samle/sum af poster
Fra : Ole_

Dato : 16-08-05 09:52

Hej,

Jeg har en Navision Attain database hvor jeg bruger ODBC til at hente data
over i Excel/MS query.

I MS query har jeg 2 tabeller med 15 kolonner og dataene der bliver hentet
er de rigtige men jeg har følgende
problem:

Jeg har følgende felter (hvori problemet ligger)

kalkulationsnr. Salgsordrenr. Beløb.
11028 45021 1549
11028 45021 1054
11028 45021 729
11028 45021 6458
11029 45034 2547
11029 45034 5214
11029 45034 134
11029 45034 589

problemet er feltet "Beløb" som indeholder 4 poster per
kalkulationsnr/salgsordrenr, jeg vil gerne have lavet det så
beløb bliver summeret per kalkulationsnr. som følgende:

kalkulationsnr. Salgsordrenr. Beløb.
11028 45021 9790
11029 45034 7984

Oplysning: hvis jeg fjerner feltet "beløb" fra forespørgelsen fremkommer der
kun en linie pr kalkulationsnr.
så det er kun pga "beløb" at der kommer 4 linier.

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe og jeg skal lige nævne at jeg ikke er
sql haj..

vh,
Ole

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 16-08-05 18:40

Hej, Ole

"Ole_" <dontmail@me.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kalkulationsnr/salgsordrenr, jeg vil gerne have lavet det så
> beløb bliver summeret per kalkulationsnr. som følgende:

Dette burde løse problemet:

SELECT Kalkulationsnr, Salgsordrenr, SUM(Beløb) AS Beløb
FROM hvor_du_nu_henter_dine_data
GROUP BY Kalkulationsnr, Salgsordrenr

Især GROUP BY er vigtig, da SUM() ellers blot returnerer en enkelt række med
summen af alle beløbene.

Mvh

C@rsten