Kludesamler og samler grønt
Fra : Jan Wibrand

Dato : 08-09-05 14:03

I en folketælling fra 1801, Uggeløse Sogn i Frederiksborg Amt, har en af
mine aner erhvervet: 'Kludesamler og samler grønt'.
Kludesamler er noget med at samle klude til papirfremstilling. Men hvor kan
jeg læse nærmere om denne proces og mon nogen kender til, hvor
papirfabrikken nær Uggeløse mon har ligget?
Og hvad dækker det at 'samle grønt'.

Kan nogen hjælpe mig? Så siger jeg på forhånd tak.

Jan Wibrand
Jan@Wibrand.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-05 15:48

On Thu, 8 Sep 2005 15:02:48 +0200, Jan Wibrand wrote:

> Kludesamler er noget med at samle klude til papirfremstilling. Men hvor kan
> jeg læse nærmere om denne proces og mon nogen kender til, hvor
> papirfabrikken nær Uggeløse mon har ligget?

Nej, men Bruunshåb Papfabrik ved Viborg eksisterer stadig (som museum) og
kører jævnligt. Her bruges ganske vist ikke klude, men det har man
måske/sikkert gjort tidligere?

Deres hjemmeside er ret instruktiv med flere små videoer af processen og
mon ikke det ligner papirfremstilling i gamle dage ganske meget?

http://www.papmuseum.dk

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-09-05 21:21

Kurt Hansen skrev bl.a.:

"Her bruges ganske vist ikke klude, men det har man
måske/sikkert gjort tidligere?"

Den dag i dag bruges der til fremstilling af papir til bl.a. pengesedler
stadig klude i et vist omfang.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : bertillarsen

Dato : 12-09-05 13:25

"Jan Wibrand" skrev d. 08-09-05 14:03 dette indlæg :
> [...]
> papirfabrikken nær Uggeløse mon har ligget?
> Og hvad dækker det at 'samle grønt'.
>
> Kan nogen hjælpe mig? Så siger jeg på forhånd tak.

- din ane, der var kludesamler, har givetvis i en eller anden sammenhæng
været tilknyttet papirfabrikken paa Strandmøllen, eller en af de andre
papirindustrier drevet med vandkraft - med større og mindre held -
gennem begyndelsen af 1800-tallet i omraadet ved Mølleaaen. Ved at
gennemgaa de gamle vandmøllers historier støder man ofte paa mange
forskellige aktiviteter saasom stampemølleri for hjemmevævet klæde,
sortkrudtfremstilling, hørhegleri og papirfremstilling. For at have
tilstrækkelige raavarer, da indsamledes disse ofte i et enormt opland.
Jeg vil gerne prøve om jeg kan lokalisere et vandkraftanlæg i omraadet
af Uggeløse, der i begyndelsen af 1800-tallet har haft papirfabrikation
- maaske samtidig med traditionelt kornmølleri.......?. Men faktoren:
Strandmøllen, er nok den stadig mest sandsynlige. Slægten dér: Drewsen
grundlagde siden Silkeborg Papirfabrik.
Som efterskrift kan jeg oplyse, at Pouls Mølle i skoven her syd for
Aarhus i 1600-tallet virkede som papirmølle; ejet af en af Aarhus by's
matadorer, der ogsaa var bogtrykker. Flere af hans bøger hans egen
papirmølle - eksisterer endnu.
Verdens ældste varemærke stammer forøvrigt fra Herrevad Klosters
papirmølle i Skaane, - en industri der videreføres idag under navnet
ESSELTE, hvor deres bomærke netop er et vandhjul!!!.

m.v.h.

Bertil Larsen, Den Møllehistoriske Samling, Viby J.

e-mail: moellehistorisksamling@stofanet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 15-09-05 23:23

On Thu, 8 Sep 2005 15:02:48 +0200, "Jan Wibrand" <jan@wibrand.dk>
wrote:

>I en folketælling fra 1801, Uggeløse Sogn i Frederiksborg Amt, har en af
>mine aner erhvervet: 'Kludesamler og samler grønt'.

Tør man spørge til et navn?

Mener selv at have titlen hæftet på en ane i Skævinge, godt nok noget
senere, men han har altså rødder i Uggeløse... )

Venligst
John