SXGA+ kontra XGA
Fra : Casper

Dato : 30-08-05 11:20

Jeg skal til at købe en bærbar. Har i forvejen en med SXGA+ skærm. Og den
skærm er jeg meget
tilfreds med. Men jeg må faktisk indrømme at jeg ikke rigtig er klar over
hvad det betyder.
Jeg ved godt at SXGA+ er bedre end XGA da det er dyrere. Men hvad betyder
det reelt?
Og skal grafikkortet være specielt godt for at udnytte SXGA+? Her tænker jeg
f.eks. på hvis
man vælger en computer med integreret grafik, om det så kan udnytte den
bedre skærm.

Tak for hjælpen.

Casper

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 30-08-05 11:43

Mig bekendt henviser det udelukkende til den opløsning skærmen kan levere..

Fra : pivnu@loveletters.dk

Dato : 30-08-05 13:16

SXGA+ er en opløsning på 1400x1050.
XGA er en opløsning på 1024x768.
Valget afhænger af pengepung og syn. En XGA-skærm kan dog teoretisk
set sagtens være bedre end en SXGA+ (kvalitetsmæssigt). Det er jo an
på, hvem der har lavet den osv.
Men opløsningsmæssigt synes nu også, at SXGA+ på 15" er aldeles
passende.

Grafikkortet i en bærbar vil selvfølgelig som minimum være godt nok
til at køre den pågældende opløsning i 2D.

Fra : anders majland

Dato : 31-08-05 09:47

>SXGA+ er en opløsning på 1400x1050.
>XGA er en opløsning på 1024x768.

Jeg er også af den gamle skole der hellere vil have oplysningen om opløsning
direkte end at skulle huske "sjove" bogstavsforkortelser...

>Men opløsningsmæssigt synes nu også, at SXGA+ på 15" er aldeles
>passende.

Enig - det har min 3år gamle acer tm620 også

Men hvis en ny bærbar også skal bruges til at se film på er der måske en ide
i at kigge efter en swxga+ - Altså en widescreen der har en opløsning på
1600x1050 - De fåes både i 15,4" og 17"

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 02-09-05 17:31

> Men hvis en ny bærbar også skal bruges til at se film på er der måske
> en ide i at kigge efter en swxga+ - Altså en widescreen der har en
> opløsning på 1600x1050 - De fåes både i 15,4" og 17"

Så er det jo ikke en bærbar længere

- Lene