Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad er bedst at følge - CIBOR eller Natio~
Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 07-09-05 07:54

Jeg hæver lige spørgsmålet op, så man kan få øje på det (se iøvrigt tråden
fra i går om Skandiabanken). Hvad taler for og imod, hvis man skal vælge
mellem:

A (eksisterende lån): CIBOR + 0,30% + administrationsgebyr, p.t. 0,5% af
restgæld - rentetilpasses årligt pr. 1. oktober

B (nyt produkt): "Variabel rente, der p.t. er på 2,80% og følger Danmarks
Nationalbanks rente for indskudsbeviser + et tillæg til Skandiabanken" - der
står ikke noget om administrationsgebyr

Mvh.
Lise

Fra : Erik M. Jensen

Dato : 12-09-05 18:11

"Lise Gerd Pedersen" <lise@lisegerd.dk> wrote in message
> [...]
> Nationalbanks rente for indskudsbeviser + et tillæg til Skandiabanken" -
> der står ikke noget om administrationsgebyr

Hej Lise.

Jeg håber at kunne kaste lidt lys over afvejningen mellem CIBOR og renten på
indskudsbeviser.
Jeg har fundet statistik og definitioner hos Nationalbanken.

Der er en nærmere forklaring af CIBOR her:
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/1c326d7c6cdf6f66c1256c080048787c/84f437a1a3d246ffc1256ca90050687d/$FILE/ordliste.htm

Så vidt jeg kan se er renten på indskudsbeviser = udlånsrenten, dvs. en af
de renter som Nationalbanken kan bruge som styringsinstrument når man vha.
pengepolitik vil påvirke aktiviteten i samfundet, eller kronens kurs ift.de
andre valutaer.
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/pPolitik.nsf/side/Kort_om_penge-_og_valutapolitik!OpenDocument

I kreditaftalen står der at renten fastsættes ud fra CIBOR-6,9, eller 12
måneder .... om de så tager den laveste, man har jo lov at håbe.

Jeg har lavet et regneark med sammenligning af de forskellige CIBOR renter
med renten på indskudsbeviser.
Især de lange CIBOR-renter (6,9,12 måneder) kan variere en del fra dag til
dag.
Tallene i regnearket er gennemsnit for hele måneder.

Regnearket ligger her
http://ugh.dk/public/Rente_cibor_ift_indskudsbeviser.zip

Disse og andre oplysninger er tilgængelige på Nationalbankens hjemmeside
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/statistik.nsf/side/FT_Renter!OpenDocument

Renten på indskudsbeviser har været konstant 2,15 % siden juni 06.
CIBOR 6,9,12 svinger til gengæld en del, både de tal der er gennemsnit for
hele måneder, men yderligere fra dag til dag.

Så vidt jeg lige kan se på grafen er de lange CIBOR-renter i perioder med
stigende renter højere end renten på indskudsbeviser. I perioder med
faldende renter har CIBOR-6,9,12 tendens til at være lavere end renten på
indskudsbeviserne. Ved uændret renteniveau er CIBOR-6,9,12 generelt en
anelse højere end renten på indskudsbeviser.

(Håber ikke at svaret er fagligt helt i skoven; alle kommentarer/rettelser
er selvfølgelig velkomne.)

Hvorvidt A er bedre end B afhænger vel mest af størrelsen på
administrationsgebyr og "tillæg til Skandiabanken", og om man foretrækker
den variable rente, eller 1-årig.

mvh Erik

Fra : Lise Gerd Pedersen

Dato : 18-09-05 21:15

Hej Erik

Respeeeekt - flot arbejde. Tak for det, jeg blev lidt klogere.

Mvh.
Lise