Computer går ned, når der sættes mere RAM ~
Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-08-05 19:53

Min computer har 2 slots til RAM. Indtil nu har jeg haft en klods PC2100 256
MB siddende. Har fået fat i 2x256 MB PC2100 RAM. D.v.s. nu har jeg 3 klodser
PC2100 256 MB klodser.

Min computer kører fint med alle 3 klodser alene, men så snart jeg putter to
i (og får 512 MB), bliver computeren meget ustabil og smider sig om med
fejlmedelelser. Bl.a. at driveren til grafikkort ikke virker og at
programmer ikke svarer. De to nye klodser jeg har købt er ens, men jeg har
alligevel prøvet alle kombinationer, d.v.s. 1+2, 1+3 og 2+3. Har også prøvet
at bytte rundt på dem i de to slots.

Computeren er opgivet til at kunne køre 2x1GB PC2100.

Hvad kan være galt?

vh
Michael Kristensen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-08-05 20:02

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> ustabil og smider sig om med fejlmedelelser. Bl.a. at driveren
> til grafikkort ikke virker og at programmer ikke svarer.

Prøv at sæt alle RAM klodserne i og test med www.memtest.org,
fejler den så test hver enkelt klod til du finder den defekte.
Hvilket bundkort har du?
- Enkelte ECS bundkort har haft problemer med mere end 1 klods
RAM.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 06-08-05 20:27

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Prøv at sæt alle RAM klodserne i og test med www.memtest.org,
> fejler den så test hver enkelt klod til du finder den defekte.

Læs dog hvad det er du svarer på.

--
Lars Fragstrup

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-08-05 22:03

Lars Fragstrup wrote:

> Læs dog hvad det er du svarer på.

Kan du være lidt mere præcis? Michael brokker sig ikke over mit
svar!

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-08-05 20:29

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at sæt alle RAM klodserne i og test med www.memtest.org,
> fejler den så test hver enkelt klod til du finder den defekte.

Det vil jeg prøve.

> Hvilket bundkort har du?
Computeren er en Shuttle Barebone SK41G. Syntes at have set et eller andet
sted, at det er soltek, der leverer bundkort til Shuttle.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-08-05 22:12

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> writes:

> Kan du være lidt mere præcis? Michael brokker sig ikke over mit svar!

Den oprindelige poster har netop skrevet at de enkelte RAM klodser
virker hver for sig --> sandsynligvis er de alle OK, mens at
hovedkortet har et (timing) problem når der kommer to RAM klodser i.

Men, det skader absolut ikke at checke modulerne med memtest86.
Passerer alle tre klodser memtest86, peger det yderliger over mod
hovedkortet.

Forslag: Prøv at gå ind i BIOSen og slå memory timing væk fra 'auto'
og over til manuelt, og så skrue _ned_ for hastigheden på RAM'en og se
om det hjælper.

Kai

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-08-05 22:28

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Men, det skader absolut ikke at checke modulerne med memtest86.

Når jeg ved at fejlene skyldes RAM, så tester jeg altid rammene i
mange timer (min. 24) ...

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-08-05 22:57

> Prøv at sæt alle RAM klodserne i og test med www.memtest.org,

Jeg har et problem, da jeg ikke har et diskettedrev. Kan man sætte bios op
til at starte på USB nøgle?

vh
Michael Kristensen

Fra : Flemming Joensson (9~

Dato : 07-08-05 07:32

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in

> Jeg har et problem, da jeg ikke har et diskettedrev. Kan man sætte
> bios op til at starte på USB nøgle?

Du kan på ovenstående adresse også hente et lillebitte iso med programmet
på. Det brænder du på en CD (evt. CD-RW) og starter fra den (det kan du
helt sikkert opsætte i din BIOS).

/Flemming
--
Skift .invalid ud med .org i min mailadresse for at sende mig en mail.

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-08-05 23:12

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> writes:

> Jeg har et problem, da jeg ikke har et diskettedrev. Kan man sætte bios op
> til at starte på USB nøgle?

Har du ikke et CD-drev som du kan boote fra (evt midlertidigt)?

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 20:04

Kan ikke komme med noge løsning til dit prob.
Det ville være en god ide at fortælle hvilket mobo du har. derved er der
større sandsynlighed for at folk kan hjælpe

Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-08-05 20:31

> Kan ikke komme med noge løsning til dit prob.
> Det ville være en god ide at fortælle hvilket mobo du har. derved er der
> større sandsynlighed for at folk kan hjælpe

Computeren er en Shuttle SK41G barebone. Mener det er Soltek, der leverer
bundkort til Shuttle.
Der sidder en 900 MHz Athlon cpu, seagate baracuda 40 GB harddisk,
grafikkort baseret på 9200se chippen. Netkort, lydkort m.m. er integreret på
bundkortet.

Fra : Ole Geisler

Dato : 08-08-05 22:09

On Sat, 6 Aug 2005 21:31:04 +0200, "Michael Kristensen"
<mbk112@hotmail.com> wrote:

>bundkort til Shuttle.
>Der sidder en 900 MHz Athlon cpu, seagate baracuda 40 GB harddisk,
>grafikkort baseret på 9200se chippen. Netkort, lydkort m.m. er integreret på
>bundkortet.

Har lige haft 2 hvor MB var def. det var døde "lytter" - efter
udskitning kørte de som en drøm.

kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.