RAM med ECC
Fra : Michael Kristensen

Dato : 28-07-05 17:14

Vil en RAM klods med ECC kunne bruges i et bundkort, der ikke understøtter
dette?

RAM klodsen er af typen 1GB 266MHz ECC Registered DDR Memory - Samsung
M312L2828DT0-CB0Q0 CL2.5 PC2100R

vh
Michael Kristensen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-07-05 20:22

Michael Kristensen wrote:
> Vil en RAM klods med ECC kunne bruges i et bundkort, der ikke understøtter
> dette?
>
> RAM klodsen er af typen 1GB 266MHz ECC Registered DDR Memory - Samsung
> M312L2828DT0-CB0Q0 CL2.5 PC2100R

Ja det kan den. Det er kun den anden vej - hvis mobo kræver ECC at der
er problemer

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-07-05 21:12

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det kan den. Det er kun den anden vej - hvis mobo kræver ECC at der er
> problemer

Absolut ikke enig. Når et motherboard ikke understøtter ecc, så skal det
normalt forståes helt bogstaveligt = Det virker ikke.
Jeg havde på et tidspunkt fået fat i noget billigt ecc ram, som jeg forgæves
forsøgte at få til at virke i alverdens mb (som ikke understøttede det). Ud
af alle de eksperimenter jeg lavede, tror jeg at det lykkedes 1 gang at få
det til at virke i et mb, som ikke burde understøtte det, men så ville det
til gengæld ikke arbejde sammen med ikke ECC ram.
Prøv at se i markedsgruppen. Der er jævntligt ram til salg, og ECC ram
sælges ofte flere gange, fordi nogen køber det, uden at kende forskellen på
ECC og ikke ECC, men det opdager de så, når de ikke kan få det til at virke.

Kurt

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-07-05 15:34

> Absolut ikke enig. Når et motherboard ikke understøtter ecc, så skal det
> normalt forståes helt bogstaveligt = Det virker ikke.

Det kan godt være der er enkelte tilfælde hvor dette er rigtigt. Men ECC
betyder bare er det er en 9. bit på hver byte, og normalt vil denne blot
ikke blive tilskrevet, hvis mobo ikke understøtter ECC.

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 28-07-05 21:29

Esben von Buchwald wrote:

> Ja det kan den. Det er kun den anden vej - hvis mobo kræver ECC at der
> er problemer

Jeg havde ellers engang en SGI-maskine som krævede ECC-ram. Den virkede
fint med almindelige ikke-ECC-RAM-klodser. Ved bootup gav den en besked
om, at den ikke kunne lave test af ECC. Herefter kunne man bede den om
at fortsætte alligevel. Derefter virkede alt normalt. Man skulle dog
lige bekræfte, at man ville fortsætte ved hver bootup.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

``TV is chewing gum for the eyes.'' -- Frank Lloyd Wright

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 29-07-05 15:30

> [...]
> at fortsætte alligevel. Derefter virkede alt normalt. Man skulle dog
> lige bekræfte, at man ville fortsætte ved hver bootup.

Jep det kender jeg godt. Har også smidt nogle non-ECC RAM i en gammel
dell, den skriver en advarsel ved boot.

Har dog prøvet på en server med intel mobo, som konsekvent nægtede at
"se" de RAM i den, som ikke var ECC...