saml selv bærbar
Fra : Ukendt

Dato : 31-08-05 18:19

Er det muligt at købe stumper til en bærbar lidt a la som man kan gøre til
en stor pc ?

Jeg vil gerne selv kunne samle kabinet, bundkort, cpu, ram, harddisk,
netkort mv. - da jeg har en formodning om, at det kan gøres noget billigere
end at købe en der færdig-samlet.
I øvrigt finder jeg det også ganske irriterende, at langt de fleste bærbar
sælges med windows og software. Da jeg allerede har købt licens til fx
windows, vil jeg gerne spare de 1100 kr. som windows xp pro koster.

Er der nogle der ligger inde med links til forhandlere af bærbar løsdele ?

Hilsen Palle

Fra : Henning

Dato : 31-08-05 18:36

On Wed, 31 Aug 2005 19:19:22 +0200, "Palle Johansen" <invalid> wrote:

>Er det muligt at købe stumper til en bærbar lidt a la som man kan gøre til
>en stor pc ?
Det kan ikke lade sig gøre, der er ikke standarder for de enkelte
dele, som der er til almindelige stationære maskiner, hvor det meste
består af luft og masser af plads.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-08-05 18:46

Palle Johansen wrote:
> Er der nogle der ligger inde med links til forhandlere af bærbar
> løsdele ? Hilsen Palle

Måske der er flere, der ved det, i gruppen for bærbare ?

News:dk.edb.hardware.baerbar

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 31-08-05 20:26

> [...]

>Jeg vil gerne selv kunne samle kabinet, bundkort, cpu, ram, harddisk,
>netkort mv. - da jeg har en formodning om, at det kan gøres noget billigere

Du kan godt købe en såkaldt barebone notebookfra uden RAM, harddisk og
CPU til knap 3.700 kr. Bundkort inkluderer netkort, grafikkort osv. og
er monteret i kabinet med skærm og det hele.
Men der er kun 1.000 kr. op til f.eks. en Acer med Celeron M 1,4 Ghz,
256 MB RAM, 40 GB harddisk og XP Home - så fidusen er til at overse.

Du kan næppe købe det i mindre bidder herhjemme, da der ikke er
efterspørgsel efter sådan noget blandt private.

>I øvrigt finder jeg det også ganske irriterende, at langt de fleste bærbar
>sælges med windows og software. Da jeg allerede har købt licens til fx
>windows, vil jeg gerne spare de 1100 kr. som windows xp pro koster.

Man kan godt købe en bærbar uden XP, men man sparer altså ikke 1.100
kr. En XP Pro koster jo kun 1.100 kr, når den sælges i løs vægt til
private inkl. 25 % moms, en forhandler giver langt mindre og tjener
formentlig også mindre, når den sælges med en notebook, så derfor kan
du heller ikke spare helt så meget.

Lars

Fra : Tom

Dato : 01-09-05 09:16

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> netkort mv. - da jeg har en formodning om, at det kan gøres noget
> billigere end at købe en der færdig-samlet.

Inden for de sidste 2 måneder har jeg set en artikkel i Datatid tror jeg det
var, hvor han viste en bærbar han selv havde bygget, med tips og links mv.
Der stod at det godt kunne betale sig, og så var det jo også lidt sjovt når
folk så den, at man kunne sige "Den har jeg selv bygget".
Jeg kan ikke huske precis hvilket nummer artiklen var i, men prøv evt. på
biblioteket.

/Tom

Fra : Nybro

Dato : 01-09-05 21:16

Det er nummeret fra den 23.8.2005.

/Nybro

Fra : Finn

Dato : 05-09-05 07:49

> [...]
> windows, vil jeg gerne spare de 1100 kr. som windows xp pro koster.
>
> Er der nogle der ligger inde med links til forhandlere af bærbar løsdele ?

mybook.dk - der kan du slippe for softwaren.
har selv en derfra

Finn