Kan ikke se ny ram klods
Fra : MN

Dato : 08-08-05 10:44

Hej
Har lige sat 512mb ram i pc(med win xp).
Den havde i forvejen 128mb.
Jeg har tjekket at det er det samme ram (133mhz, cl3, sdram), men når jeg
under kontrolpanel står der stadig kun 128mb ram??
Har genstartet.
mvh
malene

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 11:17

"MN" <waterroad@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har tjekket at det er det samme ram (133mhz, cl3, sdram), men når jeg
> under kontrolpanel står der stadig kun 128mb ram??

Kan være at dit bundkort ikke understøtter 512mb ram i en klods

Fra : Erling Simonsen

Dato : 08-08-05 11:25

MN skrev:
> [...]
> Jeg har tjekket at det er det samme ram (133mhz, cl3, sdram), men når jeg
> under kontrolpanel står der stadig kun 128mb ram??

Hej.
Prøv at tage den gamle ramklods ud og se om din pc så opdaterer
din ram til 512 mb.
Hvis ikke, er ramklodsen måske ikke sat helt i bundkortet som det skal.
mvh
Erling Simonsen
--
www.oz1eee.dk

Fra : Kyllerylle

Dato : 08-08-05 12:28

Er ikke ikkert at den kan tage doublesided/singlesided ramklodser, alt efter
hvad slags du har puttet i.
Prøv at tage 128èren ud og se om maskinen booter med 512éren

/Peter.

Fra : JK

Dato : 08-08-05 14:07

On Mon, 8 Aug 2005 11:43:31 +0200, "MN" <waterroad@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Jeg har tjekket at det er det samme ram (133mhz, cl3, sdram), men når jeg
>under kontrolpanel står der stadig kun 128mb ram??

Ret få bundkort tager 512 Mb klodser i 1 stk. modul. Håber for dig, at
du kan den returneret.

Men det er endnu mere speget end det !

Er det en ældre PC skal den også have low density moduler, for ikke at
tælle dem op med halvdelen. Eksempel: du sætter en 256 Mb high density
klods i, maskinen detekterer den som en 128 og du har ialt 128 + 128
og ikke 128 + 256. Dette er også slemt !

Low density moduler kan fås, men de er dyrere end alm. moduler.

Se eksempelvist compumails side:

http://www.compumail.dk/varegruppe.php?gruppe_id=218&gruppenavn=SD-Ram&type=hardware

De har en 256 Mb sdram med 16 chips til 469,-

en almindelig koster kun 329 (269).

På brugtmarkedet er det næsten værre: folk ved ikke, om de sælger high
eller low density ram.

ECC (register) ram må du naturligvis heller ikke sætte i. Mange på
brugt markedet sælger dem uden at fortælle, at det er ECC ram (bruges
kun i servere, og de færreste bundkort accepterer dem).

mvh

John