Printerproblemer
Fra : Kert Rats

Dato : 14-08-05 06:25

Nedenfor har jeg skrevet en længere problem-forklaring - hold ud

Min Epson Stylus Photo gik død efter at have fået nye blækpatron fra
Inkclub.com - den rigtige patron, jeg har tjekket!
Min gamle printer, en OKI OL 410, satte jeg til min pc i stedet for Epson.
Men den ville sgu heller ikke.
Jeg får meddelelse om, at "Dokumentet udskrives ikke". Så det er måske ikke
den nye patron, der er fejlkilden?

Jeg har prøvet alt i Fejlfinding, også at sætte flueben i "Fejlfinding skal
undersøge indstillingerne på computeren".
Bl.a. kan jeg ikke udskrive fra en kommandoprompt.

Min OKI-printer vil dog godt udskrive en testside - den har en knap for
sådan en udskrivning, som virker også når printeren ikke er tilsluttet
pc'en. Så OKI kan rent faktisk godt printe!

Nuvel, jeg tilsluttede derefter OKI'en med et nyt printerkabel - samme
resultat: Ingen udskrift og samme fejlmeddelelse som før.

Jeg har tjekket printerporten, LPT1, og begge printere er tilsluttet denne
porte. Men under Kontrolpanel, Administration, Computeradministration,
Enhedshåndtering, Porte (COM & LPT) er der kun installeret en COM 1-port.
LPT1 er IKKE installeret! Underligt, synes jeg.

Under fejlfinding bliver jeg på et tidspunkt spurgt, om porten fungerer. Nu
er porten jo ikke installeret, så det prøver jeg iht. følgende råd: "Klik
på Printere og anden hardware, og klik derefter på Tilføj hardware under Se
også."
Men der er sgu ikke noget hos mig, der hedder sådan. Jeg har Tilføj ny
hardware", hvilket kun installerer printeren - men ikke porten LPT1. Og jeg
har "Printere og faxenheder, men her er der ikke noget " Tilføj hardware"
under punktet "Se også".
Jeg har prøvet mig frem med alt, men uden resultat. LPT1 vil bare ikke
installeres.

Fejlfinding konkluderer: Fejlfinding kan ikke løse problemet.

Førhen kunne jeg jo snildt printe, så spørger mig selv om, hvad pokker der
er sket med min pc??

Nuvel: Jeg tror, at det er selve printerstikket på pc'en, der er gået død -
eller noget af den bagvedliggende hardware, der er stået af. Og så må jeg
vel henvende mig til forretningen, hvor jeg købte min pc og få den repareret
der.

Jeg håber dog, at I har et par råd om løsning af mit problem, inden jeg
fragter "dyret" til reparation.

Den eller de, som kan løse mit problem, vil jeg efterfølgende betitle:
Printereksperter i topklasse.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Bedste hilsner

Kert Rats

PS: Jeg kører på en 5 mdr. gammel pc med Windows XP Pro SP2, 1 Gb ram

Fra : Mads

Dato : 14-08-05 10:49

On Sun, 14 Aug 2005 07:25:00 +0200, "Kert Rats" <stendod@gravklar.dk>
wrote:

> [...]
>Enhedshåndtering, Porte (COM & LPT) er der kun installeret en COM 1-port.
>LPT1 er IKKE installeret! Underligt, synes jeg.

Tjek i BIOS om printerporten (parallel porten) skulle være slået fra
eller om den er sat til noget andet end standarden.
Jeg har før set at visse BIOS indstillinger kan ændre sig af sig
selv, men det kunne jo også være en der har lavet en spøg
med dig.

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Kert Rats

Dato : 15-08-05 00:50

"Mads" <Mads@invalid.post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har før set at visse BIOS indstillinger kan ændre sig af sig
> selv, men det kunne jo også være en der har lavet en spøg

Fejlen var ganske rigtigt i BIOS'en.
Tusind tak for det råd, Mr. printer- og BIOS-ekspert! - nu virker begge mine
printere igen.

Venligst

Kert Rats