Gøre harddiske til S-ATA?
Fra : Årslev

Dato : 04-08-05 17:34

Jeg har to Seagate Barracuda IV harddiske på 80 og 120Gb.
Jeg har ikke så meget forstand på S-ATA, men det er vidst en del hurtigere
end ATA, så jeg ville høre om man kan få en konverter som kan gøre mine
harddiske til S-ATA?

Noget der minder om dette: http://www.addonics.com/products/io/ide_sata.asp

Fra : Hans

Dato : 04-08-05 17:41

Årslev wrote:
> [...]
> Jeg har ikke så meget forstand på S-ATA, men det er vidst en del
> hurtigere end ATA, så jeg ville høre om man kan få en konverter som

Dine diske bliver ikke hurtigere at at køre SATA, med mindre de sidder på en
ATA33 eller 66 controller, men emnet har været oppe og vende i den rigtige
gruppe:

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-08-05 17:41

"Årslev" <SLETDETTEmaagevej62tv@galnet.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har to Seagate Barracuda IV harddiske på 80 og 120Gb.
> Jeg har ikke så meget forstand på S-ATA, men det er vidst en del
> hurtigere end ATA,

Ja SATA har større båndbredde ud til disken, men disken udnytter ikke
engang den fulde båndbredde for PATA-100.

> så jeg ville høre om man kan få en konverter som
> kan gøre mine harddiske til S-ATA?

Det kan man, men det vil ikke gøre dine diske hurtigere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-08-05 17:04

"Årslev" <SLETDETTEmaagevej62tv@galnet.dk> skrev

> [...]
> end ATA, så jeg ville høre om man kan få en konverter som kan gøre mine

Nej, det kan du ikke. Køb nye diske samt bundkort/controller i stedet,
priserne er jo efterhånden langt nede. Men kig også på, om dit system i det
hele taget kan drage fordel af nye, hurtige diske. Hvis du virkelig har
behov for hurtige diske, så skal du også have en CPU/BUS/RAM struktur som
kan nå at behandle den datamængde, eller har du ingen fordel af hurtige
diske. Tingene skal passe sammen, eller flytter du bare flaskehalsen......

Claus