/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Harddisk med posten.
Fra : Søren Blom


Dato : 31-07-05 13:59

Måske et lidt OT spørgsmål, men er det forsvarligt at sende en harddisk med
postvæsnet?

Der er ikke nogen på de to pågældende diske, men jeg har to harddisken jeg
gerne skulle have fra Århus til Bramming og jeg gider ikke selv køre ned med
dem, så kan jeg sende dem og regne med at de stadig virker når de kommer
frem?

Det er gamle men funktionelle diske, værdien af dem er noget nær nul, men
derfor behøver de ikke at gå tabt på den tur, da der er en modtager som godt
kan bruge dem.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



 
 
Claus Tersgov (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 31-07-05 14:10


"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev

> Måske et lidt OT spørgsmål, men er det forsvarligt at sende en harddisk
med
> postvæsnet?

Ja, hvis du pakker den rigtigt ind!

Jeg har sendt tonsvis af diske og har endnu aldrig oplevet problemer
overhovedet.

En harddisk er altå rimelig solid, og hvis man ikke kan sende dem med
posten, hvordan i alverden skulle de så kunne komme rundt i verden?

Claus



Søren Blom (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Søren Blom


Dato : 31-07-05 16:18

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev
>
> Ja, hvis du pakker den rigtigt ind!
>
> Jeg har sendt tonsvis af diske og har endnu aldrig oplevet problemer
> overhovedet.
>
> En harddisk er altå rimelig solid, og hvis man ikke kan sende dem med
> posten, hvordan i alverden skulle de så kunne komme rundt i verden?
>

Ja, det er jo lidt af et spørgsmål, men jeg tænker mere på stød de får
undervejs osv. Men jeg prøver at pakke dem godt ind (så bliver søndagsavisen
brugt til noget fornuftigt imorgen) og får dem sendt afsted.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



Mads (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 31-07-05 16:50

On Sun, 31 Jul 2005 17:18:03 +0200, "Søren Blom" <soren@blom.dk>
wrote:

>Ja, det er jo lidt af et spørgsmål, men jeg tænker mere på stød de får
>undervejs osv. Men jeg prøver at pakke dem godt ind (så bliver søndagsavisen
>brugt til noget fornuftigt imorgen) og får dem sendt afsted.

Når disken ikke får strøm er læse/skrive hovederne kørt i
parkeringsposition og disken kan da tåle en påvirkning på
ca 3 G. Det svarer til at du taber den på gulvet fra 1 meters
højde ( uden beskyttende indpakning )

Stød og slag er først farlige når disken kører og læsehovederne
er kørt i stilling inde over disken med kun nogen få hundrededele
af en milimeter luft imellem. Så skal der kun et lille bump til før
det går galt.

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Madsen (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 31-07-05 17:59

Mads wrote:
> On Sun, 31 Jul 2005 17:18:03 +0200, "Søren Blom" <soren@blom.dk>
> wrote:
>
>> Ja, det er jo lidt af et spørgsmål, men jeg tænker mere på stød de
>> får undervejs osv. Men jeg prøver at pakke dem godt ind (så bliver
>> søndagsavisen brugt til noget fornuftigt imorgen) og får dem sendt
>> afsted.
>
> Når disken ikke får strøm er læse/skrive hovederne kørt i
> parkeringsposition og disken kan da tåle en påvirkning på
> ca 3 G.

Det er heldigvis en støre påvirkning en HD kan tåle.
Klip fra Maxtor på en Diamondmax plus 9:

Shock

Operating Mechanical Shock 2ms (G) 60

Non-operating Mechanical Shock 2ms (G) 300

Hele Datablad:
http://maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_sheets/diamondmax_plus_9_data_sheet.pdf

>Det svarer til at du taber den på gulvet fra 1 meters
> højde ( uden beskyttende indpakning )

Det er ikke rigtigt, hvor stor en påvirkning den bliver udsat for afhænger
af hvilket materiale gulvet er lavet af, men hvis den kun får en påvirkning
på 3G må du have lagt en skumgummi madras på dit gulv som den rammer.

>
> Stød og slag er først farlige når disken kører og læsehovederne
> er kørt i stilling inde over disken med kun nogen få hundrededele
> af en milimeter luft imellem. Så skal der kun et lille bump til før
> det går galt.

Som du kan se på data kan den tåle en faktor 5 mere når den ikke køre.

Parkering foregår svjv inde på selve skiven, dog på et bestemt sted, om der
i de nyere HD er lavet en anordning som hæver hovedet over skiven ved jeg
ikke, men de diske jeg har adskilt parkere hovederne på et spor inde ved
centrum på selve disken.

--
Hilsen Madsen



Jens C. Hansen (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 31-07-05 18:06

Mads wrote:
>
> Når disken ikke får strøm er læse/skrive hovederne kørt i
> parkeringsposition og disken kan da tåle en påvirkning på
> ca 3 G. Det svarer til at du taber den på gulvet fra 1 meters
> højde ( uden beskyttende indpakning )

Hvordan har du regnet det ud?

Claus Tersgov (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 31-07-05 16:51


"Søren Blom" <soren@blom.dk> skrev

> Ja, det er jo lidt af et spørgsmål, men jeg tænker mere på stød de får
> undervejs osv. Men jeg prøver at pakke dem godt ind (så bliver
søndagsavisen
> brugt til noget fornuftigt imorgen) og får dem sendt afsted.

Når den er slukket, så er hovedet parkeret, og så skal der altså en hel del
til at ødelægge den. Men avispapir rundt om er altså ikke nok. Du må finde
noget skumgummi at vikle rundt om den, evt noget af den slags, der ligger i
bundkortæskerne. Alternativt kan du krølle en masse avissider eller reklamer
sammen til kugler og så lægger den på dem, så der er kugler godt rundt om
den. Pak den så ind i avispapir og brug godt med tape. Læg den så i en kasse
også med de samme aviskugler, sådan at hjørnerne i kassen ikke berører
disken. Sammelkrøllede aviser er rigtig gode, fordi de giver efter og
optager stødet. Det er faktisk det allervigtigste, når man sender noget med
posten, nemlig at der er god afstand ud til hjørnerne. På den måde vil
hjørnerne og kanterne give efter og således optage kræfterne fra stødet,
hvis de smider med pakkerne. Sørg også for, at den ikke kan ligge og rasler
rundt i kassen.

Brug gerne masse af tape til at lukke pakken, så der ikke er nogle åbne
lommer, de kan få fingrene ind i.

Det handler udelukkende om at tænke sig om. Jeg sender pakker hver eneste
uge, og jeg har 7-9-13 *aldrig* oplevet een eneste skade hos postvæsnet!

Alt kan pakkes fornuftigt ind, så det kan sendes. Her kan du se, hvordan jeg
f.eks. en gang sendte en akustisk guitar *uden* kasse med post danmark. Den
ankom uden en eneste skramme og kunne sagtens have overlevet et fald fra
første sal!
www.tersgov.dk/yamahawestern.jpg

Claus



Steen Brandt (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen Brandt


Dato : 01-08-05 13:10

Søren

Jeg vil foreslå du sende hardisken som pakke, idet den så er forsikret
for op til Dkr. 3500,- såfremt den mod forventning skulle gå tabt.



--
Steen Brandt

Søren Blom (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Søren Blom


Dato : 01-08-05 18:31

"Steen Brandt" <me@privacy.net> skrev
> Jeg vil foreslå du sende hardisken som pakke, idet den så er forsikret
> for op til Dkr. 3500,- såfremt den mod forventning skulle gå tabt.
>

Jeg har tænkt mig at sende den som en pakke under alle omstændigheder, dog
ikke pga. forsikringen, for reelt har de to harddiske jeg skal sende mindre
værdi en portoen, men de bliver sendt tirsdag, så må vi se om de overlever
turen.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.



Steen Brandt (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Steen Brandt


Dato : 01-08-05 18:49

Søren,

Jeg ahr sendt en del harddiske til forskellige steder i Danmark og
ingen af dem har lidt skade under transporten.

Jeg har pakket harddisken ind i bobleplast.



--
Steen Brandt

Henning (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 01-08-05 19:07

On Sun, 31 Jul 2005 14:58:31 +0200, "Søren Blom" <soren@blom.dk>
wrote:

>Måske et lidt OT spørgsmål, men er det forsvarligt at sende en harddisk med
>postvæsnet?
>
>Der er ikke nogen på de to pågældende diske, men jeg har to harddisken jeg
>gerne skulle have fra Århus til Bramming og jeg gider ikke selv køre ned med
>dem, så kan jeg sende dem og regne med at de stadig virker når de kommer
>frem?

Husk antistatisk emballage! Måske kan disken tåle et fald fra flere
meter, men statisk elektricitet kan slå den ihjel på et splitsekund!


Henning
hsb(at)image.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste