Hjælp til at kurere en maskine som genstar~
Fra : Henning Lund

Dato : 27-07-05 20:26

Min søns maskine XP2400 med 3x256mb sd ram på esc k7vza bundkort
genstarter hver gang han kører spil, det er ligemeget hvilket spil der
er tale om, pludselig genstarter maskinen periodisk, ikke noget med blå
skærm i Win XP, næe den starter bare op på en frisk.
Vi har prøvet 3 forskellige grafikkort, sat nye ram i men det hjælper
ikke.
Hvad gør vi lige ved bæstet?
Bios er sidst nye.
Hvis jeg går ind i bios efter den vælter, er temperaturen mellem 55 og
65 grader.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-07-05 21:08

Henning Lund wrote:
> [...]
> er tale om, pludselig genstarter maskinen periodisk, ikke noget med
> blå skærm i Win XP, næe den starter bare op på en frisk.

Fjern automatisk genstart, så bør der komme en blå skærm med en
fejlmelding næste gang den crasher:
Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Indstillinger for Start og
Genoprettelse -> Genstart automatisk, fjern fluebenet i denne.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henning Lund

Dato : 27-07-05 22:13

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> [...]
> Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Indstillinger for Start og
> Genoprettelse -> Genstart automatisk, fjern fluebenet i denne.

Den er fjernet, der kommer bare ingen blå skærm når man spiller, men
hvis der sker en alvorlig fejl et andet sted, så kommer maskinen med blå
skærm.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-07-05 23:08

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Den er fjernet, der kommer bare ingen blå skærm når man spiller, men hvis
> der sker en alvorlig fejl et andet sted, så kommer maskinen med blå skærm.

Det tyder så igen på, at den bliver for varm. Når det sker, så sker der
nedlukning fra bios, og den vil ikke generere en blå skærm, idet der ikke er
tale om en konflikt med hardware osv, som normalt giver blå skærm. Når den
har nået max temp, så lukker bios uden yderligere varsel ned.
Det skyldes bl.a. at hvis f.eks. en køler står af midt i det hele, så vil
temperaturen stige så hastigt, at hvis der først skal genereres blå skærme
med fejlmeddelelse, så vil det allerede være for sent, idet cpu så vil
brænde af.
Jeg tror, at den rent faktisk først lukker ned, når den har nået de 70
grader, men allerede ved nedlukningen ændres belastningen så hurtigt i
nedadgående retning, at cpu temperaturen falder meget hurtigt, så inden du
når i bios, så er den allerede faldet 5 grader, og derfor ser du kun de 65
grader.
Problemet kan skyldes, at din køler ikke køler nok, at der er for meget
eller for lidt kølepasta, eller at køleren ikke sidder helt fast eller en
lille smule skævt, så den ikke har kontakt med hele cpu overfladen.
Så pil køleren af, rens den for snavs og støv, rens det gamle kølepasta af
og læg et nyt tyndt lag på, og vær sikker på, at den monteres helt korrekt.
Evt. må du prøve at sætte en større køler på.

Kurt

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 27-07-05 21:16

Henning Lund wrote:
> Hvis jeg går ind i bios efter den vælter, er temperaturen mellem 55 og
> 65 grader.

Dvs. den har været oppe på eller over 65 - det er for meget.
Lav noget bedre udluftning i kabinettet, hvis der er plads til flere
blæsere, og se efter om CPU-køleren skal renses for støv og skidt.

Det kunne måske være en idé at give den noget nyt kølepasta, eller
evt. finde en bedre køler, mens man er ved det.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-07-05 22:12

Jens C. Hansen skrev:

> [...]
>
> Det kunne måske være en idé at give den noget nyt kølepasta, eller
> evt. finde en bedre køler, mens man er ved det.

Der er ingen sider på maskinen så luft er der masser af, en AMD XP2400
slår den fra ved 65 grader? I bios står den til at lukke ned ved 70.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-07-05 06:27

Henning Lund wrote:
> Der er ingen sider på maskinen så luft er der masser af, en AMD XP2400
> slår den fra ved 65 grader? I bios står den til at lukke ned ved 70.

Siderne har meget at sige når vi snakker luftgennemstrømning i et
kabinet, så på med dem igen. Har du nogen blæsere til at hive kold luft
ind?

CPUen har sikkert nået de 70 grader, som Kurt B. Andersen skriver.
Prøv at hæv grænsen til fx 75 eller 80 grader og se om det så ændre sig,
nogle gange kan BIOS også vise forkert og i disse tilfælde løser en BIOS
opdatering ofte problemerne.

Jeg ville dog starte med at tjekke blæseren for støv og se om den sidder
ordentligt samt give den noget nyt kølepasta. En XP2400 skal ikke blive
så varm.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henning Lund

Dato : 28-07-05 09:05

Mikael Nørrelund Andersen skrev:

> Siderne har meget at sige når vi snakker luftgennemstrømning i et
> kabinet, så på med dem igen. Har du nogen blæsere til at hive kold
> luft ind?

Ingen blæsere, derfor er siden pillet af, det sænkede temperaturen en
del på maskinen.

> [...]
> Prøv at hæv grænsen til fx 75 eller 80 grader og se om det så ændre
> sig, nogle gange kan BIOS også vise forkert og i disse tilfælde løser

Seneste bios skulle være på brættet.

> Jeg ville dog starte med at tjekke blæseren for støv og se om den
> sidder ordentligt samt give den noget nyt kølepasta. En XP2400 skal
> ikke blive så varm.

Prøver at skifte køler idaw.

Fra : Henning Lund

Dato : 28-07-05 10:37

Henning Lund skrev:

> Prøver at skifte køler idaw.

Efter en elendig nats søvn, stod jeg op og genstartede knægtens maskine,
i bios kunne jeg se at tomgangstemperaturen var 65 grader efter den
havde stået tændt hele natten.
Ind i rodeskuffen og finde større blæser, i med bæstet, starte maskinen
og nu er tomgangstemperaturen 47 grader.
For f..... hvor er edbpushere nogle jødekarle, ja ikke alle men en del
er. Ham som har solgt os delene svor på at den nærmest kunne fryse
professoren, jeg skal love for at den ikke kunne.
Knægten tester, opfølgning senere.