MOBO underlig Disk Boot Failiure fejl. Erf~
Fra : Jens

Dato : 23-08-05 23:09

Hej gruppe.

De er vist de mest "hardcore" af Jer, jeg har brug for hjælp fra denne gang

Jeg har et EPOX 8kha+ med en Seagate BarracudaIV 40GB harddisk. Athlon
1600+XP. 2x256DDR2100.

Da jeg flyttede et PCI kort, mens den selvfølgelig var slukket, men strømmen
dog sat til (ja, ja, ved godt ledningen skulle have været ude) begyndte
computeren pludselig at boote, uden jeg overhovedet var i nærheden af
on-knappen. Den fejlede i opstart.

Siden har jeg ikke kunne starte systemet op, og får fejlen "Disk boot
failiure" not a system disk.

- Jeg har forsøgt at geninstallere WinXP Pro SP2, som kørte der før. Og det
pudsige er, at ved geninstallationen finder installationsprogrammet fint
disken. Jeg reformaterer harddisken og den går igang med installationen og
læser også XP-filerne over på disken. Ved første opstart efter
geninstallationen kommer dog samme fejl igen!

- Jeg har prøvet med en anden harddisk. Samme fejl. Også incl.
geninstallation -> samme fejl.

- Jeg har prøvet "load optimized defaults" i BIOS", og jeg har prøvet "Safe
mode" i bios. Staidg samme fejl.

- Jeg har geninstalleret BIOS. Stadig samme fejl. Den genetablerer ECD
værdier i denne proces.

- Jeg har prøvet en WinXP "reparations" installation, hvor jeg fra
kommandoprompt lavede en BOOTMBR (mener jeg den hed) - genskrivning af MBR.

I BIOS har jeg / ændrer jeg til bootrækkefølge CDROM, HD0, HD1.

Systemet kan åbenbart se disken, når jeg kan få lov at installere på den.
Men den vil ikke boote på den efterfølgende.
- Kan jeg være sikker på, at når den skriver fejlen "Disk Boot Failiure" så
ser systemet faktisk disken??
- Og det så er et master-boot-record problem?

Nogen ideer til hvad det kan være, og hvordan det kan løses????

Mvh
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-08-05 08:26

"Jens" <jcoff@spamblok_get2net.dk> wrote:

> [...]
>dog sat til (ja, ja, ved godt ledningen skulle have været ude) begyndte
>computeren pludselig at boote, uden jeg overhovedet var i nærheden af

Det var ikke så godt...

Der har været spænding på PCI-bussen. Det betyder formentlig at
et-eller-andet på bundkortet og/eller PCI-kortet er brændt af...

Jeg er bange for du må i byen efter nye dele....

Man lærer af sine fejl - Husk ALTID at tage el-stikket fra inden du
piller i computeren....

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 24-08-05 17:30

> [...]
>
> Jeg er bange for du må i byen efter nye dele....
>
> Man lærer af sine fejl - Husk ALTID at tage el-stikket fra inden du

Jo, det er rigtigt delene kan være brændt af.
Det er jo netop det jeg er bange for.

Det svar hjælper mig ikke meget.

Hvad med mine spørgsmål.

Kan MOBO se HD'en når den siger Disk Failiure?
Eller kan man ikke vide det, selv om den siger disk failiure?

Og kan det være andet?

Der er ikke nogen diskette i Det er slet ikke noget diskettedrev i.

Jeg håber stadig der er en lidt dygtigere ekspert der har nogle mere
værdifulde råd.

Mvh
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-08-05 19:47

"Jens" <jcoff@spamblok_get2net.dk> wrote:

>Jo, det er rigtigt delene kan være brændt af.
>Det er jo netop det jeg er bange for.
>
>Det svar hjælper mig ikke meget.

Min krystalkugle er sløret, så jeg kan ikke gøre det bedre

>Kan MOBO se HD'en når den siger Disk Failiure?
>Eller kan man ikke vide det, selv om den siger disk failiure?

Det kan man nok ikke udtale sig om - Det er bare en generel besked om at
BIOS ikke kan boot'e det valgte drev...

Men bundkortet kan vel 'se' harddisken - Du har jo geninstalleret XP fra
en CD. Det kan du ikke gøre uden BIOS 'ser' harddisken..

Du har vel også lavet en 'Harddisk detect' da du forsøgte med den anden
harddisk ?

>Jeg håber stadig der er en lidt dygtigere ekspert der har nogle mere
>værdifulde råd.

Det hele er lidt mystisk fordi du åbenbart kan boot'e CD'er og
installere windows. Men maskinen vil ikke boote fra harddisk.

Måske er der bare gået ged i CMOS'en med ACPI opsætning mv - I så fald
vil alt blive godt igen hvis du nulstiller BIOS. Flyt reset-jumperen på
bundkortet frem og tilbage (Men husk lige at tage strømmen fra først
!!).

Hvis ikke det hjælper, gætter jeg på der er gået et-eller-andet i din
IDE-controller. Du kan prøve at flytte harddisken over på den sekundære
controller, der åbenbart stadig virker (Du kan jo boot'e CD'en).

Alternativet er en løs pci IDE-controller til nogle hundrede kroner...

<mlr>

Fra : Jens

Dato : 24-08-05 20:45

> [...]

> Men bundkortet kan vel 'se' harddisken - Du har jo geninstalleret XP fra
> en CD. Det kan du ikke gøre uden BIOS 'ser' harddisken..

Nemlig. Det er det der lidt underligt

> Du har vel også lavet en 'Harddisk detect' da du forsøgte med den anden
> harddisk ?

Det står til "AUTO" i Bios. Hvis jeg forstår dig rigtigt.
Jeg er faktisk ikke bekendt med Harddisk Detect. Hvordan gør man ellers det?

> Det hele er lidt mystisk fordi du åbenbart kan boot'e CD'er og
> installere windows. Men maskinen vil ikke boote fra harddisk.

Ja, det er det der også undrer mig. Men jeg ved ikke hvad der sker
systemmæssigt/Bios-mæssigt, ifm. a) at se disken, f.eks. ved install af
WinXP, og hhv. b) boot situationen.
Begge dele må jo adressere harddisken, men a) virker og b) virker ikke.
Hvad filen er forskelssituationen.

> [...]
> vil alt blive godt igen hvis du nulstiller BIOS. Flyt reset-jumperen på
> bundkortet frem og tilbage (Men husk lige at tage strømmen fra først

Det var af denne grund jeg gen-installerede BIOS. Men jeg prøver at resette
også.

> Hvis ikke det hjælper, gætter jeg på der er gået et-eller-andet i din
> IDE-controller. Du kan prøve at flytte harddisken over på den sekundære
> controller, der åbenbart stadig virker (Du kan jo boot'e CD'en).

Ah. Se, det var et godt råd! Det vil jeg også prøve.

> Alternativet er en løs pci IDE-controller til nogle hundrede kroner...

Man kan faktisk få et nyt Socket-A bundkort fra 300 til 500 alt efter hvor
meget man vil have på det, har jeg i mellemtiden slået op. Jeg troede de
kostede det dobbelte.
Men af natur er jo nu også sådan, at jeg vil have fundet ud af filen der er
galt her, så jeg roder videre...

Tak for hjælpen!
Jens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-08-05 22:00

"Jens" <jcoff@spamblok_get2net.dk> wrote:

>Det står til "AUTO" i Bios. Hvis jeg forstår dig rigtigt.
>Jeg er faktisk ikke bekendt med Harddisk Detect. Hvordan gør man ellers det?

BIOS skal bruge nogle data for at kunne arbejde med harddisken..

Men kan enten sætte permanente parametre (via bios funktionen 'harddisk
detekt'), eller som du har gjort sætte BIOS til at lave auto detect ved
hver opstart.

- - -

Jeg tror ikke du har problemer her - Men du bør nok alligevel checke at
BIOS parametrene svarer til din harddisks data ....

> [...]
>WinXP, og hhv. b) boot situationen.
>Begge dele må jo adressere harddisken, men a) virker og b) virker ikke.

Den kan nok 'se' og adresere harddisken - Men selve indlæsningen af boot
sektoren går åbenbart i ged....

Jeg gætter på det er overspænding / transienter der har brændt noget af
i IDE-controlleren. Principielt behøver det kun være een eneste
transistor der er gået - Men den styrer åbenbart indlæsningen af boot
sektoren...

Jeg har lavet noget lignende en gang jeg var lidt hurtig med at skifte
printerkablet. Der gik een bit i parallelporten. Det gav nogle ganske
sjove udskrifter. Men det tog mig lige en stund at gennemskue problemet.

<mlr>

Fra : Henning

Dato : 24-08-05 15:24

>Siden har jeg ikke kunne starte systemet op, og får fejlen "Disk boot
>failiure" not a system disk.
Pil disketten ud af drevet

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-08-05 18:31

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Pil disketten ud af drevet
>

> Henning
> hsb(at)image.dk

Det er nok kvikkere at erstatte den med en Dos-boot-diskette og sørge for at
fdisk ligger på disketten.
Når systemet er startet skriver du ud for det hvide krims-krams på den sorte
skærm: fdisk c: /mbr.
Så skriver den lidt hvide bogstaver på den sorte skærm og dertil svarer du:
sys c:
Prøv så at slukke for kassen, pil disketten udog tænd igen...du får stadig
den sorte skærm men jeg tror det der fis med "Disk boot failure" er
væk....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Jens

Dato : 24-08-05 18:59

> [...]
> Prøv så at slukke for kassen, pil disketten udog tænd igen...du får stadig
> den sorte skærm men jeg tror det der fis med "Disk boot failure" er

Drevet er formateret med NTFS. Kan man så også bruge Fdisk c:/mbr ?

Jeg troede BOOTCFG fra WinXP CD'en (reparations-mode) var det samme (?)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 24-08-05 19:15

"Jens" <jcoff@spamblok_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Drevet er formateret med NTFS. Kan man så også bruge Fdisk c:/mbr ?
>
> Jeg troede BOOTCFG fra WinXP CD'en (reparations-mode) var det samme (?)

Bootcfg konfigurerer svjh kun rækkefølgen mht indlæsning af Windows-filer
under opstarten - mener det egentligt kun er et værktøj til at speede Win
boot-tiden op med.
NTFS...ka faktisk ikke huske det - det er jo lææænge siden jeg sidst har
haft et reelt slagsmål af den art. Efter XP plejer tingene jo at spille
noget mere stabilt
Men fdisk kan stadig bruges - men du ender måske med en Fatxx partition som
du så må reformatere. Dette klares jo problemløst under installationen af XP
så det er jo egentligt kun et tidsspørgsmål - HVIS du altså har husket at
fjerne alle bevaringsværdige data fra disken inden du formaterer den.....

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller