2 mærker ram sammen?
Fra : Vega

Dato : 23-08-05 19:41

Hej.

Jeg har 2 x Samsung PC3200 ram i min maskine nu som kører dual channel.
Tænker så på at putte 1gb mere i, og har så kigget på Kingston HyperX PC3200
ram. Kan det kører sammen i dual channel?

Mit system:

AMD64 3500+
MSI NEO4 platinum bundkort.

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 23-08-05 20:06

Vega wrote:
> [...]
> channel. Tænker så på at putte 1gb mere i, og har så kigget på
> Kingston HyperX PC3200 ram. Kan det kører sammen i dual channel?

Modulerne skal være ens i timing, ellers får du ganske givet BSOD's i lange
baner.

Hvis du kigger i manualen på dit bundkort står der ganske givet at modulerne
skal være identiske. Du bør også være opmærksom på at du ikke længere kan
køre DDR400, da modulerne i såfald skal være CL2 og CPU'en skal være med
Venice kerne. Rammoduler som kører CL2 sammen med Athlon 64 er ikke helt
billige.

Hans

Fra : Vega

Dato : 23-08-05 20:39

> [...]
> længere kan køre DDR400, da modulerne i såfald skal være CL2 og CPU'en
> skal være med Venice kerne. Rammoduler som kører CL2 sammen med Athlon 64

Det forstår jeg ikke lige, hvorfor kan jeg ikke køre DDR400, gør jeg jo nu.
Min cpu er 0.09micron Winchester udgaven. Så jeg skal altså købe de samme
Samsung moduler igen eller sælge dem og købe Kingston over hele linien?

Mvh. Vega.

Fra : Hans

Dato : 24-08-05 04:13

Vega wrote:

> [...]
> jo nu. Min cpu er 0.09micron Winchester udgaven. Så jeg skal altså
> købe de samme Samsung moduler igen eller sælge dem og købe Kingston
Prøv og læs de to første afsnit her i testen af en Venice:
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-venice_3.html

Kriteriet for at køre DDR400 på en Venice med 4 dobbeltsidige moduler er
altså at de skal være CL2, hvilket bliver endnu mere uigennemskueligt, da
moduler opgivet til CL2 sandsynligvis vil køre CL2.5 i en Althon 64
platform.

Du kan se hvilken latency dine Samsung moduler kører med f.eks. Everest:
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

Jeg købte selv et sæt 2x512 MB Kingston HyperX moduler, som ifølge
databladet kan køre med timingen 2-3-2-6, men som på en Athlon 64 platform i
virkeligheden kører 2.5-3-3-8. De vil ikke kunne bruges i en konfiguration
med 4 moduler, da CL2 ikke kan opnås med AMD's DDR-Kontroller, så derfor vil
hastigheden falde til DDR333 og det kan helt klart mærkes. Prøver man på at
låse hastigheden til DDR400 alligevel, går der ikke ret lang tid før man
sidder og glor på en dum BSOD.

Der står mange Athlon 64 maskiner rundt omkring, hvor ejerne opdager at det
faktisk bliver en umulighed at udvide til 2 GB, med mindre man accepterer at
leve med DDR333, så hvis man mener at have behov for 2 GB er løsningen at
investere i 2x1 GB moduler fra starten.

Alle de ovenstående problemer forsvinder hvis man vælger enkeltsidige
moduler fra starten, men når nu der stort set kun bliver solgt dobbeltsidige
moduler kan opgaven godt blive helt umulig.

Det skal ikke være for nemt.

Hans

Fra : Johan Andersen

Dato : 23-08-05 23:10

Hans wrote:

> Modulerne skal være ens i timing, ellers får du ganske givet BSOD's i lange
> baner.

Jeg troede at det blot ville køre med de langsomste timings og laveste
frekvens, hvis der er flere forskellige RAM-moduler?

Mvh
Johan

Fra : Hans

Dato : 24-08-05 04:20

Johan Andersen wrote:

> Jeg troede at det blot ville køre med de langsomste timings og laveste
> frekvens, hvis der er flere forskellige RAM-moduler?

Den går ikke. De skal være ens, eller som minimum have nøjagtig den samme
timing. Det er prøvet på Via's K8T800 Pro, ATI's Radeon Xpress 200 samt
nForce4-SLI, og de går ned med et hult drøn, eller bliver ustabile hvis
modulerne ikke er ens.

Hans