Underligt usb2 problem.
Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 21:59

Mit bundkort (Asus P4B533E) er forsynet med 4 usb2 porte men jeg kan ikke
rigtigt få dem til at virke ordenligt.

Har også 2 stk usb2 hubs og 3 stk externe HD (usb2) og 1 stk HD (firewire).

Mus og keyboard bruger ps2 stik.

Sådan her er det forbundet.

En usb2 hub i usb2 port 1 hvor der er tilsluttet en scanner og en
docking-station til pda, 2 usb2 porte fri.

Canon ip4000 printer i usb2 port 2.

En usb2 hub i usb2 port 3 hvor der er tilsluttet de 3 stk xterne HD, 1 usb2
port fri.

Til sidst en løs usb2 ledning i usb2 port 4 til andre ting.

Det her fungerer ikke rigtigt, den kan kun se 2 af de 3 stk xterne HD og
printeren kommer frem som ukendt enhed.

Hvis man så tager usb2 kablet fra printeren ud og sætter det i igen kommer
den frem med det rigtige navn i enhedshåndtering men den ene xterne HD vil
ikke kommer frem.

Det skal også lige siges at hvis man genstarter maskinen er problemerne der
igen med printer og HD.

Nu har jeg gjort sådan.

Har flyttet usb2 printer kablet til en ledig usb2 port i usb2 huben som
sidder i usb2 port 1.

Jeg har så flyttet usb2 huben fra usb2 port 1 til den ledige usb2 port i
usb2 huben som sidder i usb2 port 3.

Nu virket det, det syntes jeg er en Storm P løsning, hvorfor vil det ikke
virke på den anden måde da jeg syntes det er den korekte måde at forbinde
det på.

Nogle ide'er.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : MadHatter

Dato : 16-08-05 22:38

On Tue, 16 Aug 2005 22:59:23 +0200, "kimila" <kimila snabel a mail dot
dk> wrote:

>Mit bundkort (Asus P4B533E) er forsynet med 4 usb2 porte men jeg kan ikke
>rigtigt få dem til at virke ordenligt.

Svært at gennemskue din opsætning, men jeg vil gætte på at enhederne
trækker mere strøm end portene tillader....

En usb-rodhub kan efter standarden levere 500 mA - Hvis enhederne
tilsammen trækker mere end det, lukkes enhederne ned en-efter-en
indtil der samlet trækkes mindre end 500 mA...

Du kan checke hvor meget strøm der trækkes i 'Enhedshåndtering' under
'Egenskaber for USB-rodhub'...

Angående de externe usb hubber, så er den slags (med eller uden
ekstern strømforsyning) et kapitel for sig. De fungerer ikke altid som
man forestiller sig....

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 18:10

> Svært at gennemskue din opsætning, men jeg vil gætte på at enhederne
> trækker mere strøm end portene tillader....

Jeg prøver lige sådan her.

I port 1 sidder en hub hvor der sidder en scanner og en dockstation til pda,
2 frie porte i denne hub.

I port 2 en printer.

I port 3 sidder en hub hvor der sidder 3 xterne harddiske.

I port 4 en løs ledning til andre ting.

Det forstås måske bedre sådan.

Det virker bare ikke på den måde, det står beskrevet i mit første indlæg,
håber man kan tyde det.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : MadHatter

Dato : 17-08-05 21:35

On Wed, 17 Aug 2005 19:10:16 +0200, "kimila" <kimila snabel a mail dot
dk> wrote:

>Jeg prøver lige sådan her.

Som jeg forstår det fungerer enhederne enkeltvis i computerens porte -
Men når de kombineres i en extern hub går det galt ??

Er hubben med extern strømforsyning ?

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 22:58

> Som jeg forstår det fungerer enhederne enkeltvis i computerens porte -
> Men når de kombineres i en extern hub går det galt ??
>
> Er hubben med extern strømforsyning ?

Begge huber er med extern strømforsyning.

Hvis de 2 hubs sidder som skrevet, som man normal vil sætte den virker den
hub der sidder i port 1 ikke og printer kommer ud med ukendt enhed og kun 2
af de 3 HD virker.

Hvis jeg så tager den hub hvor scanner og dockstation sidder og flyttet den
til den anden hub (3xHD) i den port der er ledig og flytter printer til
enledig port i huben hvor scanner og dockstation sidder, ja så virker det
hele.

Men det er vel ikke den rigtige måde at forbinde dem på.

Hver hub skal vel sidde i hver sin port i pc'erens usb2 porte, men så virker
det bare ikke.

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : MadHatter

Dato : 18-08-05 09:16

n Wed, 17 Aug 2005 23:57:55 +0200, "kimila" <kimila snabel a mail dot
dk> wrote:

>Men det er vel ikke den rigtige måde at forbinde dem på.
>
>Hver hub skal vel sidde i hver sin port i pc'erens usb2 porte, men så virker
>det bare ikke.

Det er korrekt - Hvert USB stik (eller rettere usb-rodhub på
bundkortet) har en båndbredde på 480/sek MBit som de tilsluttede
enheder skal dele..

Så du bør fordele enhederne på så mange usb-stik som muligt...

Kan ikke lige gennemskue, hvor det går galt for dig. Måske er de
eksterne hub'er syge ?! Måske tåler de ikke en kombination af hurtige
USB2 enheder og langsomme USB1 enheder..

Forslag:

Lad være med at spilde mere tid på de eksterne hub'er.

Købe et, eller måske to, pci USB2 indstikskort. De koster ikke
alverden, og det er en langt bedre løsning.