Problem med HD?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 29-07-05 21:18

Min (IDE) HD har fire partitioner - tre med Linux + én med Win XP.
Når jeg booter XP, får jeg - efter 'XP splash screen' ofte en blå skærm med
teksten:

"Kontrollerer flisystemet p?C -filsystemtypen er FAT32
En af diskene skal kontrolleres for konsistens. Du kan annullere kontrollen
af disken, men det anbefales, at du forts?ter.
Diskenhedens serienummer er ACEA-4E54
*******
Kontrollerer ledig diskplads
*******
Fandt ingen problemer - 8 kB i beskadigede sektorer" (+ oversigt over
filstrukturen)

Derefter starter XP og kører normalt.

(Hvis jeg 'fravælger' testen, starter XP normalt - men test-situationen
genopstår så næste gang, XP bootes)

Hvorfor mon - og er der noget, jeg kan gøre for at undgå det?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-07-05 00:24

Du ville nok få mere ud af at svare i en windows-gruppe, men det lyder
som om det er fordi du slukker maskinen uden at lukke windows først - er
det rigtigt?

Hvis ud ikke lukker windows ned, når den ikke at få skrevet alt hvad der
er i bufferen, ned på din harddisk, og det betyder at der kommer noget
rod på den, som den gerne vil rette op så hurtigt som muligt. derfor
køres scandisk inden windows start

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 30-07-05 12:51

Esben von Buchwald wrote:

> Du ville nok få mere ud af at svare i en windows-gruppe,

Jeg overvejede det, men var mest bekymret for evt. harddisk-problem! :)

> men det lyder
> som om det er fordi du slukker maskinen uden at lukke windows først - er
> det rigtigt?

Næh, det er det ikke!: Jeg lukker altid meget omhyggeligt samtlige
programmer og lukker dernæst Windows/pc'en via 'Start/Luk computeren' (Det
sidste to gange)

> [...]
> er i bufferen, ned på din harddisk, og det betyder at der kommer noget
> rod på den, som den gerne vil rette op så hurtigt som muligt. derfor

Det bude ikke være problemet - til gengæld sker der mu og da noget andet
under nedlukning, nemlig beskeden:

"Instruktionen ved 0x77f5952b refererer til hukommelse ved 0x00003b72. Kunne
ikke read" (nu og da står der vist 'write' i st. for 'read'?

Dét har jeg til gengæld spurgt om i Windows-gruppen, men man mente ikke, det
var noget alvorligt!?

--
med venlig hilsen
Hans