Strangesen
Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 07-09-05 07:37

Jeg har også været på udkig efter denne slægt, uden dog at have
lavet nogen selvstændig forskning på den.

Men jeg fandt nogle gode hjemmesider:
http://home.worldonline.dk/pnorhave/
www.brejl.dk/anetavle/
www.sitecenter.dk/k-h-andresen/
www.skjaerlund.dk/kresten/
som alle har tilknytning til slægten.

God arbejdslyst - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 11:12

Ja det var også de sider der gjorde mig opmærksom til et muligt slægtskab
til BILD(Strangesen) min ane er [Herredsfoged Niels Lassen Ca.1525 - 17 okt.
1600](halshugget. - dommen er mig ukendt, sted evnt landstinget i Viborg?)
her er et par link mere.
http://www.sitecenter.dk/jarlknappe/jarlsancestors/
http://www.moerch-bjaerre.dk/Flemming/per01136.htm#0
http://home2.inet.tele.dk/kjartan/Slaegts/fam/fam00499.html

Tak Bent. - Hilsen Ole Lodberg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 08-09-05 20:14

"O.L." <o.l> skrev Thu, 8 Sep 2005 12:11:40 +0200

> [...]
>1600](halshugget. - dommen er mig ukendt, sted evnt landstinget i Viborg?)

Niels Lassen havde begået manddrab. Han blev afsat som herredsfoged den
22 maj 1600.

Den 16 september blev sagen oversendt til Landstinget.

Den 16 oktober blev dommen afsagt: Hjul og Stejle på Nørreherreds
tingsted.

Den 18 oktober blev han halshugget ved Tinghøjen i Bork og derefter
straks lagt i en kiste(!) og begravet i Tinghøjen. Familien havde betalt
100 rdl. for tilladelsen til at lægge ham i kiste (og dermed vel i
princippet give ham en kristen begravelse).

Nogle kilder oplyser dog at man tvætimod havde betalt de 100 rdl. for at
han netop ikke skulle begraves i Tinghøjen men i Aadum.

Prøv evt om i kan få kontakt med Erik Rabech Østergaard, han ved ganske
meget om denne herredsfogedslægt.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : O.L.

Dato : 10-09-05 06:38

Mange tak for oplysningerne Arne
Jeg vil prøve at kontakte Erik Rahbek Østergaard tak for tippet.

Hilsen Ole

Fra : beskpe@hotmail.com

Dato : 08-09-05 11:51

Jeg tror, at Niels Lassen blev halshugget på Nørre Herreds ting, og
begravet i Ådum - men min egen computer er til reparation for tiden,
så jeg har det ikke helt eksakt.
Hvis min back-up skulle vise sig at være i orden, så kan jeg sende
dig en fil, når det hele kører igen.
Min indfaldsvinkel er gennem Fruergaard (min svigermors gren !).
Du kunne evt. sende en oversigt over din forbindelse, så kunne jeg
prøve at lave en udskrift der matcher.

mvh - Bent Skaarup Pedersen, 6900

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-05 15:10

[...]

Jeg sender hermed min forbindelse:

1 Niels Lassen født CA 1525 død 17 OCT 1600 gift Ca. 1540 med Maren
Nielsdatter født Ca.1525
2 Las Nielsen født CA 1540 død 16 mar 1625 gift med Ca.1570 N.N. Vistidatter
født CA 1545
3 Anna Lasdatter født CA 1570 død CA 1599 gift med Jens Iversen født Ca.
1560 død 1622
4 Las Jensen født CA 1585 død 19 OCT 1661 gift med Else Nielsdatter født CA
1590
5 Ane Lasdatter født CA 1620 gift med Mads Jacobsen født CA 1615 død 1659
6 Else Madsdatter født CA 1650 gift med Niels Andersen Bolderup født CA 1650
død 1707
7 Anna Nielsdatter Bolderup født CA 1670 død 1711 gift med Niels Iversen
Staal født CA 1665 død 1738
8 Jens Mathias Bolderup født CA 1690 død 11 MAY 1755 gift CA 1717 med
Margaretha Frandsdatter født 1690 død 15 MAR 1771
9 Frands Jensen Bolderup født 1719 død 23 APR1776 gift 23 Okt 1744 med
Kirstine Margrethe Schanderupfødt 1713 død 24 Maj 1801
10 Margrethe Fransdatter født 16 AUG 1747 død 23 MAR 1799 gift med Ca. 1773
Niels Christensen født 1740 død 15 JUL 1809
11 Karen Nielsdatter født 1774 død 01 JAN 1866 gift 11 DEC 1801 med Morten
Andersen født 19 JAN 1773 død 02 JUN 1842
12 Niels Mortensen født 16 SEP 1803 død 12 SEP 1853 gift med 17 OCT 1829
Dorthe Nielsdatter født 1807 død 27 JUN 1870
13 Sillas Andersen Nielsen født 14 FEB 1832 død 16 FEB 1914 gift med 30 OCT
1858 Karen Jensen født 6 FEB 1838 død 11 AUG 1890
14 Edel Petrea Nielsen født 29 Juli 1872 gift med Laurids Hansen Pedersen
født 4 August 1871
15 Hedevig Pedersen født -- --- 1900 død -- --- 1988 gift -- -- 1924 med
Tarben Lodberg Jensen født -- --- 1897 død -- --- 1984
16 Ruth Lodberg Jensen født -- --- 1928 gift -- --- 1949 med Arthur Andreas
Nielsen født -- --- 1926 død -- --- 2005
17 Ole Lodberg Nielsen født -- --- 1960

Jeg på nettet fundet en oplysning at Las Lassen blev herredsfoged 1617 efter
sin far i Nørre Horne herred faren er Las Nielsen. Det forstyrer mig noget
at han skulle have stået for at dømme sin egen far-? Andre kilder på nettet
skriver at familien har betalt 100 rigs daler for at version 1: undgå at
Niels Lassen blev begravet for foden af galgebakken version 2: for at få ham
begravet indefor i AAdum kirke (Las Nielsen var kirke værge i AAdum).
men jeg har ikke kunne finde ud af hvorfor han blev dømt til halshugning?

Hilsen Ole

P.S. link til en Svend Aage Fruergaard Sønderup ved min vigtigste kilde
(søgt på google 'Fruergaard site:sm1.dk')
http://www.sm1.dk/schmidt/fam23175.htm