PCI vs PCI-e (performance)
Fra : Sven

Dato : 15-08-05 20:40

Hej.
Mit onboard netkort på ASUS A8N-SLI kan ikke lide jeg overclocker, så jeg
har sat et "gammeldags" PCI-netkort i. Men da jeg allerede bruger de 2 andre
PCI-slots (Silikon RAID og SB Audigy 2), tænke jeg på, om jeg vil vinde
noget performance samlet set ved at købe et PCI-e netkort?

Sven

Fra : Morten L

Dato : 15-08-05 20:51

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre PCI-slots (Silikon RAID og SB Audigy 2), tænke jeg på, om jeg vil
> vinde noget performance samlet set ved at købe et PCI-e netkort?

Ikke så længe du ikke påtænker at køre gigabit ved maks hastighed - og det
er der alligevel mig bekendt ingen almindelige bundkort der kan.

/Morten

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 15-08-05 21:33

"Sven" <nogen@med.ca> writes:

> Hej.
> Mit onboard netkort på ASUS A8N-SLI kan ikke lide jeg overclocker, så jeg
> har sat et "gammeldags" PCI-netkort i.

Kan du ikke forklare lidt nærmere, hvad du gør og hvilket problem du ser?

> Men da jeg allerede bruger de 2 andre
> PCI-slots (Silikon RAID og SB Audigy 2), tænke jeg på, om jeg vil vinde
> noget performance samlet set ved at købe et PCI-e netkort?

PCI-e netkortene har generelt en lidt højere ydelse og giver en lidt
lavere CPU belastning end et normalt PCI GbE netkort.

Det skal dog også med til regnestykket at der kan være _meget_ stor
forskel på CPU belastningen mellem GbE PCI kort.

Specielt er de RTLxxxx baserede kort slemme til at lægge beslag på
CPU'en, idet de har lidt/ingen onboard intelligens (det er NE2000
kloner opgraderet fra 10Mbit/s til 1Gbit/s).

Kig hellere på f.eks. 3Com eller Intel's GbE kort.

Kai