En bog som Kløvedal anbefaler - praktisk s~
Fra : Mads

Dato : 07-09-05 15:47

Hej

I den serie som køre i TV er der en bog som Kløvedal anbefaler -
praktisk sømandskab eller noget i den stil? Han siger at de har jo
verdens bedste sømand med om bord, og slår op i bogen. Er der nogen
som ved hvad det er for en bog?

cah

Fra : Bo Carlé

Dato : 07-09-05 17:00

Hej Mads
På:
http://www.orlogsmuseet.dk/bog40ny.htm
findes:
Haandbog i praktisk Sømandsskab.
Forfatter: Jens Kusk Jensen.
Indbundet. 410 sider, ill.
Udgivet på Høst & Søns Forlag 1995.
ISBN: 87-14-28284-4
Pris: 395 kr.

---

Haandbog i praktisk Sømandsskab er:

Er lærebog for elever og ansatte på de to danske skoleskibe, Georg Stage og
Danmark.

Et "must have" for alle der vil lære noget/meget om fortidens skibe, og
hvordan man rigger dem til.

Lær at spejlse (wire/tovværk), lær alle knob og stik,

lær at vende en fuldrigger, sy sejl, rigge en bådsmandsstol til, o.s.v.

Beskriver alt om sømandsskab, fra a til ø! Fra Køl til Mast. Fra For til
Agter. Og meget meget mere.

410 sider, med masser af billeder/grafik om sømandsskab! Skrevet til/for
(kommende) søfolk.

Uden dén bog ombord, skulle Hr. Kløvedal selv finde ud af det...og ér du
ikke sømand...

På:

http://www.ivh.au.dk/kollokvier/jens_lindhard_22_10_98.dk.html

står der en lille smule om Jens Kusk Jensen.

Et link til en anden bog:

http://www.maritimkontakt.dk/DK/MaritimKontakt/MaritimKontakt25.htm

Se/klik på: Du kan hente "billeder fra bogen her" - eller downloade
"pressemeddelelsen".

som blandt andet indeholder oplysninger om:

Almanak-beregning og Søndagsbogstav,

hvad mon et Søndagsbogstav er for noget?

Fandt svaret på:

http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/skuddag.html

---

Jens Kusk Jensen kedede sig ALDRIG!

Med et ønske om glad læsning

Bo

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-05 17:08

"Bo Carlé" <greybeardet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ---
>
> Haandbog i praktisk Sømandsskab er:
>
> Er lærebog for elever og ansatte på de to danske skoleskibe, Georg Stage

Det er ikke rigtigt.
Jævnfør Jensens eget forord.
Bogen var tænkt som lærebog for danske sømænd generelt.
At den blev, bliver, anvendt i skoleskibene, er en anden sag.

Han har også udgivet:
Sømandskab for Både - Lystfartøjer samt motorbåde.
Endvidere findes der en hel del fra hans hånd, skrevet i den tid, han var
ansat på Søfartsmuseet.
B.La om navigationens historie.
Jeg skal love for, han giver nyere "historikere" baghjul..!!

MVH
Egon

Fra : Bo Carlé

Dato : 07-09-05 18:23

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ansat på Søfartsmuseet.
> B.La om navigationens historie.
> Jeg skal love for, han giver nyere "historikere" baghjul..!!

Hej EGON
Jeg kan læse, at du har en kopi!
RE: Bogen var tænkt som lærebog for danske sømænd generelt.
At den blev, bliver, anvendt i skoleskibene, er en anden sag.
---
Der ér/vár, ikke rigtig noget andet noget andet valg af lærebøger, for de to
skoleskibe.
Du har helt ret i at han får sat tingene på plads, for søfolkene.
Har selv læst "Haandbog i praktisk Sømandsskab" (flere/mange gange),
og finder den ikke mindre end ganske fortrinlig.
(Hvis jeg var på en øde ø (+ lille mig) vile jeg vælge Jens Kusk "Haandbog i
praktisk Sømandsskab")
SKAL, uden tvivl forefindes på hylden i enhver sømands bibliotek. (Selv, om
det så er den ENESTE bog)
Bo

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-05 18:41

> [...]
> praktisk Sømandsskab")
> SKAL, uden tvivl forefindes på hylden i enhver sømands bibliotek. (Selv,

Ganske enig.
Og den kan faktisk lånes på folkebibliotekerne.
(Så længe folk husker, at "låne tilbage"
Men nu er den jo, heldigvis, genudgivet.

MVH
Egon

Fra : Bo Carlé

Dato : 07-09-05 19:44

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
newsFTe.670$Sx4.410@news.get2net.dk...

> [...]
> Og den kan faktisk lånes på folkebibliotekerne.
> (Så længe folk husker, at "låne tilbage"
> Men nu er den jo, heldigvis, genudgivet.

_______________________________________
Jeg var ikke klar over at "Haandbog i praktisk Sømandsskab" var til låns!
Levede i den forstilling, at rederier, og lignende støttede oplaget, som de
eneste,
men de er "jo" alle gået over til nyere teknik, og har sikkert ikke mere
brug,
for at uddanne søfolkene i, hvordan man vender en fuldrigger...
---
Nu er der uden tvivl mange der vil låne Jens kusk´s samlede værker.
Fandt på:
http://bibliotek.dk/vis.php?base=dfa&field1=lem&term1=Kusk%20Jensen%20Jens
alle Jens Kusk ´s bøger, som er til låns.
Med ønske om god læsning
Bo

Fra : Jens

Dato : 07-09-05 21:11

KLIP
...... SKAL, uden tvivl forefindes på hylden i enhver sømands bibliotek.
(Selv, om
> det så er den ENESTE bog)
> Bo
KlIP

Forkert.
En samling bøger blver først et (skibs) bibliotet når der er 9 bøger - iflg
Kløvedal selv )

mvh
Jens

Fra : Egon Stich

Dato : 08-09-05 10:53

"Jens" <Jens@SPAMFRIServer-1.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> KlIP
>
> Forkert.
> En samling bøger blver først et (skibs) bibliotet når der er 9 bøger -

Og hvilke 9 skal det så være?

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-05 17:00

[...]

Det er Jens Kusk Jensen, der her er tale om.
Håndbog i praktisk sømandskab, af Jens Kusk Jensen.
Hans bog findes i genoptryk.
Og kan anbefales.

MVH
Egon

Fra : Cah

Dato : 07-09-05 17:15

Bo Carlé wrote:
> Hej Mads
> [...]

Hej

Tak for svarene, det kan ikke tænkes at den Kløvedal nævnte var
HANSEN, KNUD: Praktisk sømandskab?

Cah

Fra : Bo Carlé

Dato : 07-09-05 17:45

Nej, det er Jens Kusk Jensen, Kløvedal bruger, når han skal bruge en sømand!
Du kan hoppe på:
http://www.foredragsholdere.dk/Kl%C3%B8vedal%20Troels.htm
og selv spørge ham, via hjemmesidens emaildresse.
Nej ingen email-adresse til det gode skib Nordkaperen eller Acting kaptajn
Troels, når Jens Kusk ikke har vagten.
Denne bog, (HANSEN, KNUD: Praktisk sømandskab) kan lånes på biblioteket.
Der er en kopi i Middelfart til låns, så jeg, da jeg goglede:

Fra : Egon Stich

Dato : 07-09-05 18:38

Bo Carlé wrote:
> [...]
> Pris: 395 kr.

Hej

Tak for svarene, det kan ikke tænkes at den Kløvedal nævnte var

Det er den, der afløste jensens bog i den officielle søfartsuddannelse.

MVH
Egon