SP: SDRAM PC133 256 MB
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 10:43

RAM-problemer

Jeg har lige købt 2 stk. 256 MB PC133 RAM-blokke og satte dem
forventningsfuldt i en af mine PC´er. Nu skulle der gerne være 512 MB til
rådighed men nej. Den viser det halve 256 MB og kun én af klodserne sat i
giver 128 MB. De to nye RAM-klodser er helt identiske med hinanden.

De Ram-klodser der sad i var 2 stk. 128 MB PC100 (som fungerede fint med
tilsammen 256 MB RAM). Er det derfor jeg har problemer ?

I givet fald er der noget at gøre ved det andet end at skille sig af med dem
igen ?

Maskinen er en 633 Mhz men den skulle vel nok kunne tage 2 x 256 MB RAM !?

Håber nogen kan hjælpe...

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : JK

Dato : 26-08-05 10:55

On Fri, 26 Aug 2005 11:43:26 +0200, "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk>
wrote:

> [...]
>igen ?
>
>Maskinen er en 633 Mhz men den skulle vel nok kunne tage 2 x 256 MB RAM !?

Det er et velkendt problem: maskinen vil have low density memory og
har fået high density.

Ja, jeg tror også, at den kan tage 256 moduler, hvis de er low
density.

Hos compumail har de low density (16 chips) til en høj pris.

http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=15221&type=hardware

På brugtmarkedet (sql.dk) er det værre endnu. Sælgerne ved ikke hvad
de sælger. Man kan endda komme ud for at få ecc ram (server ram), som
i visse tilfælde tæller op til 1/4 !

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 11:09

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> På brugtmarkedet (sql.dk) er det værre endnu. Sælgerne ved ikke hvad
> de sælger. Man kan endda komme ud for at få ecc ram (server ram), som

Hvordan finder jeg ud hvad de er (low eller high density) ?

RAM-klodserne er af typen:

SpecTec
P32M648YAC-75A
256MB PC133 SDRAM
0237 BZ A B P P L

Fra : JK

Dato : 26-08-05 11:38

On Fri, 26 Aug 2005 12:09:09 +0200, "Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk>
wrote:

>"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

>Hvordan finder jeg ud hvad de er (low eller high density) ?

> [...]

Det har du jo lige fået fortalt af din bios: den optæller til halv
størrelse, fordi det er high density

Men du kan selvfølgelig vælge at tro mig eller lade være. Jeg har
endda anvist, hvor du kan købe noget der duer.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 12:00

> Det har du jo lige fået fortalt af din bios: den optæller til halv
> størrelse, fordi det er high density
>
> Men du kan selvfølgelig vælge at tro mig eller lade være. Jeg har
> endda anvist, hvor du kan købe noget der duer.

Nu er spørgsmålet ikke hvor jeg kan købe RAM-blokke henne men om jeg kan få
dem jeg har købt til at fungere på min maskine.

Jeg tror, efter at have surfet på livet løs på diverse hjemmesider, at
problemet ligger i at RAM-klodserne er PC133.

En hjemmeside gav den oplysning at RAM-blokke som er enkeltsidede (altså kun
chips på den ene af siderne) er low density og at RAM-blokke som er
dobbeltsidede (altså har chips på begge sider) er high density.

Dette betyder, hvis dette er rigtigt, at de to blokke jeg har købt er low
density.

Derfor spørgsmålet til alle i gruppen:

Er der noget som kan stilles i BIOS som får maskinen til at "æde" de her to
RAM-klodser så de kommer op på de 2 x 256 MB som de burde ?

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-08-05 12:46

"Kim Larsen" <kla2(a)get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dobbeltsidede (altså har chips på begge sider) er high density.
>
> Dette betyder, hvis dette er rigtigt, at de to blokke jeg har købt er low

Ikke helt korrekt..
Du kan sagtens finde moduler med 4 chips på hver side som er High Density.
Hvis dine moduler har 16 chips (2 x 8) så er de low density.

> Derfor spørgsmålet til alle i gruppen:
>
> Er der noget som kan stilles i BIOS som får maskinen til at "æde" de her
> RAM-klodser så de kommer op på de 2 x 256 MB som de burde ?

Nej memory-controlleren på bundkort kan tilsyneladende ikke klare HD RAM, du
bliver derfor nødt til at anskaffe dig de korrekt moduler.

Mvh
Benjamin

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 12:58

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> bliver derfor nødt til at anskaffe dig de korrekt moduler.

OK. Klodserne har 8 chips på den ene side (de er enkeltsiddede). Hvilken
density kan jeg udlede af det ?

Bios-update har jeg overvejet men er lidt nervøs ved sådan en ændring og
hvad det ellers kan afstedkomme, jeg har ikke lavet sådan en update før. Men
hvis det ikke hjælper kan det jo også være lige meget med det.

Jeg burde vist have taget det med PC100 og PC133 noget mere alvorligt for
jeg tror fejlen ligger her (øv). Eller hyr ?

Fra : Hans

Dato : 26-08-05 13:23

Kim Larsen wrote:

> Jeg burde vist have taget det med PC100 og PC133 noget mere alvorligt
> for jeg tror fejlen ligger her (øv). Eller hyr ?

Det har intet med hastigheden at gøre. Fortæl os hellere hvilket bundkort
det handler om.

Hvis bundkortet kun kan håndtere 128 MB pr. bank nytter det ikke noget at du
propper et enkeltsidigt modul på 256 MB i soklen, da modulet så kun kan
udnyttes halvt.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 13:35

> [...]
> du propper et enkeltsidigt modul på 256 MB i soklen, da modulet så kun kan

OK. Det er nok på tide at jeg kommer med lidt info om bundkortet:

Tekram S381-M

Her er links til info:

http://www.tekram.com.cn:8060/ProductSpec.ASP?Product=S381-M%20series

http://www.mainboard.cz/mb/tekram/S381-MML.htm

Jeg forstår det ikke fordi i følge disse informationer, så vidt jeg kan
skønne, så skulle maskinen da kunne køre med de her RAM men den kører kun
med det halve af den opnåelige RAM.

RAM-klodserne jeg har købt er af typen:

Fra : JK

Dato : 26-08-05 13:10

?
>Bios-update har jeg overvejet men er lidt nervøs ved sådan en ændring og
>hvad det ellers kan afstedkomme, jeg har ikke lavet sådan en update før. Men
>hvis det ikke hjælper kan det jo også være lige meget med det.

bios opdatering hjælper garanteret ikke. Det er hardware relateret.

>Jeg burde vist have taget det med PC100 og PC133 noget mere alvorligt for
>jeg tror fejlen ligger her (øv). Eller hyr ?

Der findes altså pc133 moduler, du kan bruge. Men det er da rigtigt at
gamle pc100 moduler med en stor sandsynlighed er low density p.gr.a.
deres fremstillingsdato.

Din pc var 633 MHz. Hvis det er med fsb66, så er pc100 naturligvis
godt nok, og noget gammelt fra qxl kan nok bruges.

Jeg har altså slåsset meget med dette problem, og det er sådan noget,
der gør, at man kan afholde sig fra at opgradere en gammel PC med
sdram.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 13:48

> [...]
>
> Jeg har altså slåsset meget med dette problem, og det er sådan noget,
> der gør, at man kan afholde sig fra at opgradere en gammel PC med

Ja det må du nok sige. Sjældent har jeg været udsat for så meget bøvl.

Bundkortet er i øvrigt et Tekram S381-M

Her er links til info:

http://www.tekram.com.cn:8060/ProductSpec.ASP?Product=S381-M%20series

http://www.mainboard.cz/mb/tekram/S381-MML.htm

Jeg var ude noget lignende med en maskine på 2 Ghz som bruger PC 2100 DDR
RAM. Jeg købte i Bilka en klods på 256 MB PC3200 (mener jeg det var) men det
gad den ikke køre med. Retur røg den og derefter købte jeg en klods også på
256 MB men PC 2700 hos Zitech og det ville den godt køre med. Det er sgu
ikke nemt med de RAM.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 26-08-05 14:22

Kim Larsen wrote:

> OK. Klodserne har 8 chips på den ene side (de er enkeltsiddede). Hvilken
> density kan jeg udlede af det?

256 MB og 16 chips = low density.
256 MB og 8 eller 4 chips = high density.

Memory-controlleren i chipsættet er kun beregnet til de
geometri-størrelser, der findes i low density SD-RAM.

> Bios-update har jeg overvejet

En Bios-update hjælper ikke, det er et rent hardwareproblem.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-05 14:30

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> geometri-størrelser, der findes i low density SD-RAM.

> En Bios-update hjælper ikke, det er et rent hardwareproblem.

Du skal have mange tak for svaret. Det er ikke mit stærkeste område, så det
er rart at nogen kan hjælpe. Og tak til alle andre som har givet svar på
dette her. Jeg må så sælge de klodser eller se om de kan bruges i én af de
andre maskiner.