Kan man partitionere et hukommelseskort
Fra : Carsten Riis

Dato : 30-08-05 22:35

Kære alle

Min mobiltelefon (og ja, jeg ved godt at der findes en
mobiltelefon-gruppe, men dette vedrører hukommelseskortet til) Nokia6230
kan jf. NokiaHelpline ikke forstå større kort end 256 Mb MMCkort, samt
at de ikke har planer om at udvikle software der kan.

Fejlen er den, at mobilen sagtens kan læse det tomme kort eller hvis det
er lidt fyldt op. MEN så snart man fylder kortet med med en 256 Mb data,
så ryger FAT-tabellen (eller hvad den nu hedder som holder styr på
filerne og deres respektive størrelse og placering).

Min kreativitet er dog ikke slut endnu, så jeg tænkte ved mig selv om
jeg ikke kunne få partitioneret hukommelseskortet i to lige store dele.
Og på den måde få mobilen til at tro, at kortet drejer sig om 256+256 Mb
og den vej snyde den til at holde styr på 512 Megabyte data.

Så kommer mit store spørgsmål: Kan man partitionere et hukommelseskort?
I så fald, hvordan?
Kan man komme tilbage til sin oprindelige størrelse igen i tilfælde af,
at mobilen ikke vil lade sig snyde?

For svar vil jeg være meget taknemlig, da jeg skal bruge masser af musik
her fredag og søndag, da jeg skal ud og køre med DSB.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-08-05 17:54

On Tue, 30 Aug 2005 23:35:16 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

> [...]
>kan jf. NokiaHelpline ikke forstå større kort end 256 Mb MMCkort, samt
>at de ikke har planer om at udvikle software der kan.

Det er godt min 6230 (fw 3.15 - old gammel) ikke kender Nokia
helpline. Den kører fint med et 512 Mb kort fra Ritek. Hvis mobilen
ikke kan se dit nye kort, så læg en fil på det, så går det lige
pludselig

Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-08-05 19:04

Peter Rongsted skrev den 31-08-2005 18:54:

> [...]
> helpline. Den kører fint med et 512 Mb kort fra Ritek. Hvis mobilen
> ikke kan se dit nye kort, så læg en fil på det, så går det lige

Den forstod jeg intet af.

Mit kort fra 512 Mb MMCkort fra //Dane-Elec// kan ikke blive fyldt op
med mere end 256 Mb data.
Fylder jeg mere på, så ryger FAT-tabellen.

Kan jeg forstå dig ret, at jeg bare skal finde en fil der er større end
256 Mb og så går det lige pludselig?
Det vil jeg da prøve.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-08-05 23:47

On Wed, 31 Aug 2005 20:03:44 +0200, Carsten Riis <.@.> wrote:

>Mit kort fra 512 Mb MMCkort fra //Dane-Elec// kan ikke blive fyldt op
>med mere end 256 Mb data.
>Fylder jeg mere på, så ryger FAT-tabellen.

Er det i en kortlæser eller i telefonen?

>Kan jeg forstå dig ret, at jeg bare skal finde en fil der er større end
>256 Mb og så går det lige pludselig?
>Det vil jeg da prøve.

Nej jeg mente at telefonen ikke altid kan se et helt nyt kort.
Løsningen på det er at lægge en fil på kortet - det kan være en tom
tekst-fil, bare den ligger der.

Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-09-05 17:27

Peter Rongsted skrev den 01-09-2005 00:47:

> Er det i en kortlæser eller i telefonen?

I kortlæseren fungerer kortet fint.
Det er først når det kommer over i mobilen, at problemet opstår.

Skal jeg fx bare ind og se hukommelsesstatus på kortet, så kan jeg også
se korrekt status på kortet fx 350 Mb af 490 Mb fyldt.
Men så snart jeg går i musikafspilleren, så ryger tabellen.

Måske er det bare den indbyggede afspiller som ikke kan.

> Nej jeg mente at telefonen ikke altid kan se et helt nyt kort.
> Løsningen på det er at lægge en fil på kortet - det kan være en tom
> tekst-fil, bare den ligger der.

telefonen kan fint se kortet.
Det er når påfyldning er over 256 Mb problemet opstår.

Jeg har dog lige forsøgt, at smide en fil på 450 Mb på kortet. Filen
kunne godt nok ikke afspilles (sikkert fordi det var noget med divx).
Men fattabellen forblev intakt.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-09-05 08:34

Carsten Riis wrote:

> [...]
> kan jf. NokiaHelpline ikke forstå større kort end 256 Mb MMCkort, samt
> at de ikke har planer om at udvikle software der kan.

Der tror jeg du tager fejl. Efter hvad jeg har googlet (har selv en 6230)
kan firmware nyere end 4.44 godt klare 512 mb kort.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-09-05 00:01

Lasse Jensen skrev den 03-09-2005 09:33:

> Der tror jeg du tager fejl. Efter hvad jeg har googlet (har selv en 6230)
> kan firmware nyere end 4.44 godt klare 512 mb kort.

citat fra NokiaHelpline
-----
Telefonen er lavet for at understøtte 256 MB MEM kort, og der er ikke
planer om at ændre dette.
-----

Jep, han skriver MEM-kort.