Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Må jeg trække det over firmaet?
Fra : Morten

Dato : 07-09-05 18:14

Hej.

Jeg er momsregistreret og fungere som selvstændig IT konsulent. Det er
på timebasis.

Ved siden af, har jeg udviklet et brætspil sammen med nogle venner. Nu
skal vi til Essen spilmesse og forsøge at få det solgt.

Må jeg trække det fra? Det er jo med henblik på at få forretningen "mig"
til at tjene mere - men der er ingen garanti for at det lykkes.
Udgifterne vil være til produktion af prototyper af spillet (ca. 5000),
leje af bil + ophold (ca. 6000) samt leje af stand og materialer dertil
(ca. 5000).

Vi er 5 - må jeg trække noget fra? Er det en bedre idé at stifte et I/S
og køre det samlet der?

Mvh.

Morten

Fra : PJ

Dato : 08-09-05 02:01

Ved siden af mit firma har vi et hønsehus i al beskedenhed (4 høns og en
hane) og tager med dig til Essen for at sælge nogle æg - hvis vi kan. Vi
æder og drikker og bor for 10.000 ? - som vi naturligvis trækker fra. Og det
jo vigtigt jeg blev momsregistreret inden den store fidus fra hønens hjerne
blev realiseret sammen med dig.

Men det der "Ved siden af" kunne skattefar ikke li` - indtil han laver noget
kontorarbejde "Ved siden af" for mig til en god betaling - Und keine hexerie
nur behändigkeiten.

Jeg har siddet på min stol hele dagen med ondt i ryggen -er der ingen der
har et godt råd mod stolesmerter og sund logik?

Væk Væk - sagde prinsessen - Du`r ikke. Ny fidus der rykker.

PJ

"Morten" <useless@useless.useless> skrev i en meddelelse

Fra : Jokke

Dato : 08-09-05 02:26

"PJ" <pj29999@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har et godt råd mod stolesmerter og sund logik?
>
> Væk Væk - sagde prinsessen - Du`r ikke. Ny fidus der rykker.

Hold da kæft hvor er du sær......

Jesper

Fra : Morten

Dato : 08-09-05 15:07

Da jeg startede min nuværende virksomhed op var der ingen der stillede
store spørgsmål til startudgifter til fex. hardware.

I regi af denne tur, er det nævnte reelle startudgifter, og de er holdt
på et absolut minimum. Det er ikke fest og ferie, det er udgifter som vi
har i forbindelse med konstruktion og præsentation af et produkt overfor
vores potentielle kunder (der samles til netop denne messe een gang
årligt).

Min problemstilling var tofold.

Den første, som tilsyneladende gik helt forbi dig, var om man kan trække
de her ting fra før der er en indtægt. Efter vi har solgt produktet er
der ingen der vil modsige at det kan trækkes fra. Spørgsmålet må så
være, om det overhovedet er muligt på noget sæt at retfærdiggøre en
startudgift i en virksomhed.

Den anden, om jeg kunne benytte min eksisterende virksomhed, og det har
jeg takket Poul HP's svar nu fået afklaret.

Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-09-05 08:31

In article <431f1fc7$0$216$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Morten wrote:

> [...]
> Udgifterne vil være til produktion af prototyper af spillet (ca. 5000),
> leje af bil + ophold (ca. 6000) samt leje af stand og materialer dertil

Kun omkostninger til firmaet kan fratrækkes. Såfremt firmaet overtager
al salg og markedsføring af spillet, så kan du trække omkostningerne fra,
men vennerne skal opgive dværdien af deres del af turen som B-indkomst.

> Vi er 5 - må jeg trække noget fra? Er det en bedre idé at stifte et I/S
> og køre det samlet der?

Ja, så kan i gøre det. I hæfter så alle 100% for den gæld der stiftes
i selskabets navn, uanset hvem der stifter den.

Under alle omstændigheder, forvent at skulle diskutere med T&S.