Ny PC, hvad skal jeg købe?
Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-05 12:32

Min gamle computer+TFT-skærm er desværre blevet stjålet, derfor skal
jeg anskaffe nyt. Mine ønsker er:

- Den SKAL være lydsvag - specielt blæseren, at den engang imellem
siger noget ved brug (fx diske) er knap så vigtigt, men den vedvarende
støj fra blæseren skal være lav.

- Det må meget gerne være en mini PC. Har kigget på shuttle, som
tiltaler mig design og størrelsesmæssigt.

I brug prioriteres:
- Den skal kunne bruges til TV-kiggeri + HD-recording. Jeg skal altså
have et rimeligt fornuftigt TV-kort (incl software) med.
- Diske skal være så store som muligt indenfor et rimeligt priseleje,
hvilket vist betyder omkring 200-250 GB for tiden.
- Udover TV-kiggeri vil den kun blive benyttet til alm.
2-D-programmer. Udover skak (Fritz 8) spiller jeg ikke. Bruger dog ind
imellem lidt billedbehandling (digitalfoto).
- Den skal selvfølgelig kunne kobles på mit lokalnet trådløst eller
RJ45.
- Jeg regner med at putte 1 GB RAM i. Er der stor forskel på mærkevare
Ram og andet?
- CPU: Jeg regner med en Intel P4 3,0 GHz som det fornuftigste
kompromis mellem pris og kvalitet. Til skakberegninger er det ikke
helt uden betydning hvor kraftig CPU'en er. Jeg er åben overfor andre
forslag.
- Grafik: Jeg regner med at en onboard-grafikkort er ok.

Maskinen kommer overvejende til at køre WinXP, men jeg vil gerne kunne
boote op i en Linux også, så windowsspecifik hardware er ikke
ønskværdigt. Det går dog nok med TV-kortet.

Jeg kigget på følgende:
http://www.foeniks-computer.dk/acont.asp?objtype=systems&func=showdetail&id=852761&ilanguage=dansk&menuitem=
som jeg regner med at bestykke med
- Intel P4 3000MHz 800 1MB LGA775
- 1GB DDR Ram PC3200 1. Part (2x512MB)
- 200GB Maxtor 7200rpm 8MB SATA
- 16x Samsung DVD/RW Dual Layer Sort
- Shuttle P4 SB83G5 (S-775)
- Terratec Cinergy 600 TV/Video Redigering

Er kabinettet (Shuttle X-PC SB83G5 ) et overkill til det jeg putter i
det? Hvad med Raid-delen, den kan vel kun bruges, hvis jeg sætter to
diske i?

Totalcomputer har samme kabinet i denne bestykning:
http://www.totalcomputer.dk/scripts/prodView.asp?idproduct=854 men
det er vist noget dyrere, selvom jeg godt er klar over at Geil Rammen
er en del af den højere pris.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : kk

Dato : 13-08-05 17:42

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.totalcomputer.dk/scripts/prodView.asp?idproduct=854 men
> det er vist noget dyrere, selvom jeg godt er klar over at Geil Rammen

Jeg tør næsten ikke sige det, men de krav du stiller, opfyldes fuldt ud, og
lidt mere til, af de Medion PC'er som Aldi lejlighedsvis har på tilbud. Den
koster ca. 8000,- og har også den software som du skal bruge i.h.t din
beskrivelse.
Jeg har selv e og er særdeles tilfreds.
Bruger den ligeledes omtrent som du har til hensigt.
God jagt
mvh
kk

Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-05 18:24

On Sat, 13 Aug 2005 18:41:56 +0200, "kk" <kru@nospammail.dk> wrote:

>Jeg tør næsten ikke sige det, men de krav du stiller, opfyldes fuldt ud, og
>lidt mere til, af de Medion PC'er som Aldi lejlighedsvis har på tilbud.

Er de virkeligt støjsvage nok til at kunne stå i stuen uden konen
brokker sig (det var et retorisk spørgsmål - det er de ikke)?

Desuden er 8000,- mere end det ser ud til min konfiguration koster, og
de ekstrafeatures Medion PC'erne har i forhold til den konfiguratiion
jeg har sat op, har jeg intet at bruge til.

Fra : kk

Dato : 13-08-05 18:57

> [...]
> --
> Robert Piil
>
>Ok, det var kun et forslag til overvejelse.
mvh
kk

Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-05 19:16

On Sat, 13 Aug 2005 19:56:38 +0200, "kk" <kru@nospammail.dk> wrote:

> [...]

...og tak for det, men det er ikke lige Medion jeg går efter.

Derimod kunne jeg godt tænke mig at høre om praktiske erfaringer fra
folk med shuttle-X-maskiner. Er de virkeligt så lydsvage som der siges
i tests rundt omkring - også efter nogen tid?

Andre forslag er selvfølgelig velkomne, men det er altså et krav at
den kan stå i stuen, selvom konen er sart mht. vedvarende støj.

Fra : Jakob

Dato : 13-08-05 19:24

In article <42fe38f3$0$22533$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
piil@nospam.dk says...

> Andre forslag er selvfølgelig velkomne, men det er altså et krav at
> den kan stå i stuen, selvom konen er sart mht. vedvarende støj.

Jeg har tilfældigvis et gammelt alt om data (marts iår) og her er en
test af barebonemaskiner/kabinetter. Det der får mest ros er Aopen EY855
da det er lavet med et bundkort til pentium M processor og derfor
udvikler meget lidt varme.

Aopen EA65-IIa får også ros for lavt støjniveau.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-05 22:39

On Sat, 13 Aug 2005 20:24:24 +0200, Jakob <no@mail.com> wrote:

>Aopen EA65-IIa får også ros for lavt støjniveau.

Står der i testen hvilke dele den er sat op med?
Ved du om der er køler med i barebonen?

Fra : michael bs

Dato : 13-08-05 21:11

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse >
> Jeg kigget på følgende:
> http://www.foeniks-computer.dk/acont.asp?objtype=systems&func=showdetail&id=852761&ilanguage=dansk&menuitem=

Jeg vil bare advare dig mod denne butiks serviceniveau. Har selv dårlige
erfaringer og prøv at søge på google og grupper og se hvad andre har sagt.
fx:
http://groups.google.dk/groups?q=f%C3%B8niks%20computer&hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2005-09,GGLD:en&sa=N&tab=wg

bare et godt råd.

mvh Michael

Fra : Robert Piil

Dato : 13-08-05 21:55

On Sat, 13 Aug 2005 22:10:54 +0200, "michael bs"
<michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote:

>http://groups.google.dk/groups?q=f%C3%B8niks%20computer&hl=da&lr=&rls=GGLD,GGLD:2005-09,GGLD:en&sa=N&tab=wg

Tak, de får godtnok ikke meget ros.

Nogen der kender andre forretninger der forhandler shuttle til
nogenlunde samme pris?