Processorkrav til dvd-afspilning?
Fra : M.I

Dato : 23-08-05 13:14

Hej gruppe

Nogen der ved, hvor stor en cpu, man MINIMUM skal have for at spille
dvd-film? Har sat et dvd-drev i en 450 mhz, men den kan ikke følge med.

M.I

Fra : JK

Dato : 23-08-05 15:14

On Tue, 23 Aug 2005 14:14:18 +0200, "M.I" <doe@FJERN@stofanet.dk>
wrote:

>Hej gruppe
>
>Nogen der ved, hvor stor en cpu, man MINIMUM skal have for at spille
>dvd-film? Har sat et dvd-drev i en 450 mhz, men den kan ikke følge med.

6-700 MHz

Men der findes mange grafikkort fra ATI kort (Rage2 f.eks.) med
hardware baseret enkoder, og så kører det bedre.
F.eks. WinDVD understøtter ati.

Man brugte endda et extension kort 'Hollywood Plus'.

Men du skal passe på med moderne grafikkort og en gammel agp 2x port.
Moderne grafikkort kan slet ikke komme i.

Uden hardware dekodning, soft-dekoder du v.hj.a. CPU.

mvh

John

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-08-05 15:47

"M.I" <doe@FJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe
>
> Nogen der ved, hvor stor en cpu, man MINIMUM skal have for at spille
> dvd-film? Har sat et dvd-drev i en 450 mhz, men den kan ikke følge med.

så vidt jeg erindrer kan man snildt afspille DVD (softwareplayers uden
hardwaredekodning) med en Celeron 400 Mhz.
Hvad er det for en cpu du bruger og dvddrev...? Fungerer det fint hvis du
afspiller DVD fra harddisken..?

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-08-05 16:01

"u.m.s [3460]" <upi@[remove]dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hardwaredekodning) med en Celeron 400 Mhz.
> Hvad er det for en cpu du bruger og dvddrev...? Fungerer det fint hvis du

glemte lige - husk at DMA skal være slået til, og jeg mener minimumskravet
for en cpu er omkring PII 266 Mhz.

Fra : M.I

Dato : 23-08-05 16:39

> [...]

> hardwaredekodning) med en Celeron 400 Mhz.
> Hvad er det for en cpu du bruger og dvddrev...? Fungerer det fint hvis du

En pentium 3 500 mhz har jeg nu sat i, men det gjorde ikke rigtig forskel.
Men det gjorde det, da jeg sat skærmopløsningen ned fra 1024x768 til
800x600. Kan det passe, den skal så langt ned, og hvorfor egentlig, når det
ikke ændrer noget på selve dvd-afspilningens opløsning?
Er det så skærmen eller pc'en der ikke kan følge med?

M.I

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-08-05 21:49

> [...]
> det ikke ændrer noget på selve dvd-afspilningens opløsning?
> Er det så skærmen eller pc'en der ikke kan følge med?

Det lyder umiddelbart lidt underligt, og det kan jeg ikke give dig en
forklaring på....

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-08-05 21:57

> [...]
> det ikke ændrer noget på selve dvd-afspilningens opløsning?
> Er det så skærmen eller pc'en der ikke kan følge med?

Glemte lige.. hvilken software DVDplayer bruger du ??
Kan anbefale Powerdvd eller intervideo Windvd.... har du evt. forsøgt med
BSplayer ?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-08-05 15:49

M.I wrote:

> [...]
> 800x600. Kan det passe, den skal så langt ned, og hvorfor egentlig, når det
> ikke ændrer noget på selve dvd-afspilningens opløsning?

Ikke forstået - når du afspiller dvd, transformeres billedet til den
opløsning du har indstillet grafikkortet (og dermed skærmen) til at
bruge. Eller afspiller du via tv-out til et tv?

> Er det så skærmen eller pc'en der ikke kan følge med?

Det lyder nærmere som om, at grafikkortet kunne være skyld i det.
Hvad er det for et?

Fra : M.I

Dato : 24-08-05 17:48

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i:

> Ikke forstået - når du afspiller dvd, transformeres billedet til den
> opløsning du har indstillet grafikkortet (og dermed skærmen) til at bruge.
> Eller afspiller du via tv-out til et tv?

Ok. Jeg afspiller ikke via tv-out, bare på pc'en

> Det lyder nærmere som om, at grafikkortet kunne være skyld i det.
> Hvad er det for et?

Såvidt jeg kan se et Matrox Productiva G100 45MB SGRAM

Hvad kører/kørte I andre af skærmopløsninger på Jeres gamle maskiner, hvis I
kan huske så langt tilbage?

M.I

Fra : M.I

Dato : 24-08-05 17:49

"M.I" <doe@FJERN@stofanet.dk> skrev i:

> Såvidt jeg kan se et Matrox Productiva G100 45MB SGRAM

Et 4 MB SGRAM selvfølgelig.

M.I

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-08-05 18:42

M.I wrote:

> Såvidt jeg kan se et Matrox Productiva G100 45MB SGRAM

Hvis det tilmed er et PCI-kort, så tror jeg at fejlen er fundet.

> Hvad kører/kørte I andre af skærmopløsninger på Jeres gamle maskiner, hvis I
> kan huske så langt tilbage?

1024x768, 32 bit farver - hvilket forøvrigt er max. opløsning ved den
farvedybde for et 4 MB grafikkort.
Har du evt. prøvet at sætte farvedybden ned til 16 bit og opløsningen
til 1024x768? - det kan være, at grafikchippen simpelthen er for
langsom til 32 bit ved den opløsning.

Fra : M.I

Dato : 25-08-05 13:17

> Hvis det tilmed er et PCI-kort, så tror jeg at fejlen er fundet.

Det er integreret grafik

> Har du evt. prøvet at sætte farvedybden ned til 16 bit og opløsningen til
> 1024x768? - det kan være, at grafikchippen simpelthen er for langsom til
> 32 bit ved den opløsning.

Det hjalp også

Tak for hjælp alle indlæg

M.I

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 23-08-05 16:11

M.I wrote:

> Nogen der ved, hvor stor en cpu, man MINIMUM skal have for at spille
> dvd-film? Har sat et dvd-drev i en 450 mhz, men den kan ikke følge med.

AMD K6(-2) er for langsom.
Jeg har ikke hørt om en K6-3'er kan, men den vil nok ligge på grænsen.

Har fint kunnet afspille DVD på en Celeron 300, med et Matrox G400.

Fra : Esben

Dato : 23-08-05 17:20

"Jens C. Hansen" <dsl.175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Har fint kunnet afspille DVD på en Celeron 300, med et Matrox G400.

Jeg fik det først til at køre optimalt med Celeron 300@450 og G400, med
TV-out. Jeg kan ikke huske om det kørte fint uden DVDmax.

--
Esben

Fra : Esben

Dato : 23-08-05 17:20

> [...]
>
> Nogen der ved, hvor stor en cpu, man MINIMUM skal have for at spille
> dvd-film? Har sat et dvd-drev i en 450 mhz, men den kan ikke følge med.

Hvilket grafikkort og OS er der tale om?

--
Esben