1,5 GB/s. Men måske kan det
betyde lidt for RAID? Bare et forslag. Jeg har ikke set officielle test,
der sammenligner sata-150 og sata-300.

Selv betragter jeg sata-300 som en fremtidssikring, _hvis_ der en dag
skulle komme diske med højere data-rates.

En anden ting er e-SATA, som nogle (alle?) MB med sata-300 understøtter.
Det giver mulighed for externe diske med hastighed som sata.

Mvh
Johan

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-05 21:28

michael bs wrote:
> [...]
> altså med den halve hastighed.
>
> Spørgsmålet er hvad dette betyder i praksis??

Det betyder meget lidt (måske ingenting) i praktis. SATAII har blot en
højere teoretisk båndbredde end SATA(I).
Ingen af de diske vi har til SATA i dag udnytter SATA(I) fuldt ud. Så selve
diske vil også være "flaskehals" ved SATAII.

Zulu