@@Identity i stored procedure
Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 07-09-05 15:08

Hej,

Jeg sidder og roder lidt med en stored procedure i MS SQL.

Jeg vil gerne gemme en @Identity værdi en variabel som skal bruges
"længere nede" i min procedure.

CREATE PROCEDURE min_sp
@Rid int OUTPUT
AS
BEGIN
SET @Rid = SELECT @@IDENTITY FROM myTable
END

Jeg får fejlen:
Incorrect syntax near the keyword 'SELECT'

Det er første gang jeg prøver at bruge @@Identity, så det kan godt være
der er noget jeg har misforstået fuldstændig, men syntes bare de google
eksempler jeg har fundet har samme syntax?

Én der kan hjælpe?

På forhånd tak.

Peter F. Poulsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-09-05 16:12

Hvad forventer du at din variabel @RID skal indeholde?

> SET @Rid = SELECT @@IDENTITY FROM myTable

Din select statement vil give alle rækker fundet i myTable

> Jeg får fejlen:
> Incorrect syntax near the keyword 'SELECT'

Ja du bruger @@identity forkert

Fra BOL:
"After an INSERT, SELECT INTO, or bulk copy statement completes,
@@IDENTITY contains the last identity value generated by the
statement."

Dvs nå du har indsat en _ny_ række i din tabel vil @@identity
indeholde værdien af det felt hvor har du har sat identity til at
være sand

> Det er første gang jeg prøver at bruge @@Identity, så det kan godt være
> der er noget jeg har misforstået fuldstændig, men syntes bare de google
> eksempler jeg har fundet har samme syntax?

På @@identity eller på select statements?

- Peter

Fra : Peter F. Poulsen

Dato : 09-09-05 06:56

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
>
> Dvs nå du har indsat en _ny_ række i din tabel vil @@identity
> indeholde værdien af det felt hvor har du har sat identity til at

Hej Peter,

Tak for dit svar.

Jeg havde helt misforstået det. Jeg troede jeg kunne anvende @@IDENTITY
til at finde sidste indsatte række på et vilkårligt tidspunkt. Var ikke
klar over at det skulle ske lige umiddelbart efter INSERT.

Mvh Peter