"strømstyring"
Fra : jakobsen.seest

Dato : 28-07-05 19:58

Hej NG
Jeg har en Dell Inspiration 1100 / XP home med ødelagt skærm som jeg
vil bruge med ekstern tastatur og skærm. Da maskinen best står
sammenlukket og uden adgang til power knappen skal den kunne tændes og
slukkes via keyboard.

Jeg har forsøgt med et Microsoft digital media pro som har en standby
mulighed, men det giver mig nogle problemer:

* Med standard opsætning går maskinen fint i stand-by, skærmen
slukker og HD stopper, men den kan ikke tændes igen fra keyboard.

* Hvis "tillad at denne enhed sætter computeren ud af standby"
afkrydses kan maskinen både sættes i std-by og tændes igen, men HD
stopper ikke!

Ifølge Keyboard manualen ser det ud til at være noget der skal styres
fra XP, men hvilke settings skal jeg ændre?

MVH

Fra : Jakob Bohm

Dato : 30-07-05 01:41

On Thu, 28 Jul 2005 20:57:58 +0200, jakobsen.seest
<jakobsen.seest@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Ifølge Keyboard manualen ser det ud til at være noget der skal styres
> fra XP, men hvilke settings skal jeg ændre?

På de fleste maskiner jeg har set er der hele 5 overordnede niveauer af
tændt / slukket:

PHYS OFF: Rigtigt slukket, på stikkontakten eller en mekanisk kontakt
bag på (nogle modeller) strømforsyning. I denne tilstand bruges 0
strøm og der kan ikke tændes fra andet end den samme stikkontakt /
afbryder. Det tager en del tid at tænde igen.

S5: OFF (Soft) maskinen er reelt slukket, men strømforsyning trækker stadig
lidt på elregningen, og der er strøm på de enheder som kan tænde
maskinen.
Hvilke enheder det er indstilles som udgangspunkt i BIOS, men XP har
sommetider lyst til at blande sig. For keyboards gælder at de kun får
delvist strøm og normalt kun kan tænde med en bestemt knap, typisk
mellemrum,
og kun hvis keyboardet har funktionen. Det tager en del tid at tænde
igen.

S4: Hibernate. Samme som S5 eller PHYS OFF, men en kopi af RAM med mere er
blevet gemt på harddisken inden der blev slukket. Om det indlæses igen
kommer an på hvad man gør på bootmenuen når man tænder igen. Det tager
en del tid at tænde igen.

S3: Sleep3: CPUen og det meste af motherboard er slukket, men der er strøm
til
RAM, tænde devices valgt i XP, og de devices systemet ikke kan finde ud
af at
slukke. Det kan tage over 2 sekunder at tænde igen.

S2: Sleep2: CPUen er slukket, men der er strøm til motherboard, RAM, tænde
devices
valgt i XP og diverse andre ting. Det kan tage over 2 sekunder at tænde
igen.

S1: Sleep1: CPUen står stille, men næsten alt er tændt. Det tager under
2 sekunder at tænde igen.

S0: Tændt: Alt kører, der bruges masser af strøm.

Når du vælger "Standby" i XP får du en af de 3 sleep states S1-S3, hvis du
vil
slukke helt skal du ned til S4 eller S5 og indstille BIOS til at kunne
tændes
fra keyboard.

m.v.h.

Jakob