RAM - hvad betyder pins?
Fra : Belial

Dato : 16-08-05 17:39

Jeg har at der ved RAM nogen gange står 184 pins eller 200 pins. Hvad
betyder det, og udgør det en stor forskel? Har det noget at sige ift.
bundkortet?

Jeg står i øvrigt og skal købe 1024 MB ram. Vil gerne købe Kingston men de
er røget en smule op i pris. Kan det gå an at købe Elixir ram? Der er 200
kroner at spare, så hvis de er lige gode, så er jeg jo ikke i tvivl...

--
/Flemming
www.scavenger.name

Fra : Fjollefrans

Dato : 16-08-05 17:50

> [...]
> er røget en smule op i pris. Kan det gå an at købe Elixir ram? Der er 200
> kroner at spare, så hvis de er lige gode, så er jeg jo ikke i tvivl...

det har meget at sige, antal pins er antal ben på rammodulerne, et 184 pins
modul vil ikke passe i et bundkort der vil ha' 200 pins ram.
du skal også lige huske detaljer som frekvens etc.

Fra : Belial

Dato : 16-08-05 17:50

> det har meget at sige, antal pins er antal ben på rammodulerne, et 184
> pins modul vil ikke passe i et bundkort der vil ha' 200 pins ram.
> du skal også lige huske detaljer som frekvens etc.

Okay... frekvens... hvad vil det sige?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-08-05 17:55

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er røget en smule op i pris. Kan det gå an at købe Elixir ram? Der er 200
> kroner at spare, så hvis de er lige gode, så er jeg jo ikke i tvivl...

Pins er vel nærmest lig med kontaktpunkter. Så du kan ikke bruge 184 pins i
et mb som har 200 pins porte og omvendt.
Jeg har gennem årene købt masser af ram, og udgangspunktet er normalt det
billigste. Ikke en eneste gang, har jeg haft problemer med det. Elixir ram
har jeg brugt flere gange, og har p.t. også sådan en stang selv.
Men jeg har også haft købt no name ram uden problemer.

Kurt

Fra : Belial

Dato : 16-08-05 18:29

> Pins er vel nærmest lig med kontaktpunkter. Så du kan ikke bruge 184 pins
> et mb som har 200 pins porte og omvendt.

Men hvordan kan man se om et MB har 184 pins porte? Jeg har kig på dette MB
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310568 men der står ikke
noget om pins porte.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-08-05 20:54

Belial wrote:
> Men hvordan kan man se om et MB har 184 pins porte? Jeg har
> kig på dette MB
> http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310568 men der
> står ikke noget om pins porte.

Der står følgende omkring RAM på dette bundkort:
<citat start>
RAM Teknologi DDR SDRAM

RAM Typer
PC2100 (DDR266)
PC2700 (DDR333)
PC3200 (DDR400)

RAM Max
2 GB @ PC2100 (DDR266)
2 GB @ PC2700 (DDR333)
2 GB @ PC3200 (DDR400)

RAM Slots
3 stk @ PC2100 (DDR266)
3 stk @ PC2700 (DDR333)
3 stk @ PC3200 (DDR400)

Single Channel DDR Ja

Dual Channel DDR Nej
<citat slut>

DDR RAM benytter 184pins og så bør du købe PC3200 / 400MHz RAM.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Belial

Dato : 16-08-05 23:00

> DDR RAM benytter 184pins og så bør du købe PC3200 / 400MHz RAM.

Super. Tak for hjælpen til alle.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 16-08-05 18:03

Belial wrote:
> Jeg har at der ved RAM nogen gange står 184 pins eller 200 pins. Hvad
> betyder det, og udgør det en stor forskel? Har det noget at sige ift.
> bundkortet?

Ja - det afgør, hvilke moduler du kan sætte i dit bundkort.
200 pins = DDR-RAM til bærbare.
184 pins = DDR-RAM
168 pins = SD-RAM eller evt. EDO-RAM*
144 pins = SD-RAM til bærbare.

* = der findes moduler med EDO-RAM og 168 pins, men de er sjældne.